„Okamžik je, když
je tu muž, pravý muž, muž okamžiku. To je tajemství, které věčně zůstane skryto
vší světské chytrosti, všemu, co je pouze do jisté míry. (…) A přijde-li pravý
muž, ano, pak je tu okamžik. Neboť okamžik je právě to, co nezáleží na
okolnostech, novost, úder věčnosti. (…) Neboť okamžik je dar nebe, šťastnému a
odvážnému – řekl by pohan, ale křesťan praví, věřícímu.“ Tou jsou slova jednoho
z článků časopisu Okamžik, který vycházel od května do září roku
Časopis Okamžik
byl především reakcí na dobovou situaci a navazoval na spory, které
Kierkegaard již dříve vedl v dánském tisku ve věci pojetí křesťanství. Přestože
polemiky patřily ke Kierkegaardovu životu a přestože v nich podle vlastních
slov cítil i jisté zalíbení, bylo mu „působení v okamžiku“, jak nazýval svou
časopiseckou práci, cizí. Nejen v životě, ale i jako spisovatel měl rád pravý
opak – témata jeho zájmu si vyžadovala spíše klid, ponoření do myšlenek,
hledání správného výrazu. Pozorní čtenáři Kierkegaardových knih budou jistě
souhlasit, že z jeho stylu vyzařuje hluboká soustředěnost a úporná snaha co
nejlépe vyjádřit sledovanou myšlenku. Ostatně sám Kierkegaard píše: „Jsem tedy
člověkem, o němž skutečně platí, že nemá nejmenší chuť působit v okamžiku –
bezpochyby jsem právě z toho důvodu k tomu vyhlédnut.“
Jaký byl tedy
důvod Kierkegaardova rozhodnutí „působit v okamžiku“? Uvedené citáty trochu
předjímají odpověď. Kierkegaard byl zejména hluboce pobouřen a znechucen
soudobou podobou oficiálního křesťanství. Navíc došel k poznání, že je
pravděpodobně jediným, kdo v Dánsku mluví a píše o deformaci Kristova učení,
jak je zaznamenáno v Novém zákoně. Uvědomoval si tedy svou výjimečnost
vyplývající z radikality, s jakou k novozákonnímu křesťanství přistupoval. A
právě tato radikalita jej vedla k nemilosrdné kritice všeho, co podle něj
novozákonnímu křesťanství odporuje. Sám bezesporu vnímal svou pozici jako
pozici prorockou, v níž se člověk ocitá navzdory svým přáním, záměrům či
zálibám. Jinak řečeno, prorocká pozice je povinností, které by se člověk
nejraději zbavil – svědomí však
nepovolí.
V prvních sedmi
číslech Okamžiku (z celkem deseti napsaných) Kierkegaard především
nemilosrdně pranýřuje kněží, církev a neustále se snaží čtenáře přesvědčovat o
tom, že soudobé křesťanství, tak jak je praktikováno, ve skutečnosti nemá
s Kristovým učením vůbec nic společného. Klade do ostrého protikladu
křesťanství Nového zákona s křesťanstvím „křesťanstva“. Přijetím novozákonního
křesťanství podle něj člověk nutně nastupuje na cestu utrpení, bolesti,
pohrdání od jiných, osamění. Soudobé křesťanství je pak pravým opakem. Už jen
to, že křesťany jsou všichni, podle Kierkegaarda ukazuje, že křesťanem není
vlastně nikdo. Naopak „Božská myšlenka při křesťanství byla, smím-li to tak
říct, doopravdy uhodit před námi pěstí do stolu. K tomuto účelu položil
„jednotlivce“ a „pokolení“, jednotlivce a množství obráceně dohromady, postavil
je proti sobě, způsobil určení nesrovnalosti; neboť být křesťanem je právě, dle
jeho myšlenky, určení nesrovnalosti „jedince“ s „pokolením“, s miliony, s
rodinou, s otcem a matkou atd. Bůh to učinil dílem z lásky, neboť on,
Bůh lásky, chtěl být milován, ale ví příliš dobře, co je to láska, než aby chtěl
mít co dělat s oním klackovstvím, být milován v šiku nebo celými národy, které
se komandují eins, zwei, drei ke kostelní parádě.“ Novozákonní
křesťanství je podle něj niterní záležitostí každého jednotlivce, něčím, co je
hluboce osobní a co jen málokdo dokáže snést (o tom budeme mluvit ještě dále).
Z této perspektivy pak nedělní bohoslužba není ničím jiným než děláním si
bláznů z Boha. Podle Kierkegaarda se totiž naprosto vylučuje, aby člověk žil
celý týden „normální“, pohodlný život a v neděli se přihlásil ke Kristu účastí
na veřejné bohoslužbě. Ta je pro něj především velkým podvodem, který s
křesťanstvím Nového zákona nemá nic společného.
Kierkegaard hlavně
nenávidí lež, faleš a pokrytectví. Jenže soudobé křesťanství je podle něj právě
plné lži a falše a vinu na tom nesou zejména kněží. Ti si totiž z křesťanství v
rámci státní církve udělali pohodlnou živnost, k jejímuž udržení a zabezpečení
potřebují davy křesťanů. Křesťanství tak podle Kierkegaarda není ničím jiným
než úřednickou mašinérií bez skutečného vztahu ke Kristovu učení. Navrhuje
přitom velmi jednoduchý test, jenž by odhalil, zda je v Dánsku skutečně jeden a
půl milionu křesťanů, kteří potřebují tisíc kněží s rodinami živenými státem.
Píše: „ať stát učiní všecko hlásání křesťanství soukromou praxí.“ Jistě
myšlenka stále aktuální i dnes nejen u nás.
