„Vždyť jistě víte sám, jak dobře dělá člověku, když
mu tleskají zdatné ruce; nechcete-li mě uznat vy a vážit si mne jako člověka
vám rovného, kdo tak má učinit? – Jaká žebrota mi tedy má rozumět?“ slova Ludwiga van Beethovena, která pronesl
podle svědectví Bettiny Brentano k J.
W. Goethovi (citováno z Romain Rolland: Goethe
a Beethoven, SNKLHU Praha 1956)
Vztah obou těchto nesourodých mužů je velmi obtížné
objektivně posoudit. Jisté je to, že oba jeden v druhém vycítili génia,
aniž by si však mohli rozumět osobně. Cituji ona slova proto, neboť dokládají
dnes často opomíjenou ctižádost být uznáván někým, koho si člověk opravdu sám
cení nad mnohé, ne-li nad všechny.
Dnes převažuje nálada, že všichni ti kritici, učitelé a činovníci různých
časopisů, všichni ti spisovatelé a jejich čtenáři jsou jakási homogenní elita,
v jejímž rámci je zapovězeno považovat někoho za génia, ba na génia byť
jen čekat. Leč jako ve všech jiných
oblastech lidského života, tak i v kultuře a v umění neexistuje jen
průměrné nivó, ale také jedinci fenomenální. Už jen život s takovým
vědomím je značně bohatší a také nadějnější než život uprostřed mudrlantské
uzavřenosti těch, kdo každý přesah považují již za nabubřelost a každou smělou
ambici za mesiášství. Šeď a malost, vanoucí z toho ghetta, necítí snad
pouze ti, kteří nikdy nepoznali barvitost, jakou dávají světu výrazné
osobnosti. Pohrdání, které dává Beethoven najevo vůči „žebrotě“, je
v kontextu celého líčení, jak ho podává paní Brentano, typickým úkazem
nastávajícího 19. století, kdy se odcizuje umělec od „kulturního“ měšťáka – kdy
se „kulturní“ život unifikuje a osobnosti jsou vytlačovány na okraj, což svého
vrcholu dosahuje v éře prokletých básníků, avantgardy a beat generation.