konec světa a Poslední soud
V súře 82 se setkáváme s motivem konce světa a posledního soudu (pro
první mekkánské období typickým a častým). V prvních čtyřech verších básník
pomocí anafory „až“ zaměřuje čtenářovu pozornost k tomu, co přijde na konci
světa. Tento konec se projeví destrukcí všeho, co se v zdá pevné a stálé –
nebe, hvězd, moře, hrobů. Poté přijde rozhodující okamžik pro každou lidskou
duši, jež pozná úplnou pravdu o sobě samé: „pak pozná duše každá, co učinila zavčas
a co zmeškala.“ Krátké úderné verše svou pravidelnou rytmičností zesilují
obrazy konečných pohrom. Naproti tomu následující výše zmíněný verš svou délkou
a poklidným tónem evokuje atmosféru zcela jiného světa – věčnosti, v níž je vše
již stálé a neměnné.
Spojnicí mezi tímto a oním světem je člověk, protože bude zakoušet oba.
Proto jej (člověka obecně) básník v následujících verších oslovuje otázkou a
táže se po původu omylu spočívajícího v neuznání Pána jako laskavého stvořitele
(tento omyl je jedním z nejdůležitějších měřítek soudu). Otázka je poležena v
mírném duchu, je to spíše podiv nad nechápavostí člověka. Následující výbuch
hněvu „Pozor však, vždyť vy nazýváte soudný den výmyslem!“ zcela proměňuje tón
súry. Jakoby měl básník už dost mírného napomínání a přechází k ostře
vysloveným varováním. Připomíná, že všechny skutky jsou soudci (anděly)
zapisovány, nic nezůstane skryto a na základě hodnoty skutků bude pro člověka
připravena odměna. Nemluví se zde přímo o Ráji a Pekle, ale do protikladu je
postaveno přebývání ve slastech oproti utrpení v ohni, z něhož nebude úniku.
Tragičnost údělu zatvrzelých lidí podtrhuje dvakrát se opakující verš:
"Víš ty vůbec, co je to soudný den?". Básník vyčerpaně a až téměř
rezignovaně pokládá tuto otázku, protože ví, že pro obrácení člověka už nemůže
udělat více. Poslední verš (podle všeho přidaný až mnohem později), jenž je zároveň odpovědí na tuto
otázku, apeluje na člověka, aby si uvědomil závažnost důsledků plynoucích z
existence soudného dne - bude to totiž "Den, kdy žádná duše nezmůže nic
pro duši jinou a kdy rozhodnutí bude patřit Bohu jen!"
Ráj a Peklo
Pro první mekkánské období jsou charakteristické poměrně podrobné popisy
Ráje a Pekla. Typickým příkladem toho je první polovina súry 56. Počátek súry
opět připomíná existenci a závažnost soudného dne, který je označen epitetem nezvratná událost. V tento den budou
lidé rozděleni do tří skupin: lidi po pravici, lidi po levici a předáky. Básník
se ptá, co bude s lidmi jednotlivých skupin (otázky mají opět řečnický
charakter).
V odpovědi se nejprve zabývá předáky (patrně označení pro proroky a
svaté, nebo první muslimy, kteří byli v době přednášení těchto veršů již
mrtví), již budou usídleni v zahradách slasti. Zde budou v příjemném
společenství odpočívat na zlatem vypletených lehátkách, přičemž budou
obsluhováni věčně mladými chlapci. K rajským slastem patří i požívání „nápoje
čirého, / z něhož hlava nerozbolí a ani jím vyčerpáni nebudou,“ dále ovoce a
masa podle svého přání. Odměnou za činy vykonané na zemi „budou i dívky velkých
očí černých“. Odměněné nečekají jen slasti tělesné, ale i duchovní, spočívající
v absenci planého tlachání a svádění k hříchu. Budou slyšet „jen slova: „Mír,
mír, s vámi!““.
Po líčení rajských slastí předáků přichází na řadu Ráj lidí po pravici
(není však vůbec jasné v čem se – a zda vůbec – kvalitativně oba Ráje liší).
