Náboženství bývá vnímáno jako určitá záruka dodržování společenských
pravidel a tzv. slušnosti. V tom si hodnotu dobra uvědomujeme totiž nejčastěji: co se má a nemá v těch
různých situacích, které obyčejný mezilidský kontakt zahrnuje. Vražda nebo tzv.
hřích proti Duchu svatému jsou pro nás abstraktní pojmy, z jejichž
perspektivy se prostě neumíme dívat na to, co konkrétně prožíváme. Proto se také náboženská výchova
v různých dobách mohla bez velkých následků zaměˇovat se základním kurzem
etikety. Důležitější je potom způsobně se tvářit a ne snažit se o vnitřní
pravdivost a odmítání pokrytectví. Tak lidské zvyky, názory i normy bývají
zbožštěny, což se dá shrnout do jedné věty: základním
přepokladem morálky je existence Boha a víra v něj.
Jenže Bůh, když přišel jako
vtělený Syn na zem, etiketu vůbec nedodržoval. Na to se, prosím, podívejme
poněkud podrobněji. Narodil se v chlévě mezi dobytkem, ve dvanácti letech
poučoval stařešiny v chrámě, z nějž později vyhnal kupce, stýkal se
s těmi, kteří byli považování ze nejopovrženější hříšníky, uzdravoval
v sobotu, kdy to bylo podle tehdejších autorit zakázáno, na jejichž adresu
pronesl tato slova (Mt 23,25-28): „Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci!
Očišťujete číše a talíře zvenčí, ale uvnitř jsou plné hrabivosti a chtivosti.
Slepý farizeji, vyčisť především vnitřek číše, a bude čistý i vnějšek! Podobáte
se obíleným hrobům, které zvenčí vypadají pěkně, ale uvnitř jsou plné lidských
kostí a všelijaké nečistoty. Tak i vy se navenek zdáte lidem spravedliví, ale
uvnitř jste samé pokrytectví a nepravost.“ A nejsou to ještě ta nejtvrdší
slova, která Kristus pronesl na adresu svých pozdějších vrahů. Dá se říci, že
byl nenáviděn právě proto, že miloval pravdu, že nedal na vnějšek, že si připouštěl
realitu k tělu s celou její palčivostí, k čemuž chtěl vyburcovat
i všechny okolo sebe. Kříž je proto poselstvím o syrovosti života, roztíná
každý obal, který by ho chtěl představit jako cosi, kde stačí dodržovat nějaká
pravidla slušnosti. Bůh skončil na kříži a ti, kdo zde na zemi byli obecně
považováni za jeho služebníky, ho tam pověsili. Co je po takovém svědectví
jisté?
Zdá se, že jedno jisté je: nesmíme rozumět lidem podle vnější stránky
jejich činů, musíme se otevřít jejich nitru a naslouchat mu, byť by nás
v našich zděděných normách nad všechnu míru pohoršovali, byť se zdáli
naprosto bezcenní a poslední z posledních. Jestliže se o to nebudeme
pokoušet, pak jsme – domnívám se – rezignovali na hledání pravdy v našem
nitru. Kříž jako trauma nemůže nerozbíjet, vezmeme-li ho vážně, idylku našich
schémat, a tím nás otvírá lásce. Je tedy zásadní chyba, že se křesťanství často
spojuje na především s jakousi společenskou slušností, ono má být naopak
absolutně otevřené, aby nepřehlédlo Krista, který se uchyloval do brlohů,
v nichž bydlel hřích a spolu s ním zločin a hrubost. Dokázali bychom
tam jít za ním a pochopit sílu, jíž obrátil celníka i nevěstku?
On ostatně sám zformuloval nejlépe, na čem záleží (Mt 15,17-20): „Nerozumíte,
že to, co vchází do úst, přijde do břicha a jde do hnoje? To však, co
z úst vychází, jde ze srdce, a to člověka znesvěcuje. Neboť ze srdce
vycházejí špatné myšlenky, vraždy, cizoložství, smilství, loupeže, křivá
svědectví, urážky. To jsou věci, které člověka znesvěcují; ale jíst neomytýma
rukama člověka neznesvěcuje.“