Tato básnická skladba vznikla na konci října 1993. Nebyla psána pod
vlivem četby Byronovy slavné básně, ovšem přece jen pod vlivem byronismu. Její
název i její zaměření se odvíjejí ze střetu mezi romantickým ideálem a realitou
mé tehdejší zkušenosti z gymnaziální výuky, z průměrného života všude
okolo.
I
Profesor… tam stál:
před tabulí.
Zanícen svou nevědomostí
myslel si, že ví,
a jednal,
jako by věděl
vše…
Při jeho
přednášce
Harold zmíral nudou
a varem vnitřností.
Ó kde přec najde se
pevná mysl tak,
aby když umírá
a už není čas,
snesla žvásty ještě poslouchat?
Avšak Harold
titánskou našed v sobě sílu
přec dle konvencí vytrval…
Neb konvence kážou,
že nedají ti jíst,
nesplníš-li k čemus povolán.
A dle mozků těch trouchnivých
tvým posláním,
jež božská mysl rozhodla,
je kolečkem stroje být…
A po celý život se točit, točit
v ozubech svých…
II
„Abych mohl žít,
musím jemu naslouchat,“
říká si Harold útěšně.
Nevěří si však,
neb se mu nechce žitím zvát:
sedět, sedět a sedět
v žaláři říše,
kde nic vskutku není,
jen vše na oko.
Neb nechce si
jedno z koleček zvolit,
ač vyšší sebevíce,
neb chce žít…
A to v srdci zcela nepokrytě.
Až děsí se:
že ještě nepovstal,
že sedí ještě – zarytě,
že bude muset vstát…
A tak vstává Harold
nevěda kam,
nikým nevšímán
a jen on sám
rozmazaně tuší,
že hrozné je to,
že vstal…
III
As pro tu tuchu,
nebo pro závrať,
jež všeho, co žije
příliš dole,
po vzpřímení zmocňuje se –
on prostě
zase si sed.
„Toť zjevná provokace!“ –
mysleli si ostatní,
neb – posuďte sami –
„…on protahuje se na přednášce!“
Snad dle nich
v tom zjevném jinotaji
zračit se má,
že náš přítel – Harold –
nudou usíná.
My však víme své…
Nuž dlužno říci ale,
v tom štěstí měl,
že gesto jeho
nezachytil profesor.
Tak vidíme jej znovu sedět
– Harolda –
s klidnou tváří,
na níž neúčast se zračí,
a s hrudí se vzdouvající,
v níž srdce bije
úzkostí…
IV
Profesor však
výklad svůj
už končí
a Harold cítí úlevu.
Vždyť přílišně drtily jej
ty pocity,
jež vylíčil jsem,
teď ovšem, teď je svobodný!
A věří pevně,
že mezi přáteli
ztratí se vše,
proč srdce vzlyká,
rozum se děsí
a duše se cítí
příliš, ach příliš osamělá.
Harold doufá
a naději své pevně věří,
a tak zasněný
sedí tam,
v posluchárně,
zcela sám.
A neví, neví,
jak trapným se to jeví
…snad až procitne, zastydí se.
Teď Harold však sní
a básnické obrazy
přejíždí mu po tváři
toužící…
V
Jak filmové plátno
září Haroldova tvář –
jen se mnou viz
a čti jeho myšlenku!
Zde dva přátelé
v blízkém porozumění
a v citu nejhlubším
dvě číše rozbíjejí
pro pravdu
– což v přípitku je obsaženo:
že má dále žít.
Zde zas
v čímsi dýchá objetí
Harold sám.
Příliš rozmazaně jeví se,
ne Harold – to ona,
avšak i přesto ji poznávám:
vždyť o lásce Harold sní!
Však bolí Harolda u srdce,
ó bolí velice
– vždyť se probouzí…
Jen pomalu:
sen neztrácí se,
ale už ví
v hořkém vytržení,
že pouze sní,
pouze sní,
jen sní…
VI
Harold vstává,
těžce,
těžce jako předtím.
A ač vstal
střízlivý a bdělý,
sen trvá, trvá dál
a Harold smuten je,
v smutném vytržení.
Smutek těžký je,
ó Harolde, ty to víš!
Příliš svírá,
příliš dunivě zvoní
jako ty zvony
v Notre-Dame
a zároveň příliš jemně
a čistě
– stejně jako tam.
Ó nechceš slyšet ty zvony,
jak zvučně zvoní.
Ale ony zvoní
bez ohledu na tvá přání,
varování,
proklínání,
umírání…
zvoní čistě a zvoní stále.
A Harold tuší,
že nezbývá víc už
než: zacpat si
uši…
VII
A tak spěchá Harold
zapomenout,
do tělocvičny spěchá,
neb nesnese už dál
zůstat sám…
hlučně zvoní!
