Vévoda F. de
Připomeňme si nejprve středověk: ten neměl valné mínění o lidském
rozumu, svou jistotu čerpal především z principu autority, ze kterého se tehdy odvíjely pravdy racionální i pravdy
zjevené. Evropa v této fázi svého vývoje měla velmi omezený obzor, a proto
se jejím obyvatelům mohlo zdát, že jejich názory platily vždy a pro všechny.
S poznáváním islámu, dálného Orientu a především s průlomem tak odlišného
myšlení antiky došlo k rozmělňování autority, čímž se uvolnil chaos
různých ideových proudů, mezi nimiž vynikají Montaigneovi předchůdci, jako byli
třeba Petrarca, Boccaccio, Rabelais nebo Erasmus. Tito čtyři mužové se
vyznačují smyslem pro sledování vezdejšího jeviště bez uzavřeného výkladu
kosmu, netrpí vážně ztrátou jistot, nezmítá jimi prastará potřeba
vševysvětlujícího příběhu. Pozemšťanství, které berou za své, by bylo velkou
chybou zaměňovat s omezeností na
tento svět, s nějakým rudimentárním materialismem, jak vykvetl později v
hlavách pánů de Holbacha,
Z toho, co bylo řečeno, je jasné, že především v evropské
tradici umělecké literatury a jakéhosi osobního filozofování se tento druh
chápání zachoval. Z pozdějších dob příkladem může být zejména dílo
Pascalovo Molièrovo, Goethovo, Gogolovo, Puškinovo, Balzakovo či
Proustovo. Troufal bych si tvrdit, že každý velký evropský spisovatel a básník
od oněch dob renesance by se dal do tohoto proudu docela dobře zařadit. Na
druhou stranu možná i proto se umění v Evropě poté, co ztratila zdravý
rozum, chápe spíše jen jako apendix vážného života, který je opřen o
objektivní, apodiktické poznání.
Abych začal svůj příběh o této podivuhodné ztrátě, obrátím se na chvilku
zpátky do dob athénské demokracie. Pro blahobytnou společnost, stojící na
obchodu a tendující vstříc ku náboženské sovobodě, je typický vzestup citové i
rozumové nejistoty, rozklad starých hodnot a potřeba tento pocit krize řešit. Stalo se to Athénám, stalo se to městským
komunám v Itálii. To je situace, kdy přichází na scénu starý platónský
požadavek nové legitimizace autority. Cílem je najít jistotu a o ni opřít
všechno podstatné v životě: náboženství, etiku, právo a stát. Mocná pozie vědoucího v antice ale nikdy
nezískala praktickou realizaci, a to zřejmě proto, že Platónem milovaná Sparta
stála na principu neporušeného, tradičního autoritářství, jež ani po porážce
Athén tu dialektickou kličku nepotřebovalo. Makedonská a později především
římská hegemonie se opíraly víc o pragmatismus fyzické moci než o nějak
zdůvodňovaný princip té pravé, vědoucí autority. Jiná byla zkušenost Evropy,
otřesené pádem středověké konstrukce.
Z mnoha možností dalšího vývoje se vyhranily dva zvláštní typy,
z nichž jeden spíš převážil na kontinentu, druhý spíš v anglosaském
světě. Podstatnou roli v nich obou hrál osud reformačního hnutí. Konec
středověké autority otevřel podstatné možnosti křesťanství být zas víc
existenciálním apelem na jednotlivce než pilířem obrovských institucí. Dobře to
pochopil Luther, ale i sv. František z Assisi. Rozum, univerzalita,
abstraktní pravda stály na druhém místě, na prvním bylo individuum
v existenciálním dobrodružství víry. Věřícího tohoto ražení mají přirozeně
menší vůli k politické hegemonii svého učení, jsou spíše tolerantní a jejich
soužití s montaigneovsky laděnými lidmi by nebylo velkým problémem.
Kontinent se před prahem otevřeného náboženského a ideového pluralismu ocitl
snad v dobách Jindřicha IV. a Jiřího z Poděbrad, svou dynamiku ovšem
velice brzy ztratil. Cuius regio eius
religio – tato svrchovaně cynická zásada se stala vnitřní logikou
kontinentálního myšlení. Melanchton dal navíc luterství rámec rozumářské
spekulace, jež se vyvinula do distinkcí, nápadně podobných scholastice.
Katolicismus na druhé straně prošel sice obrozující reformou v Tridentu,
nicméně neustoupil z pozice politické hegemonie. Tak luteráni i katolíci
hnali svorně pietisty na okraj vlivu ve svých církvích.
Filozofie a věda se v tomto prostředí staly konformní spekulativní honbou
za tím, o čem jsem se už zmínil: za legimitizací autority, za apodiktickou pravdou. Descartesova cesta
k jistotě se např. musí zdát velmi směšná a planá, když jeho jistotu cogito ergo sum vložíme do Shakespearova
světa – jenže Descartes žil už v jiném světě. Je mnohem bližší scholastice
než Montaigneovi, Erasmovi či Lutherovi. Snaží se vytvořit konstrukci, podepřít
onu svěrací kazajku nauky a politiky, do níž augsburský mír a třicetiletá válka
pohřbily Evropu. Stal by se Descartes tak vlivným i ve svobodné společnosti?