Tito lidé budou ležet ve stínu stromů nesoucích plody, u tekoucí vody (sílu
tohoto obrazu pro tehdejší lidi podtrhuje výjimečnost tohoto jevu v Arábii)
společně s dívkami, pro ně zvlášť stvořenými, jež budou pannami a stejného věku
s každým jedním člověkem. Obrazy popisující tyto rajské slasti jsou velmi
přesvědčivé a pocit libosti z nich přímo čiší, i tón veršů působí velmi
příjemně a navozuje atmosféru rozjímavého klidu, pocitu celkového radostného
naplnění.
Naproti tomu lidi po levici čekají muka v podobě žhavého větru, vroucí
vody a černého dýmu, ve kterých se jim nedostane žádného osvěžení. Tato muka
jsou odměnou za život v přepychu a setrvávání v hříchu, spočívajícím v popírání
zmrtvýchvstání. Korán skutečně nepřipouští pochybu v této věci a otázka: „Zdaž
až zemřeme a prachem a kostmi se staneme, budeme opravdu vzkříšeni, / my sami a
předkové naši dávní?“ je zde citována jako projev lidí setrvávajících ve velkém hříchu. Na otázku básník důrazně
odpovídá, že v soudný den budou shromážděni všichni lidé („první i poslední“) a
znovu poukazuje na pekelné tresty: pojídaní plodů ze stromu Zaqqúmu (tento
strom je popsán v S 37:60-63; vyrůstá ze samého základu pekla a jeho plody jsou
hlavy satanů), které budou zapíjeny vroucí vodou. Rozhodně znějící poslední
verš této části „Toto v den soudný budou jejich hody!“ v sobě spojuje
neochvějnou víru v pravdu vlastního přesvědčení s ironií („jejich hody“), jež
slouží k zdůraznění hrůz čekajících na hříšníky.
Popisy Pekla působí velmi sugestivně. Jakoby v nich Muhammad hledal
zadostiučinění, není v nich totiž ano náznak soucitu s trpícími. Je to čiré
odsouzení ukájející se v pocitu vlastní spravedlnosti. Takové Peklo jako by
snad ani nestvořil (milosrdný) Bůh, ale sám Muhammad pro své politické účely.
Materialisticky pojaté líčení Ráje a Pekla, jemuž chybí širší duchovní
rozměr či jen náznak filosofické spekulace a hloubky, navíc svědčí o způsobu
myšlení tehdejší společnosti vyžadující jednoduché a jasné obrazy a o zřetelné
tendenci islámu neoddělovat svět duchovní a hmotný.
závěrečné súry prvního období
První mekkánské období uzavírají dvě krátké súry. První z nich
(S112) je stručným vyznáním víry zdůrazňujícím naprostou svrchovanost Boha
(podle tradice jej její recitace obzvlášť záslužná a vyrovná se recitaci celé
jedné čtvrtiny Koránu). Od ostatních súr prvního období se liší především
absencí expresivity a vášnivosti básnického výrazu.
Poslední súra tohoto období (S109) je promluvou k nevěřícím. Po
úvodním oslovení následuje velmi krkolomné čtyřverší, v němž se Muhammad
vymezuje vůči jejich náboženství (tzn. polyteismu). Kupodivu nevyhrožuje, drží se v rovině
prostého konstatování, a proto závěrečný verš „Vy máte své náboženství a já své
náboženství mám.“ působí dojmem pro Korán nezvyklé tolerance.
druhé a třetí mekkánské období
Súry druhého a třetího mekkánského období jsou odrazem Muhammadovy situace v Mekce. Je to období stagnace. Ustavená obec věřících (asi 80 lidí) se dále nerozrůstala, navíc čelila vzrůstajícímu nepřátelství obyvatel Mekky. Proto se v súrách tohoto období neustále opakují dvě základní témata: dogma o jedinosti boží a varování a útoky proti nevěřícím.
Motivace je zřetelná, Muhammad chce pomocí súr posílit víru svých souvěrců (a samozřejmě i svou) a varovné verše, hrozby a útoky jsou jedinou zbraní, kterou má k dispozici ve sporech s nepřáteli. Podporu při své argumentaci hledá, kde může: čerpá především ze starozákonních prorockých příběhů, novozákonních (často apokryfních) vyprávění, využívá i staré arabské tradice. Všechny příběhy jsou však Muhammadem upraveny a díky neustálému opakování základních témat působí oproti původním předlohám trochu monotónně.
