Postava biblického Abrahama spojuje tři velká světová monoteistická náboženství: židovství, křesťanství a islám. Jestliže dříve tato náboženství spíše soupeřila o to, komu Abraham vlastně „patří“, dnes se často setkáváme s pokusy vystavět „abrahamovské mosty“ a slyšíme hovořit o „abrahamovské ekumeně“.
Není proto divu, že témata týkající se Abrahama, ale i Izáka a Jákoba, byla a jsou předmětem mnoha úvah, spekulací i vědecké práce. Je také zřejmé, že tato témata jsou neobyčejně citlivá a ideologicky (nechápat hanlivě!) zatížená. Zřejmě nejcitlivější a neožehavější je otázka tato: byl Abraham skutečnou historickou postavou, nebo je to teologický konstrukt? Někteří totiž říkají, že pokud Abraham nebyl skutečnou postavou, pak také zaslíbení dána mu Bohem nejsou skutečná. Jiní naopak tvrdí, že historicita Abrahama nemá s vírou jako takovou nic společného. Knihy a články s odpověďmi na otázku ohledně Abrahamovy historicity by dnes již vydaly za slušnou knihovnu. Podívejme se nyní v krátkosti na několik příspěvků, které významnou měrou ovlivnily bádání 20. století.
Abraham
a textová kritika
Konec 19. století byl v biblických vědách dobou převratných novinek. V oblasti bádání o Pentateuchu (tzv. pěti knih Mojžíšových) to způsobil zejména německý badatel Julius Wellhausen (1844–1918). S jeho jménem je spojována tzv. teorie pramenů. Tato teorie předpokládá, že Pentateuch tak, jak jej známe dnes, není dílem Mojžíšovým, ale sestává ze čtyř pramenů, které pocházejí z různých dob: pramen Jahvistický (J) přibližně z 10. století, Elohista (E) je asi o sto až dvě stě let mladší, Deuteronomistický (D) pochází z doby pozdní monarchie a Kněžský pramen (P, Priesterschrift) někdy z období exilu nebo ještě později. Pravdou ovšem je, že na myšlenku, že se Pentateuch skládá z několika pramenů, přišel již Jean Astruc (1684–1766), lékař na dvoře Ludvíka XIV. Wellhausen však představuje skutečný milník: každý, kdo přišel po něm, se s ním musel nějakým způsobem vyrovnat. Ignorovat jej nešlo. Podívejme se, co o něm napsali již jeho současníci v Ottově slovníku naučném: „Proslul svými pracemi na poli Starého zákona, jež z něho učinily zakladatele školy, která teprve podrobila Starý zákon studiu skutečně vědeckému; methoda jeho, s počátku dosti potíraná, dnes došla uznání skoro všeobecného.“ (Všimněme si však, že se zde píše o metodě, která došla širokého uznání, ne o výsledcích, k nimž dospěl.) Ruku v ruce s tím, jak se upouštělo od Mojžíšova autorství Pentateuchu, kráčela také zvýšená kritika historičnosti zpráv popisovaných v Bibli, a samozřejmě také kritika historičnosti Abrahama. Tak se o Abrahamovi a jeho příbuzných hovořilo jako o postavách astrálních mýtů, starých kananejských božstvech, atd. Nutno ovšem dodat, že během posledních cca 30 let prošla teorie pramenů velkou kritikou a původní wellhausenovská varianta je již dnes prakticky mrtvá.
Abraham
a asyriologie
Wellhausenovy práce ovšem měly jednu velkou slabinu: mohly jen málo využít poznatků o světě, který starověký Izrael obklopoval. Vědecká archeologie a asyriologie byly ještě v plenkách. Tato situace se však ke konci 19. století a na počátku století dvacátého začala rychle měnit. Vykopávky přestávají být honbou za poklady, stále více se proniká do tajů klínopisu, a svět se může seznámit s poselstvím starověkých kultur zanechaným na hliněných tabulkách. Biblické zprávy mohou být srovnávány se zprávami Sumerů, Asyřanů, Babyloňanů a jiných.
Senzace na sebe nenechá dlouho čekat: biblickým Amráfelem, se kterým Abraham bojuje (Gn 14), je slavný babylónský Chammurapi (cca 1792–1750 př. Kr.)! Ačkoli byla tato teorie vyslovena již v roce 1887, s důkladností sobě vlastní ji podložil a vědeckému světu představil v roce 1908 R. P. Dhorme. Dhorme vyšel z podoby psaní jména am–mu–ra–bi a z písařské záměny a následného různočtení posledního znaku. Postup byl tedy takový: am–mu–ra–bí ® am–mu–ra–pil ® Amráfel (hebrejsky ’mrpl; v hebrejštině platí pravidlo, že pokud souhlásce p předchází samohláska, p se vyslovuje jako f). Dhorme a po něm další se také pokusili o identifikování dalších králů ze 14. kapitoly knihy Genesis: tak Arjók měl být Rím-Sín I. (1822–1763 př. Kr.) z Larsy, či jeden ze synů marijského Zimrí-Lima (1782–1759 př. Kr.), jehož jméno se četlo Arriwuk. V následujících letech se však objevilo tolik hypotéz, že se situace stávala nepřehlednou, včetně takových, které předpokládaly, že autor této kapitoly jména králů vědomě zašifroval. Postupně však také sílila kritika těchto pokusů, a při dnešním stavu bádáni musíme připustit, že ani jedna z postav praoteckých vyprávění knihy Genesis není známa z mimobiblických pramenů.
