Dub
Ó Jupiterův strome,
jak dlouho už tu stojíš,
jak dlouho lákáš blesky,
koliks vichřicí vydržel?
V majestátním postoji
tu na smrt čekáš svoji.
Ó Jupiterův strome,
jak mohutný máš kmen,
jak zbrázděnou svou kůru,
raděj se hned zlomíš,
než by ses byl ohnul
v zápase živlů
bezmezném.
Dub tu stojí na pasece
bez ostatních stromů,
jen sám, sám jako křeč,
jež zasáhla géniovu ruku,
když dotvářel své dílo.
Strom, z něhož, Die, věštíš,
mi má mysl rozpoutat,
má vzbudit mého génia,
ať cítění jen ladí
stále výše, stále výš
k vrcholkům hor
vysokých,
Pélion dát na Ossu
a vůlí dílo dotvořit,
jež má darem tobě být,
jaké dary dávám já.
Stůj dube, pevný buď
navzdory všem cizopasníkům,
je mnoho lidu, co tě nevidí,
i když zrovna kolem jdou,
však ty tu nejsi pro lidi,
ty jen dáváš poutníkům
tajemný dar spříznění
ducha tvora s duchem
tvůrce.
Kdo chtěl by nutnost
zpřetrhat,
rozdrtit řadu vnějších
příčin,
jímž nekonečno klokotá?
Kdo byl by tak troufalý,
tak zhovadile zpupný,
aby chtěl se měřit
s hvězdami,
s nekonečným prostorem,
s masou všeho bytí?
Není země celý svět,
jsou nesmírné dálavy,
mohutné tu výhně, mrazy
pekelné,
tajemné všude přízraky,
lidský mozek a svobodná je
vůle:
nu pojď se měřit člověče
– jen se sebou samým!
Nač jsou ti teď svaly,
nač důmysl všechen!
Svět mohutná je činnost,
jež hněte samu sebe,
štěpí se tu na části,
tu zas tvoří celek,
všechno je tu v pohybu,
všechno hárá silou,
slepý duch je obsažen
ve všem, co se děje,
jenž sám nevidí sebe.
Jaké je to tajemství,
že vůbec něco je!
I duch má své peklo,
když tak daleko dochází,
že se musí ptát:
v čem nic se liší od
něčeho,
je ve vesmíru vůbec řád
či náhoda jenž svírá žezlo?
A co je to řád?
A co náhoda zas může být,
co je lidská svoboda,
co je dobro a co zlo,
co je pravda a co správné
poznání?
Je tisíc takových otázek,
jež vlní se jak kluzký had
ve zpocených rukou
– a můžeš se mi třeba smát:
jen jediná je jim korunou:
otázka, co je člověk.
Avšak já jsem básník
a jen ladím svoje nitro,
jak poroučí mi Múza,
neboť jen na ni
se může básník odvolat.
Na tyto božské bytosti,
jež k myšlení tě pudí
a myšlením tě vedou,
kde určily ti cíl.
Múza je myšlenky cit,
neb každá myšlenka cítí,
když niterně se myslí
a niterná když může být.
Samoúčel v sobě skrývá
těžce krásný tento svět.
Je mnoho pocitů, myšlenek,
jež proklínají všechno bytí
– a nejsou nikterak falešné:
vždyť jak bys chtěl radost
míti
a neznát propast bolesti –
je těžce krásný tento svět
a kdo tohle nepoznal,
ten nepochopil vůbec nic.
V rostlinách jen zažehl
samoúčel v malém,
ve zvířatech se oddal pudům
a bolesti a slasti,
jen v člověku se
probouzí
a nahlíží sám sebe.
Duch, jenž hýbe vesmírem,
jenž je jedno s bytím,
sebe náhle vidí
a sebe náhle nechápe.
Nemá vůli Duch,
jenž o sobě nic neví,
jenž v přírodě jen jako
slepý
své síle dává průchod.
Tam, kde se však uviděl,
chce sebe v sobě
obsáhnout
a jen podle sebe jednat.
Na všechnu jistotu zapomněl,
jež náleží jen pudům,
a chce teď ve svůj pohled
i svoje oko vtěsnat.
Všechno lidské myšlení
je jen zrcadlení Ducha,
avšak je člověk i zvíře:
mnohdy propadá jen
okolnostem,
svým zvířecím pudům.
Když nedostaneš výchovu
a u zvířat si usteleš,
jen zvíře z tebe bude –
je třeba ducha probudit,
když prvotně jen
v člověku
jak ve zvířeti dřímá.
Je jedno lidské myšlení,
však když nedají ti myslet,
však když nedají ti řeči,
jen zvíře spíš budeš.
Je mohutná síla génius,
pod níž praská mnohé lidské,
jež hromadí se v tobě,
a naopak vstává cosi božské,
jež musí nésti člověk.
Pouhý člověk se stal obětí
síly, jež tyje ze sebe sama
a na nic jiného nehledí
než na své vlastní drama.
Není to hříčka přírody,
leč mohutná to pravost Ducha
se tvým zrakům odhalí,
až génia v sobě
nalezneš.
Ale jako když velkého slona
sužuje bídný parazit
a stále dráždí jeho sílu,
tak i lidský génius
jen nepochopením stále trpí,
chtěl by lidsky také žít,
však musí bohům zasvětit
tučnou, mastnou oběť,
najde-li vůbec v životě
pro sebe čistý, krásný cit.
Jak je lidský život těžký,
jak málo je v něm
pokory,
jak málo dnes úcty!
Jsou to všechno loutky
– ať zpupní sebevíc
a jednou roztrhne je smrt.
Je to hnusný hmyz,
jenž všechno zná, všechno
ví,
neb nechce vědět nic:
nač něco ctít,
když vůbec nic neplatí?
– říká si
a jen jako zvíře
pánovy důtky líže:
je v tom zpupnost
zvířecí!