SOCHA
Viděl jsem jednou v horách.
Lesní dělníci přivezli na voze kmen stromu. Sochař
se do něj dal motorovou pilou a získal hrubý tvar
díla. Potom bral nástroje menší a menší,
různá dláta, dlátečka, až mu v ruce
zbyl docela jemný smirkový papír. Různě si sochu
prohlížel a pořád ji vylepšoval, až byla, jak
se říká, jako živá.
Nějak podobně se snažím
psát. Dříve jsem si myslel, že vystačím
s motorovou pilou, chtěl jsem mít všechno hned,
ořezat nejostřejší hrany a pokračovat zase dál,
ale to prostě nešlo. Ty hrany mě bodaly a řezaly, že
jsem musel všeho nechat a znovu se do nich pustit. Pořád jsem
ale hodně spěchal - vždyť jsem měl tolik
nápadů! Teprve později jsem pochopil, jak se to se
skutečným uměním má. Že
nestačí, aby socha měla oči a uši, ale že
těma očima musí také vidět a těma ušima
slyšet. A její ústa, která nejsou němá,
že nesmí mluvit o dlátech a pilách, dokonce ani o
rukách umělce, ale zase jen samy o sobě. Jen takové
umění má opravdovou cenu. Jen takové
umění trvá.
září 2003
VÁNOCE
V noci a přes zarosené sklo
jedoucího vlaku vypadají vzdálené lampy
pouličního osvětlení jako vánoční
prskavky, poznamenal jsem si jednou. Myslel jsem si: To bylo by hezké,
kdyby mi z toho vzešla povídka, kdyby z toho
vzklíčil nějaký pěkný fejeton nebo esej.
Kdyby tak znovu byly Vánoce před dvaceti lety. Bylo by mi pět,
stál bych před vánočním stromkem a oči by
mi zářily odrazem plamínků svíček a štěstím.
To už asi těžko zažiju, tu atmosféru
neposedného očekávání, kdy je všechno
možné, kdy se každou chvíli může zjevit
Ježíšek a přinést ty
nejfantastičtější dárky, jako je auto na
dálkové ovládání nebo kopací
míč.
A stejně si myslím, že to
možné je, když
člověk trochu chce a jen o něco víc se snaží,
pak je každý sen už zčásti splněný. A
co je splněné z části, splnit se může
celé.
NEKONEČNÁ PLÁŇ FANTAZIE
Nejde o to popsat celou plochu strany a
obě strany listu. Vždyť i bílý papír je
umělecké dílo a každý nepojme stejně slov.
Zvlášť když některá jsou za dvě,
tři, čtyři slova nebo celou větu, zvlášť
když čtenář nechce jenom číst, ale
také si hrát s bílou plochou, nekonečnou
plání fantazie.
1998
UMĚNÍ
Umění vyžaduje velké
vzepření ducha
vzepření
nikoli vzpouru
umění nemá svůj Mont Everest
nepopírám však, že má
své Himaláje
každý umělec má svou horu
a vrcholy tvoří místa
kam se jednotlivým umělcům
na své pouti podařilo dorazit
Kdo stanul na vrcholu, není umělec
umělec je stále stoupající
svou krajinu si nese s sebou
jeho krajina kráčí před ním
on ji sleduje
je to nekonečná cesta
věčné úpatí
a žádný vrchol
Cesta k věčnosti…
1998
O BÁSNÍKOVI
Zdražili
papír
řekla Bída
Básník mávl rukou a psal dál
Bude tuhá
zima
varovala vlaštovka odlétající do
teplých krajin
a básník jí pokynul
Musíme se
rozejít
plakala milenka
a básník ji políbil na ústa
Umírá
ti matka
řekla Nemoc
básník se dotkl bradou ramene a zapsal
myšlenku
Chci tvůj
dům
řekl Oheň
a básník mu vyhověl
Přijdu si pro
tebe
ušklíbla se Smrt
básník se jí uklonil
A psal dál
RUB HVĚZD
Spisovatel je pistolník s kolty proklatě
vysoko
chytá kosmický prach a mísí jej
s okamžiky
vystřelenými na střelnici Života
Šerifská hvězda blýská se ti
na vestě a ty
máš strach podívat se na rub hvězdy
podívat se pravdě do očí
zjistit, že nejsi žádný šerif
a šerifská tvá hvězda
není hvězdou šerifskou, ale židovkou,
která tíží tím víc
čím víc jsi toho četl o
vyhlazovacích táborech
plynových komorách a ostnatém
drátu
Je snadné spatřit hvězdy
jsi-li dostatečně trpělivý a
dáš noci šanci
a spokojíš se se záblesky hvězd
i ty stačí
nejsi-li ovšem spisovatel a
nepátráš po rubu hvězd
zapomeň na oblohu
Spisovatel je všechno, jen to ne, čím
touží být
píše a druhou rukou hraje se synkem
Člověče nezlob se
dítě je hrou zaujato, takže když
zapsán do knihy, shodí na zem figurku
chlapec se pro ni sehne
v tu chvíli se uhodí o hranu stolu
rozpláče se
Spisovatel dopíše větu
odloží pero, zavře poznámky
podívá se na chlapce a na okamžik
ale jen na okamžik, zaváhá
pak se skloní a zašeptá
několik slov, která ho právě
napadnou
pakliže jej však napadne
čistě teoreticky
pakliže si uvědomí, že jeho sirotek
má tátu
a přestane se na lidi kolem sebe dívat
jinak než na postavy
do svých románů, ať už jsou o
čemkoliv
kostka ukáže šestku
a Člověče nezlob se bude dokonalé