V Moravské galerii v Brně se až
do 5. února 2006 koná výstava Františka Skály, nazvaná „Skála v Morgalu“,
přičemž tajuplně znějící Morgal je zkratkou dané instituce.
Jedná se o poněkud upravenou a
redukovanou verzi Skálovy výstavy „Skála v Rudolfinu“ z konce roku
2004, jež bezpochyby patřila k největším pražským kulturním událostem
tohoto období. Galerijní prostory novorenesančního Rudolfina tehdy spíše než-li
hostily výtvarníkovu retrospektivu, představovaly veřejnosti Skálova díla
miniaturních ale i velkých formátů, která byla v mnoha případech vytvořená
záměrně pro tento ojedinělý prostor. Brněnská výstava v tomto ohledu nijak
zvlášť nevybočuje a nastolený kurz poměrně věrně kopíruje.
Představme si nyní umělce mnoha
oborů, Františka Skálu. Narodil se před čtyřiceti devíti lety do pražské
umělecké rodiny (otec je ilustrátor a milovník starožitností), v letech
1971–5 studoval řezbářství na Střední uměleckoprůmyslové škole v Praze,
roku 1982 absolvoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze v oboru
filmová a televizní grafika. Prvních větších úspěchů dosáhl jako ilustrátor
převážně dětských knih, za některé z nichž získal ocenění. Podle jeho
vlastního kresleného seriálu Velké
putování Vlase a Brady měl být natočen celovečerní animovaný film, jenž se
však konečné realizace nedočkal. Od začátku osmdesátých let se vedle
ilustrátorské tvorby věnuje také sochařství. V roce 1987 byl jedním ze
zakládajících členů výtvarné skupiny Tvrdohlavých, stojící mimo oficiální
umělecké struktury dané doby. Již od roku 1974 je však „skutečným členem“ tajné
dekadentní organizace B. K. S. (Bude konec světa) a od roku 1985 komturem Řádu
Zelené berušky. Skála vedle své výtvarné a mystifikační činnosti také hraje,
tančí a zpívá. Kromě angažmá v divadle Sklep působí také ve třech
hudebních skupinách zároveň: v Malém tanečním orchestru Universal Praha,
provozujícím popovou muziku
V roce 1991 obdržel
František Skála hlavní cenu Jindřicha Chalupeckého, jež bývá udílena mladým
výtvarníkům do 35 let a jejíž součástí byl tříměsíční pobyt v Headlands
Center for the Arts v San Franciscu v USA. V roce 1993
reprezentoval Skála Českou republiku na 45. bienále v Benátkách. Do Itálie
nejprve putoval
Skálův přístup k tvorbě je
prost jakékoliv spekulativnosti, je vesměs pozitivní a obdivuhodně srozumitelný
pro všechny. Autorovi je blízká narativní poloha, chce neustále znovu a znovu
vyprávět příběh, nikoli však zcela banální. Jeho umění je inspirativně svěží a
laskavé zároveň, přesto jsou jeho díla bezpochyby promyšlená a pohybují se ve
vícero významových rovinách. Všudypřítomný osobitý humor a všeprostupující
zlehčující ironie naplňuje jeho artefakty často zcela fyzicky od podlahy až po
strop. Umělcova imaginativnost, kreativita, klukovská hravost, ale také smysl
pro poezii, absurditu a tajemství odráží jistě jeho přebohatý vnitřní svět.
Skálova tvorba často nese znaky romantismu. Vedle meditativní polohy se
v jeho objektech můžeme setkat také
s jakousi nedrsnou surovostí.
Skála pracuje s jakýmkoliv
materiálem, umělým i přírodním, stvořeným člověkem i Pánembohem. Řídí se však
vždy ctnostnou ekologickou zásadou, jež formuluje následovně: „Nic, co bych
potřeboval ke své práci, nezabíjím.“ Miluje materiály a hmoty, které mají
doslova „pár minut před smrtí či rozpadem“. Obdivuje umění takzvaných
přírodních národů, klade ho dokonce vysoko nad všechno současné umění. Přírodu
ctí, přesto ho baví suplovat její práci. Když sestavuje různé nalezené věci
dohromady (jeho záliba v brakýřství, objevování starých věcí na půdách
omšelých domů, zatuchlých skládkách a kontejnerech s tím úzce souvisí), uvádí
původní předměty do nových a často překvapivých souvislostí. Takto vyzískaným
tvarem se podle jeho vlastních slov „teprve může naplnit smysl jejich
existence. Jako se třeba dva lidé hledají půl života a pak se najdou, tak se
mohou hledat dvě věci.“ Skála si tedy
vedle organické role bytostného sběrače někdy připadá také jako „porodní
asistent, jenž napomáhá, aby se zhmotnily artefakty, které se zhmotnit mají“,
neboli tak by se jeho tvůrčí přístup dal shrnout tak, že dává věci prostě na
své pravé místo. V rozhovoru pro časopis Reflex v této souvislosti
uvedl: „Věci mě strašně zaměstnávají... Když vstoupím do ateliéru, okamžitě se
na mě všechny napojí a nutí mě, abych se jim věnoval. Mám vlastně seznamovací
kancelář na předměty. Výsledný produkt, který většinou prohlásím za umění tím,
že ho vystavím, je nalezením ideální konstelace pro věci, které se hledaly
třeba i víc než sto let. Pocházejí ze všech koutů světa a jejich příběhy jsou
dost zajímavé. Ale nic není finální, mohou zase zmizet a upadnout do
zapomnění.“
Skálův výtvarný projev bývá
některými historiky umění dáván do souvislosti se surrealistickou inspirací.