Zastihujeme jej tedy
v úprku zoufalém
a ač víme,
že o věcech nejvyšších
zde hovoříme,
ani teď nezbavíme se odstupu,
neb básník
dospěl by k svému zániku,
kdyby s Haroldem
soucítit měl.
Nechejme jej tedy běžet,
děsit se prázdných tváří,
surových aut
a hnusu domů panelových…
nechejme jej tak,
v nezaujatém popisu
namáhajíce zrak,
bez fantazie –
v zájmu dokončení
tohoto dopisu
lordu Byronovi…
VIII
Těžce prchá Harold
a jeví se až pitoreskně…
Naturalisticky vypěstění
chodci
vůbec si ho nevšímají:
ani ta tvář
se zoufalstvím polapeného slavíka,
ani ten úprk
ze strachu křečovitý
se jich netýká.
Neb jich
se netýče
vůbec nic.
Těch figurek
na šachovnici…
IX
Narazil!, ó narazil Harold,
vždyť vidím to jasně,
ach ten ubožák!
Do zdi hlavou,
do chodce tělem…
a střetly se
dva páry očí.
Ten prvý
v tom druhém zře:
starost o obchod
a o práci
a že ho zebe
– prostředník na levé noze,
vždyť zima je!
To říká ten zrak vyčítavě
Haroldovi
i to, že mladý je,
zatímco on
stárne.
Dokonce i vráska zjevila se
na potvrzení
v životě prožitých strastí
a životního běhu…
Krom toho však
klid hlásal ten zrak,
pevně na svém místě stál
– i v kanceláři třeba –
a nechvěl se úzkostí
jako ten prvý,
zrak Haroldův
vzrušený…
X
Druhý v prvém zas
úzkost čte,
smutek měnící se v děs,
vášeň rozkolísanou,
těkavost mysli,
za níž cos pevné je…
A neupřímnost zře
špatně zatajovanou:
neb k čemusi ten mladík hlásí se,
ač stále couvá
a říká: „Ne.“
I pomyslil si
občan životem protřelý,
vytahujíc nepřeberné
zkušenosti z kapes svých:
„Ó mládí,
já kdys měl tě též!
Ty svádíš,
opravdovostí žhneš
a vzdušné zámky stavíš
nádherné,
ty vždy žít chceš,
s rozhodností říkáš ano i ne,
avšak tvůj čas
brzy, příliš brzy pomine
a všichni my
– i ty, jinochu zmatený –
jako já skončíme…“
On netušil však
slov svých pravý dopad
ani čím to Harold
mře…
XI
Odtrhl Harold
od jeho očí oči své
a zeptal se:
„Kdo jste, pane,
že netušíte nic…?“
A on – ten občan –
v sobě zatvrzelý
s rozhodností řek:
„Co je ti do toho,
spratku…“
XII
A tak Harold
zvěda, že je spratek,
běžel dál
a děsil se,
že mu nerozumějí.
Vždy to jaksi tušil,
že cize mu jejich jazyk
zní,
dnes to poprvé pocítil:
ó cize zní!
Nechápe je,
vlastně ne! – chápe,
takové pochopení však
bolestí je vykoupeno,
neb chápe… že nežijí…
To jen proletělo
jak asociace volná
jeho hlavou
zvolna…
XIII
Běží, běží,
aby nemyslel,
aby neslyšel,
a proto rychleji,
když myšlenky zrychlují též
…a vždy náskok mají.
On však je už u cíle
a doufá a prosí boha,
nechť zde
– v tělocvičně –
cílem je mu klid,
nechť dál neštvou už
děsivé Erinye…
Koneckonců
nespáchal nic zlého,
jak svědkem mohu být
– jen snad až dnes,
kdy napadlo ho,
že čas běží…
Jako by vstupoval do ráje,
se tváří
a před sebou vida
kamarády
se s nimi vítá
a stále více a upřímněji
tomu věří,
že právě zde je
zapomnění…
XIV
Ač uši zacpal hbitě
raduje se s přáteli,
honě se za míčem
kolem napjaté sítě,
přec ví,
že zvony zvoní
a zvoní
bez ohledu na vatu
jeho lehkomyslných
kamarádů.
A ač zní všude smích,
nadšení,
jež nadávkami srší,
a ač vládne zraku
jenom míč
a uším vata kamarádů,
nelze netušit,
že tam kdesi
hluboko v hrudi
hrdě a jisty si svou věcí
zvony úzkost budí
nočně vyzvánějíce
v noci…
XV
Nelze netušit,
nelze neslyšet
zvučný zvonů hlas…
Nelze běhat
za míčem znovu,
zas a zas
a příliš nevědět,
že to marné je.
Pohyb zapomenout dává
jen duši zmučené,
rozptýlení nenajdeš,
když ještě vzdouvá se cit,
srdce opravdovostí bije,
když ještě žhne
myšlení tvé.
A přestože i blažené
byly chvíle,
kdy jen pud mu vládl,
nemohl nevidět,
jak jeho přátelé
šašky hrají
v tragédii
smrti…