S obsahem se změnil i Muhammadův styl. Verše se prodlužují (až na několik řádek textu), postrádají pravidelnou rytmičnost, asonance na konci veršů není téměř vnímána. Delší a rytmicky rozbitý verš působí klidnějším tónem a lépe se hodí pro dlouhá vyprávění. Básnický vzlet, expresivita a vášnivost, charakteristická pro súry prvního období, se objevuje stále řidčeji.
medínské období
Radikální změna Muhammadova postavení po přesídlení do Medíny se
zřetelně odráží v charakteru zde vzniklých súr. Základní témata nového
náboženství byla již podrobně rozpracována v súrách vzniklých v Mekce. V Medíně
stál před Muhammadem nový úkol – zorganizovat nově vznikající společenství, dát
mu jasná pravidla a řád, ujasnit otázky týkající se kultu, vymezit postavení
muslimské obce vůči jiným skupinám obyvatel.
Na základě těchto nových témat se výrazně mění i povaha Koránu. Přestože
se i v tomto období objevují verše nepostrádající básnickou invenci, většina
medínských súr má spíše charakter zákoníku upravujícího nově vznikající vztahy.
Ale i tento zákoník si zachovává rysy charekteristické pro poezii.
V Medíně Muhammad vytvořil obsahově velmi bohatý text a je vyloučeno
podat seznam všech témat, kterými se súry tohoto období zabývají. Zmiňme proto
jen ta nejdůležitější. Súry tohoto období podrobně dokumentují vývoj
Muhammadova vztahu k medínským Židům.
Muhammad do nich vkládal velké naděje a věřil, že jej také přijmou za proroka.
V súrách můžeme sledovat celý vývoj těchto vztahů, od původních nadějí („Dítka
Izraele, pomněte milosti Mé, již jsem vám prokázal! Dodržujte věrně úmluvu se
mnou uzavřenou, tak jako Já ji dodržuji vůči vám, a jen se Mne neobávejte“, tak
mluví Muhammadovými ústy Bůh k Židům S2 v38); přes vzájemné spory („Vlastníci
písma! Proč odíváte pravdu do lži a proč tajíte vědomě pravdu? (S3 v64); dále
S2 v83–135; S3 v57–111); až po definitivní rozchod s nimi („Kdokoliv z vás se s
nimi přátelí, ten stane se jedním z nich a Bůh věru nepovede lid
nespravedlivý“(S5 v56); dále S2 v114, S5 v56–75).
Je zajímavé sledovat, jak se měnil tón veršů
v závislosti na aktuální situaci. Zpočátku je z nich cítit spíše smutek a
určitá hořkost, následuje rozhořčení přecházející do konečného hněvu. Zde
jakoby se občas ozývala vášnivost veršů prvního období. Ale tyto projevy jsou
již realizovány jako součást mnohem delšího verše, také jim chybí rytmická
provázanost s okolím. Tak se mnohé poetické a silně znějící pasáže jakoby
utápěly v proudu slov dlouhých veršů. Bezesporu však text výrazně oživují a
udržují ve verších pro Korán typické napětí.
Rozchodem s judaismem se islám stal naprosto nezávislým náboženským systémem a Muhammad proto přistoupil k
rozpracování témat souvisejících s touto skutečností. Především rozvinul
představu Abrahama jako zakladatele monoteismu, který ustanovil jako první
monoteistickou svatyni Ka´bu v Mekce (S2 v119,136–145). Stejně se v této době
vyjasnil i vztah ke křesťanům,
zpočátku vstřícný, později na základě odporu k některým dogmatům podle
Muhammada neslučitelnými s přísným monoteismem jasně odmítavý („A jsou věru
nevěřící ti, kdo prohlašují: „Bůh je třetí z trojice“(S5 v77); dále S5 v76–85).
Dalším významným tématem tohoto období jsou předpisy týkající se jídla a pití, rodiny, manželství, dědictví, trestního
práva, úprava vztahů mezi muslimy navzájem i mezi muslimy a ostatními skupinami
obyvatel. Zde se Muhammad stává skutečně novým zákonodárcem. Ale i tomuto
„zákoníku“ nechybí atmosféra naléhavosti, nepostrádá Muhammadovu typickou
expresivnost, vycházející především z neustálého připomínání božského původu
zjevených příkazů. Muhammadovi se v súrách posledního období jeho činnosti
podařilo spojit poetický a výkladový prvek v originální jednotu.