Nalezené předměty se však staly plodivým námětem pro moderní umění již
v éře dadaistů a kubistů. Nabízí se však další zarámování autorovy tvorby,
které by bylo možné vést ve vztahu ke kategorii umění postmoderního, jen
kdyby ta již nebyla završena vyprázdněním svého vlastního pojmu.
Autor s vizuální sebestylizací
„cikána, který dobře prodal své koně“ nebo sňatkového podvodníka dodnes nezapře
své mocné ovlivnění fenoménem kutilství. Snad právě tato česká specialita spolu
s absencí nejnovějších technických vymožeností dané doby (Skála, zdá se,
dodnes nevlastní automobil, televizi, ba dokonce ani mobilní telefon) utvářela
hojně umělcova kreativního ducha, který se poměrně často zhmotňuje ve formě
nejrůznějších bizarností.
Přeneseme-li se nyní na Skálovu
výstavu do Moravské galerie v Brně, podobných prapodivných objektů zde
nalezneme nespočet. Již před budovou Uměleckoprůmyslového muzea je
k vidění kovová socha olbřímího dlouhonosého živočicha, který zcela
nenápadně nese název Špión (ten si
své vyhnanství pod širým nebem zasloužil pravděpodobně díky tomu, že by se do
interiérů galerie nevešel). V úvodu samotné expozice pak diváka bezpochyby
zaujme rozložitý cizokrajný strom bez kůry, jež působí jako poněkud přerostlá
holá bonsaj. Připomeňme jen, že stromy samy o sobě autor považuje za
nejkrásnější sochy vůbec. V hlavním výstavním sálu dále můžeme zhlédnout
objekty pojmenované jako Země a Vesmír, zde bohužel statické, v Praze
před rokem však otáčející se. Na zdi haly visí mimo poměrně drobného a
nenápadného Kolena světce také
obrovský textilní obraz, jenž připomíná africké nástěnné malby a dle mého soudu
patří ke Skálovým méně podařeným dílům. V ostatních místnostech, které se
podobně jako rudolfinské prostory vyznačují oficiálně vznešeným duchem,
nalezneme například artefakty typu lesních bicí, obří gramofon vyhlížející jako
kafkovsky proměněný brouk, rukodělně vyrobené kytary, jež však nehrají, a
sbírku taktéž vlastnoručně vytvořených autíček pojmenovanou Sajgon, na níž se
podíleli Skálovi přátelé, kupříkladu Petr Nikl nebo Jiří Černický. Každý na
výstavě musí narazit na protáhlý stůl s napodobeninami lahůdek – na
hostinu všemožných organických a anorganických tvarů, již lze vyložit třeba
jako Skálovu Poslední večeři Páně.
Okouzlující jsou autorovy
drobné objekty, sestavené z nejrůznějších předmětů a přírodnin, uložené
však v hranatých skleněných vitrínách, které jsou bohužel poněkud méně
přitažlivé. V Praze jsem po shlédnutí těchto hravých dílek nabyla
dojmu, že jsem právě navštívila manýristický kabinet kuriozit, zde naopak
vitrínový ráj. „Neodolatelně krásná hrůza,“ jak říká sám Skála, pochází také
z dalších droboučkých prací, jež autor vytvořil z postupně
sesychající mořské řasy kelp, a to během již zmíněného pobytu ve Spojených
státech v roce 1992. Nenechme se zmást, strašidelně vyhlížející lidské
hlavičky, umístěné pod velkými zvětšujícími lupami, jsou ve skutečnosti veliké
pouhých pár centimetrů.
V respiriu v prvním patře
jsou pak vystaveny Skálou ručně psané a malované cestovní deníky z let
1996–2004, které vedle zachycených dojmů obsahují také různé neočekávané
materiály, jakým je například kůže z makrely. O pár kroků dál se nachází
erotický koutek (oficiálně nazvaný Přirozené ornamenty), který nahotinkové časopisecké
koláže s decentností a vtipem zároveň neukrývá – jak tomu bylo
v Rudolfinu –, nýbrž je zde doslova prostituuje. Deníky i erotismy, jež
obé jistě odrážejí niterný až intimní Skálův život, jsou nevhodně vystaveny ve
skleněných odlidšťujících vitrínách, umístěných pod velkými nezatemněnými okny.
Nejpřekvapivějším a hlavně nepochopitelným zjištěním pro mne však bylo, když
jsem se dozvěděla, že si zde Skála tyto díla instaloval sám.
Shrňme, že brněnská přehlídka
Františka Skály působí oproti již proběhlé pražské výstavě v Rudolfinu
příliš přesvíceně, šroubovitě, a tedy nepřirozeně, když se topí v bílých
stěnách a pod silnými halogenovými svítidly. Skálovo dílo potřebuje
v galerijních síních příšeří, neboť všechny věci i lidé mají podle Skály duši. A přeci jen v teplém šeru se může
odehrávat tajuplný magický rituál a jemnohmotné souznění duše diváka s duší
Skálových inspirujících děl.