Od podzimu 1998 do jara 1999 jsem pilně pracoval mimo jiné také
komentářích ke spisu Zrození tragédie z ducha hudby od F. Nietzsche. Vyrovnával jsem se tak
s mohutným vlivem, zvláště v oblasti umění, jaký na mne měl zejména
ještě na gymnáziu (1993-1994). Je přitom zřejmé, že jsem musel vycházet
z širšího okruhu idejí, díky nimž jsem z Nietszche tak či onak
vyrostl. Mohl za to zejména on sám svým pozdním dílem Vůle k moci, ale také nadšení, se kterým mne pro
racionalitu získal K. R. Popper. Podoba těchto úvah, jež budu postupně nabízet
čtenářům Tématu v tomto a příštích číslech, zachycuje způsob mého myšlení
deset let nazpátek – snad jen s některými úpravami, stane-li se, že při
přepisování narazím na něco, co mi dnes bude již zcela nesnesitelné. Zde je
obsah celého díla:
Úvod
Povaha mýtu obecně
Řecká mytologie
Vznik umění
O hudbě
Vznikla attická tragédie z hudby?
Apollón a Dionýsos
Řekové jako umělci
Olympané jako sen
Mýtus míry
Lyrika
Lidová píseň
Význam sboru
Satyr a Dionýsos v tragédii
Oidipús podle Nietzsche
Prométheus podle Nietzsche
Opět obecně k mýtu
Jak zanikla tragédie?
Eurípidés a Sókratés
Umírající Sókratés
Sókratés a bajka
Pár slov k interpretaci vědy
Sókratés hudebníkem
Naivní metafyzika F. Nietzsche
Opera
Nietzsche a sentimentalismus
Wagner podle Nietzsche
Umělec a společnost
Nietzsche a jeho idea němectví
Artistická metafyzika poprvé
Vystřízlivění
Artistická metafyzika podruhé
Romantika a Zarathustra
Artistická metafyzika potřetí
Vůle k moci
Literatura:
F. Nietzsche: Zrození tragédie z ducha hudby, Gryf Praha 1993.
F. Nietszche: Ecce homo, Naše
vojsko Praha 1993.
F. Nietzsche: Vůle k moci,
Votobia Olomouc 1993.
R. Graves: Řecké mýty I-II,
Odeon Praha 1982.
M. Eliade: Dějiny náboženského myšlení I-III, Oikúmené Praha 1995.
R. Rolland: Hudebníci minulosti,
Stát. nakl. krásné literatury, hudby a umění Praha 1955
R. Rolland: Hudebníci nedávné doby, Stát. nakl. krásné literatury, hudby a umění Praha 1963