Už dlouho mne fascinuje pozoruhodný vývoj kultury, jak proběhl za
posledních sto let. Mezi jeho předchůdce lze počítat např. prokleté básníky,
jejichž kvas vyústil v bouřlivou avantgardu, v níž se definitivně
zhroutilo dědictví poklidných dob restaurace, viktoriánství a biedermeieru. To,
co dnes často nazýváme rozkladem hodnot,
je pouze detabuizace, čili snaha
nebát se jinakosti a postavit se jí tváří v tvář. S pronikáním
vzdělanosti do nižších a nižších vrstev společnosti zpočátku souvisela jakási
představa o výchově lidu. Přes
nesporné výhody této stále se rozšiřující alespoň elementární vzdělanosti je
více než zřejmé, že šlo především o vytváření obrazu jednolitého světa
s úzkoprse optimistickou logikou. Vznikla kultura kýče, která se izolovala
od disharmonie, utrpení a syrovosti života, od jeho temnoty i řeřavosti, čili
od všeho, co lidi existenciálně spojuje. Štěstí a optimismus mají tendenci
věřit v já nebo v my, což asi každý zažil se svými
životními úspěchy i neúspěchy. Salónky a dýchánky se stávaly normou všeho,
v jejich skleníkovém prostředí kořenil kapitalismus „volné soutěže“, jak
ho skvěle popsal Balzac, povrchní svět dandyů, jejichž král Oscar Wilde zemřel
dík pokrytecké „morálce“ společnosti v opovržení, bídě a samotě
v levném francouzském hotýlku, nebo také blazeované pojetí války, které
vyjádřila dvorní dáma Schererová v úvodních slovech slavného románu Lva
Tolstého Vojna a mír. Zejména
v druhé půlce devatenáctého století to neměli ti, kdo lpěli na kultuře
opravdovosti, vůbec jednoduché. Proto také ony měšťácké doby vytvořily prokleté básníky, Gogha uřezávajícího si
ucho, Kierkegaarda umírajícího vyčerpáním, vlastně celý kulturní underground,
který neexistoval ani v době největší expanze papežství.
Generace vychované zjednodušenou představou o životě odmítly
s reflexí vrženosti člověka také pravou lidskou solidaritu. Buď si svého
štěstí užívaly nebo se za ním bezohledně hnaly, a to vždy s vírou ve svou hvězdu. O absolutní plochosti
takového života dává svědectví též Marcel Proust v Hledání ztraceného času, jehož neporovnatelná krása je mimo jiné
právě i v kontrastu mezi hrdinovým prožíváním a světem měšťáckých faktů,
v nichž žije. Podobně vrženost a syrovou realitu života nachází tam, kde
se hrálo na to, že neexistuje, James Joyce.
Nacističtí pohlaváři stejně jako francouzská generalita z doby
Dreyfusovy aféry nebo britští kolonizátoři a čeští štváči proti Hilsnerovi by
se dost možná mohli sejít v salónku paní Verdurinové – a není vyloučeno,
že by tam potkali nejednoho z nás. Slovo „kunda“ by se jistě na této půdě
vyslovit nedalo, zato by se při příjemném poslechu Beethovena dalo užít víc než
dost sladkého cynismu a kýče. I z Deváté
se stane kýč, když ji poslouchá kýčovitý člověk, a vice versa. Žádné slovo,
žádná melodie, žádná barva nedělá z umění umění nebo brak, to se totiž
stává samo sebou teprve v našem nitru. Obdivuji a miluji všechny ty
geniální umělce a myslitele devatenáctého století, již navzdory v dějinách
jinak neobvyklé nepřízni duchovního klimatu dokázali čistotě pravdy, která proměňuje
i význam slov, jako je „kunda“, zůstat věrni.
V devatém čísle Tématu se všechny úvahy, jež jsem právě nastínil,
všelijak prolínají a podpírají. Zvláště bych upozornil na báseň Erotická tíže, jejíž autorka
s neobvyklou silou, kázní i bohatostí významů rozvíjí panenskou krásu
erotiky, čehož vulgární žena nikdy nebude schopna. Na tuto báseň navazuje
tematický celek věnovaný polské avantgardě, mé úvahy nad obecnou estetikou,
článek Martina Škabrahy o Donu Quijotovi, má recenze knihy K. Krause Soudím živé i mrtvé a další příspěvky.
Např. také básně Radka Čecha ukazují směr, jimž by se umění poučené vývojem
avantgardy i klasickou poezií mohlo ubírat do budoucna. Děkuji všem, kdo se na
tomto čísle spolupodíleli, zejména Michalu Horáčkovi, který mi laskavě a
přátelsky poskytl velmi zajímavý rozhovor. V květnu se, dámy a pánové,
spolu sejdeme nad osobností velkého TGM, čili předmětem úvah se stane svět Tomáše G. Masaryka.
Boris
Cvek