Největší evropskou kulturní událostí začátku nového roku je patrně
dvousetpadesáté výročí narození Wolfganga Amadea Mozarta (27. ledna 1756 – 5.
prosince 1791). Mozartův životní příběh je v hrubých rysech je téměř
všeobecně znám i díky filmu Amadeus,
v němž se jím nechal inspirovat Miloš Forman. Přesto krátce shrnu aspoň
epizody, které tak zcela známy nejsou. Zázračné dítě ctižádostivého
salcburského houslisty a skladatele Leopolda Mozarta se i díky otcově „drezúře“
stalo dobře vydělávající kuriozitou: jako sedmileté vydává své první skladby
tiskem, ve třinácti se stává koncertním mistrem arcibiskupské kapely. Již o rok
dříve se mohlo pochlubit operou La finta
semplice. Dítěte si všimla císařovna Marie Terezie a také papež Kliment
XIV., který ho povýšil do rytířského stavu. Neustálé cestování a koncertování,
jež bylo občas na pomezí cirkusových čísel (hraní se závazanýma očima),
vystavovalo křehké zdraví obou Leopoldových ratolestí (měl ještě dceru) ovšem
mnoha nebezpečím.
Důležitou a v té době výjimečnou událostí je Mozartův rozchod
s arcibiskupem a jeho nástup na dráhu nezávislého umělce. Ve Vídni se
oženil s Konstancí Weberovou a brzy se spřátelil s tamními
vynikajícími osobnostmi kulturního života, zejména s úžasným Josefem
Haydnem, který rozpoznal Mozartovu genialitu a veřejně ji vyznal. Deset let,
strávených ve Vídni, přineslo mladému skladateli obrovský úspěch u publika,
který přinášel slušné peníze. Napsal svá vrcholná díla: Únos ze serailu (1782), Figarova
svatba (1786), Don Giovanni
(1787), Haffnerova symfonie (1782), Linecká symfonie (1783), Pražská symfonie (1786) a též během roku
1788 symfonie Es dur, G moll a C dur (Jupiter). Ale tyto poslední symfonie již obecenstvo
nelákaly. Pokles příjmů navíc nebyl vyrovnán snížením rodinného rozpočtu, a to
zvláště díky nákladnému životu Konstance. Mozart směřoval k bankrotu. Snad
by toto těžké období přestál, kdyby se víc šetřil, kdyby byl robustnější a
umanutější konstituce. Podlomené zdraví selhalo na plné čáře v jeho
nedožitých šesatřiceti letech, ale dovolilo mu ještě během umírání načrtnout
své, aspoň dle mého názoru, nejlepší dílo, jež se vymyká naprosto všemu, co do
té doby napsal, totiž Requiem (o něm
jsem už v Tématu psal). Postava Salieriho, která je jinak velmi vděčný
prostředek pro různé fabulace skladatelova osudu, neměla s jeho smrtí
nejspíše vůbec nic společného.
Není úplně snadné pochopit, proč byl Mozart pohřben do společného hrobu
bez zájmu přátel, kulturních i městských činitelů a neznámo kam... Ba ani sama
Konstance nebyla s mužem, když umíral, a nebyla na jeho pohřbu. Zdá se, že
Mozart byl na to, aby se hluboce zapsal do myslí vídeňské nobility, příliš
mladý, a to tím spíš, že se vždy choval jako rozpustilé dítě. Umřel nečekaně,
není ani zřejmé, zda ti, kdo ho pohřbívali, mohli tušit, o koho se jedná.
Requiem dokazuje, že nebyl na konci svých uměleckých sil, naopak.. každý mohl
očekávat, že po několika krušných letech úpadku vzejde jeho sláva v mnohem
větší záři. Mozart, krátce řečeno, nebyl nepochopeným, uštvaným umělcem, ukázal
naopak cestu, jíž se po něm vydal Beethoven a skladatelé devatenáctého století:
již nebýt v ničích službách, nýbrž živit se jako samostatný podnikatel
svým géniem. Od dob renesance je jeho tvorba jedním z nejkrásnějších plodů
líbivé hudby. Mozart – nesporný exponent vysokého umění – dokázal psát pro
všechny (stejně jako Lully, Bach, Händel, Haydn, Vivaldi, Mysliveček, Stamic
atd.). Je škoda, že dnes to už dávno není zvykem. Na druhou stranu, pomineme-li
elitní umění, v něž se vyvinula tzv. klasická hudba v minulém
století, najdeme např. v Orffově skladbě Carmina burana líbivý, a přitom vysoký, úchvatný styl hudby, který
musí – podobně jako hudba Mozartova – oslovit asi každého. Kéž by se tyto
tendence, toto spojení zase vracelo. Už to, že si po tolika letech a
v době přesycené různými hudebními bizarnostmi chceme slavnostně
připomenout právě W. A. Mozarta, je podle mne velkou nadějí v návrat
lepších časů.