Od podzimu 1998 do jara 1999 jsem pilně pracoval mimo jiné také komentářích ke spisu Zrození tragédie z ducha hudby od F. Nietzsche. Vyrovnával jsem se tak s mohutným vlivem, zvláště v oblasti umění, jaký na mne měl zejména ještě na gymnáziu (1993-1994). Je přitom zřejmé, že jsem musel vycházet z širšího okruhu idejí, díky nimž jsem z Nietszche tak či onak vyrostl. Mohl za to zejména on sám svým pozdním dílem Vůle k moci, ale také nadšení, se kterým mne pro racionalitu získal K. R. Popper. Podoba těchto úvah, jež budu postupně nabízet čtenářům Tématu v tomto a příštích číslech, zachycuje způsob mého myšlení deset let nazpátek – snad jen s některými úpravami, stane-li se, že při přepisování narazím na něco, co mi dnes bude již zcela nesnesitelné. Zde je obsah celého díla:

 

Úvod

Povaha mýtu obecně

Řecká mytologie

Vznik umění

O hudbě

Vznikla attická tragédie z hudby?

Apollón a Dionýsos

Řekové jako umělci

Olympané jako sen

Mýtus míry

Lyrika

Lidová píseň

Význam sboru

Satyr a Dionýsos v tragédii

Oidipús podle Nietzsche

Prométheus podle Nietzsche

Opět obecně k mýtu

Jak zanikla tragédie?

Eurípidés a Sókratés

Umírající Sókratés

Sókratés a bajka

Pár slov k interpretaci vědy

Sókratés hudebníkem

Naivní metafyzika F. Nietzsche

Opera

Nietzsche a sentimentalismus

Wagner podle Nietzsche

Umělec a společnost

Nietzsche a jeho idea němectví

Artistická metafyzika poprvé

Vystřízlivění

Artistická metafyzika podruhé

Romantika a Zarathustra

Artistická metafyzika potřetí

Vůle k moci

 

Literatura:

 

F. Nietzsche: Zrození tragédie z ducha hudby, Gryf Praha 1993.

F. Nietszche: Ecce homo, Naše vojsko Praha 1993.

F. Nietzsche: Vůle k moci, Votobia Olomouc 1993.

R. Graves: Řecké mýty I-II, Odeon Praha 1982.

M. Eliade: Dějiny náboženského myšlení I-III, Oikúmené Praha 1995.

R. Rolland: Hudebníci minulosti, Stát. nakl. krásné literatury, hudby a umění Praha 1955

R. Rolland: Hudebníci nedávné doby, Stát. nakl. krásné literatury, hudby a umění Praha 1963