Sdílela by tato společnost základní problém klasické kontinentální filozofie,
totiž apodiktické poznání? Do Montaigneova a do Pascalova světa (přičemž oba
tito myslitelé byli zcela rozdílné nátury a měli odlišné názory na svět) by se nevlezl.
Proč? Protože měli zdravý rozum.
Evropa je od těch dob fascinována věděním,
zapomněla, jak je takový nápad hloupý na prknech divadla, kterým je svět. Ona
víra ve vědění udržuje touhu po homogenitě, po tom jediném pravém, a živí odvahu
k přebudovávání světa dle velkolepých abstraktních koncepcí. Vědění musí
být, jak se zdá, principem státu, církve, úřadu – ti musí vědět, občan pouze míní. A ten, kdo má již jednou pravdu,
ten ji má, děj se co děj. Proto svobodné bádání je zbytečný a nebezpečný nápad,
neboť může zpochybnit, vydává pravdu,
sám princip všeho, všanc mínění pouhých jednotlivců. A když už se nějaký nový
názor prosadí, když zaujme místo v kánonu, nesmí se špinit zase on – vždyť
je pravdou... Ano, takové hlouposti
tropí Evropa bez zdravého rozumu. Možná nejhorší na tom je, že tento stav
umožňuje snadnou manipulaci, formuje masy a nabízí je ke zneužití brutálním
cynikům.
Teď pár slov k tomu, co podle mne převážilo u Anglosasů. Je pravda,
že přechod britského království ze středověku do novověku byl krvavý – od války
bílé a červené růže přes náboženské reformy, nesoucí se sebou tříšť nenávisti,
až po Cromwella. Nicméně některé výrazné změny mezi kontinentem a ostrovy lze
vystopovat už zde, ne-li mnohem dříve. Pro anglickou šlechtu se nenesl příchod
novověku ve znamení degradace na ozdobu dvora, nýbrž přinesl silnější pronikání
obchodu do vyšších kruhů a společenské posilování finančníků ze City. Ve
srovnání s pevninou se Britové nemuseli bát invaze jiných armád, čili
centralizace a unifikace společnosti nebyla zásadní politickou poptávkou. Také
anglikánská církev neměla od začátku jednu osobnost, jeden hlavní proud, jeden
oficiální názor. Jejím ideovým základem byl sporý, pietistický kalvinismus,
který toleroval nonkonformní a individualistické jednání víc než soudobí
katolíci a luteráni dohromady. Z anglikánské reformace povstalo mnoho
těch, kdo na poklidné anglické poměry byli příliš radikální a jimž se říkalo puritáni – a právě ti po svém odchodu do
Ameriky založili USA, první opravdu pluralitní náboženskou zemi na světě.
Z anglikanismu se vydělila spousta větví, dnes se počítají možná na
tisíce: metodisté, kvakeři, presbyteriáni, baptisté, unitáři... ovšem USA na
základě principu náboženské rovnosti v sobě absorbovaly i katolíky (stát
Maryland především), luterány, hugenoty, zwingliány, mormony, židy, muslimy,
deisty a bezvěrce. Uchopit pravdu a vědění v tomto moři je nemožné –
nejdřív je tu jednotlivec, jeho životní zorientovanost, jeho osobní
(montaigneovská) volba, a pak až celospolečenská debata o řešení toho či onoho
problému bez aspirace na jistotu vědění, na systematický výklad celku. Odtud
pragmatismus, posílený stále vzrůstajícím vlivem obchodu, průmyslu a podnikání
na společenské poměry v Británii i v USA, převládajícím pietismem i úspěšným
mocenským vzestupem britského impéria, jež se v mnohém podobalo právě tomu
římskému.
Britská filozofie se od začátku novověku ve svých hlavních proudech
rozchází se scholastickými ambicemi: Bacon ji upozornil na důležitost
konkrétního efektu znalostí, Locke na
podmíněnost rozumu, na jeho zajetí v divadle světa. Šťastná rovnováha
umírněné skepse, umírněného náboženství a umírněného politického systému spolu
s hospodářskou schopností Anglosasů vedla ke vzácné společenské stabilitě,
kterou my na kontinentě máme sklon vidět skrze brýle racionálních konstrukcí,
jež jsou zrovna v módě. Zdravý rozum se jistěže nedá přejmout... kontinent
se o to pokusil v případě osvícenství, nicméně vzešel mu z toho spíše
jen surový materialismus, nenávist k církvím, zarputilé jakobínství a rudý
kult revoluce. Snaha kopírovat se mi určitě nezdá rozumná, spíše snaha
pochopit, co se to na kontinentě dlouhá staletí dělo a kde a proč jsme ztratili
Michela de Montaigne.