Obsáhlou kapitolu by zabralo líčení pokusů najít na starém Předním východě paralely k právním zvyklostem tak, jak jsou vylíčeny v knize Genesis. Po řadu let se zdály nejnadějnější paralely pocházející z akkadských tabulek vykopaných ve starověkém městě Nuzi a pocházející z 15.–14. st. př. Kr. Radost badatelům kazila jen skutečnost, že právní zvyklosti mohly ve starověku přetrvávat po staletí, takže nebylo možno říci, ve kterém století Abraham žil. I v této oblasti se ovšem brzo začaly objevovat nesrovnalosti: například k Abrahamově koupi pole a jeskyně od Chetejců (23. kapitola Genesis) byly navrhovány paralely vzájemně vzdálené více než tisíc let. Začalo se uvažovat o tom, zda hledání takových paralel vůbec má smysl, zabýváme-li se historicitou Abrahama. Poslední ránu zejména nuzijským paralelám zasadili nezávisle na sobě dva badatelé: T. L. Thompson (The Historicity of the Patriarchal Narratives. The Quest for the Historical Abraham. Berlin – New York: Walter de Gruyter 1974) a o rok po něm J. Van Seters (Abraham in History and Tradition. New Haven – London: Yale University Press 1975). Tito badatelé ukázali, že domnělé nuzijské paralely spočívaly většinou v mylné interpretaci akkadských tabulek. Ani v tomto ohledu tedy není dnešní situace pro hledače historického Abrahama příznivá: paralely, které jsou dnes uznávány, spočívají převážně ve všeobecném srovnávání způsobu života Abrahama a zejména pasteveckých společností 2. (ale i 1.) tisíciletí př. Kr.
Abraham
a archeologie
V roce 1854 kopal
Angličan J. E. Taylor na jihoiráckém pahorku zvaném Tell al–Mukajjar a nalezl
tam několik válečkových pečetítek s klínopisnými nápisy. Když byl
rozluštěn klínopis, ukázalo se, že jde o staré významné město Ur. Badatelé
tehdy začali pochybovat, zda místo, odkud Abraham vyšel (Bible o něm hovoří jako
o Uru Kaldejců), je město Urfa, ležící v jižním Turecku, jak se mělo po
staletí zato, anebo je-li to spíše onen nedávno objevený Ur. Další výkopy zde
zahájil v roce 1922 známý archeolog L. Woolley. Pokračoval v nich až
do roku
Archeologie hrála důležitou
roli ještě v mnoha dalších teoriích, z nichž neproslulejší byla tzv. amorejská
hypotéza. O co šlo? Ke konci 3. tisíciletí př. Kr. nastal v Palestině
velký zlom v osídlení. Kvetoucí městská civilizace téměř zcela zanikla,
kontinuitu osídlení vykazuje jen několik hlavních lokalit (Chasór, Megiddo,
Bét-šeán, Jericho), jedná se však jen o neopevněné vesnice s ubohými chatrčemi
a velkými otevřenými prostranstvími. Z archeologických dokladů
můžeme soudit, že některá města byla zničena, ale převážná část jich byla
prostě opuštěna. Tato změna byla až do 70. let
závěr
Bádání ohledně historicity
Abrahama urazilo již značný kus cesty. Vesměs všechny pokusy o prokázání jeho
historicity se ukázaly jako marné, nebo chcete-li, nepřesvědčivé. Jistě,
jednalo se většinou o nepřímý materiál, a cílem bylo často prostě jen nalézt
vyhovující dobu a místo, kde se Abrahamův příběh mohl odehrát. Ani to se však
příliš nepodařilo. I dnes jsou badatelé, kteří se domnívají, že Abraham byl
konkrétní historická postava (např. světoznámý asyriolog A. R. Millard), na druhé
straně jsou však takoví, kteří praotecké příběhy považují jen za teologický
konstrukt. Rozhodující slovo v tomto hledání měly prozatím výše zmíněné
práce T. L. Thompsona a J. Van Seterse, které optimismus svých předchůdců
vesměs pohřbily v troskách. Avšak ani zde ještě nebylo vyřčeno poslední
slovo: v současné době se ukazují některé zajímavé a blízké paralely mezi
praoteckými vyprávěními v knize Genesis a mezi společností, jak ji známe
z klínopisných tabulek významného syrského města Mari. Pokusy zařadit
Abrahama do období, kdy toto město vzkvétalo, tedy přibližně do