Však sopka dlouho nedříme,

jež teprve je mladá,

a už z hlubin přírody

na povrch se tlačí

nutná krutost bezmezná,

přes kráter se přelévá

a až k nedohlednu prahne

spálit všechnu zemi.

Zapaluje města, drtí svatostánky,

blije škváru,

kde maso bylo dříve,

za pochodně má stromy,

rozpaluje strašně vzduch

a uragán z něj dělá.

Má duše je malý svět,

jenž na vulkánu stojí,

je lávou krutě zbrázděná

a nezná klid, jen pohyb.

 

Nejlepší se nezrodit

je a pak zemřít mladý,

nechat ducha hnísti svět,

zrcadlem ho nedráždit.

Víš, co je to samota,

vrbo moje milá?

Jak křehká zdá se být,

jak černě je však tvrdá!

Tys vprostřed tady titánů,

netrápí tě duše,

to Stvořitel tě postavil

pro klid v tento hřbitov.

Já však nejsem vrbou,

mnou duše lidská hýbe

a jak ostrov sopečný

neznám nic než otřes

a hladinu vždy vzdutou,

na níž lodi nebylo,

co vyzdvihlo mě magma

z hlubin temné přírody.

 

Múza výš mě pobízí

a nenechá mě spočinout,

nejsem-li k ní lhostejný.

Je cit sen, idea nádherná,

v níž smícháno je všechno,

po čem člověk zatoužil

v tom druhém člověku.

Bez hlavy a bez paty

tu vlastnická jsou práva

a činy ostře řezané

z temných či světlých stínů

to je cit příliš živelný

a nedozrálý v chladu.

Tu nejde o nic než o duši,

kde cit už vyspěl a vládne,

čin je tu jen prizmatem,

jímž do duše se hledí,

a nemáme tu vlastníky,

jen skutky jsou tu svobodné,

jimž pružinou je láska.

 

Jako bez duše není člověka,

jako duše vládne tělem,

není též bez ní žádný cit

a jeho jakost zaniká,

když je duše bez ceny.

Avšak Amor je bůh lásky

a jen on má luk a šíp,

jímž vznítit může srdce –

tak buďsi člověkem výborným,

lákej ho svou stepí,

to on raděj do vody

horký svůj šíp střelí.

– Vždyť je Amor slepý!

A když lásku zažehne,

to být náhoda jen musí,

aby to bylo vzájemné!

 

Je všední život svůdný,

zvláště v dnešních dobách,

kdy není už nic na světě,

co prostým hlásalo by dobro:

oni už duchem pohrdli.

Nechť malomocným závidí

jejich úděl přetěžký,

neb všemu se může duch postavit,

jen třeba je mít ducha.

Není literárním výmyslem,

ani fantazií mělkou,

že člověk v sobě ducha má,

jejž nezmůže nic na světě,

až na naši lidskou slabost.

 

Nic než schopnost myslet

od člověka dělí zvíře,

též každá lidská svoboda

jen myšlení je procesem,

jenž má najít zákony,

kterými se řídit každý má,

jenž člověkem se zove.

Leč temné je lidské myšlení,

jak vesmír sám je záhadné.

 

Když je člověk samoten

a láska mu kvete v duši,

přičichá si ke květu svému

a opájí se jeho vůní,

ne květ z něj, leč on tyje z květu.

Musí potom vzpomínat

na tvář, jíž je jatý,

musí myslet na chvíli,

jež je v bytí spojuje

– neb oba jsou právě teď,

i když jinde každý.

Musí blednout závistí,

když na Slunce si vzpomene,

jež vidí slunce jeho,

musí stále přemýšlet

a představu svou dráždit:

čím se asi zabývá jemu milá duše.

 

Jsou mučivé ty chvíle,

když nevíš vůbec nic

a nesmíš se ničím pokochat –

ani svoji představou.

Jsou mučivé ty chvíle,

když nevíš, zda ses zklamal

ve své touze lásky,

jež mířila příliš vysoko,

aby kdy naplnění došla.

Jsou mučivé ty chvíle,

kdy prohrát sebe vidíš

s hukotem marnosti trhu,

kde vyvolávači chtějí

za nic ti vzít život.

 

Je konec, vrbo, ty si tu můžeš stát,

já však se smutkem se loučím

a ač k radosti mám daleko,

přec všechno ve mně kvasí,

už smutku bylo přespříliš,

již volá na mě krásná noc,

jež všech snů je kolébkou,

jež nenechá mě vyrušit,

jež opatří mě docela,

když se do srdce chci pohroužit

znovu hledat ideál,

znovu z vůle ukovat

své přitakání světu.

Jen ideál nám dává žít,

jen on je kámen prubířský,

jenž naši vůli tvrdí,

je bez něj navždy nemožno,

aby člověk božské ctil,

jeho zrod je v lidské duši

a v čem je ona skutečná,

je skutečný i on.

 

Zas křižovatku novou

já vymyslel jsem tobě,

k jezírku, kde plovou

lekníny, se projdem

tak pojď a už neváhej,

hle: malých elfů snový rej…