Kierkegaard je ve
své obžalobě soudobého křesťanství nemilosrdný, prudký, dalo by se říct až
podrážděný. Nejedná se však o nekontrolovaný afekt. Je si dobře vědom, že
způsob jeho mluvy by mohl být v normální situaci označen za nepatřičný. Jenže
on se v normální situaci nenalézá. Naopak, stav křesťanství je podle něj vážný
a vyžaduje vážné úsilí. V šestém čísle Okamžiku přirovnává svou
situaci a své postavení k roli, jakou hraje při požáru domu velitel hasičů.
Velitel hasičů obyčejně vystupuje jako příjemný, vzdělaný, vlídný a skromný
muž, prostě dobrák. V případě požáru se z něj však stává hrubián, který odhání
všechny zvědavce, čumily či rádoby pomocníky, protože jeho úkolem je uhasit
požár, což je vážná věc vyžadující si vážné úsilí. Lidé jsou ale
jeho chováním často pobouřeni, shledávají je naprosto neslušným a žádají, aby
se s nimi jednalo uctivě. Jenže ve vážné situaci podle Kierkegaarda slušné
dobráctví naprosto nestačí, protože vážnost zavádí zcela jiný zákon: buď –
anebo. Buď mohu něco udělat a musím to brát vážně i s tím, že budu muset být
prudký a hrubý, nebo nemohu, a pak je lépe odejít. Analogie se stavem
křesťanství a Kierkegaardovou rolí, jak ji sám vnímá, je myslím zcela zřejmá.
Charakteristickým
rysem prvních sedmi čísel Okamžiku je časté opakování témat, kritik, a
dokonce i souvětí či vět. Kierkegaard působí jako tlakový hrnec, v němž to
nesmírně vře. Přetlak je tak silný, že prostě není možné říct některé věci
pouze jednou.
Od osmého čísla se
charakter Okamžiku mění. Ustupuje přímá polemika a kritika soudobého
stavu a objevují se duchovnější témata. Je to už spíše Kierkegaard, jak jej známe z jeho knih, ale
díky menšímu prostoru je mnohem přímější a snad i čtivější. Obrací se na
čtenáře a interpretuje základní myšlenky novozákonního s radikalitou sobě
vlastní. Mluví o věčnosti, Boží spravedlnosti, věčném trestu, marnosti
„spokojeného“ života... Nakonec dochází k závěru, že dnešní lidé nejsou
křesťany nejen kvůli deformaci křesťanství v rámci církve, ale i proto, že
„druh lidí, jaký nyní žije, nesnesl by něco tak silného, jako je křesťanství
Nového zákona (zemřeli by z toho nebo se zbláznili), jako děti nesnesou silné nápoje,
pročež se jim dostává limonáda – úřední křesťanství je limonáda pro bytosti,
které se nyní nazývají lidmi, a je to nejsilnější, co snesou; a říkají tomu ve
své řeči křesťanství, jako děti říkají své limonádě víno.“ Kierkegaardovy
interpretace křesťanství bezpochyby patří k tomu nejlepšímu, co bylo o
křesťanství napsáno. Zvláště pro věřícího člověka působí jako neustálý osten,
který, je-li brán vážně, se nedá obejít, zlomit, ztupit... Myslím, že právě v
tom spočívá Kierkegaardova hloubka. Na druhou stranu je otázka, zda např. jeho
zobecnění týkající se toho, zda v současnosti lidé jsou nebo nejsou Kristovo
učení snést a přijmout, není trochu v rozporu právě s novozákonním
křesťanstvím. Jako by občas radikalita Kierkegaardova pojetí tak trochu zatlačovala
do pozadí ten vůbec nejdůležitější bod celého křesťanského náboženství – lásku,
která přesahuje jakékoliv lidské představy, názory, postoje, zobecnění.
Samozřejmě, že láska nestojí v protikladu k radikalitě či kritice. Ale jsou
oblasti, kde právě láska jako mystérium nabádá k určité obezřetnosti. V případě
Kierkegaardova zobecnění o bytostné neschopnosti současných lidí přijmout
novozákonní křesťanství, jako by se spíše ozývala víra v zlatý věk minulosti.
Na Kierkegaardovi
je však až mrazivě fascinující jeho nemilosrdný vztah k sobě samému. Jestliže
mluví o tom, že dnešní lidé nejsou schopni přijmout křesťanství, mluví na
prvním místě o sobě: „„Nenazývám se křesťanem, neříkám o sobě, že jsem
křesťan.“ To musím stále opakovat, to si musí snažit zapamatovat každý, kdo
chce pochopit mou zvláštní úlohu.“ Kierkegaard na rozdíl od svých současníků
ví, že křesťanem není, stejně jako Sokrates, k němuž se hlásí, na rozdíl od
sofistů věděl, že nic neví. Jinak řečeno, on nekřesťan se snaží odhalit křesťanům,
že ve skutečnosti křesťany nejsou. To činí jeho pozici kritika nesmírně silnou.
Ale z hlediska člověka, který pronikl do křesťanství tak hluboko a který věří v
Kristovo poselství, je to jistě pozice nesmírně trýznivá.
Na závěr si
neodpustím malou poznámku. Na stránkách Tématu ale i třeba Britských listů či
Respektu se občas diskutuje o (ne)prospěšnosti a (ne)účelnosti dotovat kulturu ze strany státu. Nechci zde opakovat
stanoviska obou stran. Ale nedá mi to neocitovat názor Kierkegaardův, který
použil jen jako příklad analogie s církví a křesťanstvím: „Kdyby stát chtěl
zabránit veškeré pravé poezii, potřeboval by jenom – a poezie přece není něco
tak nesrovnatelného s tímto světem jako křesťanství – potřeboval by jenom
zřídit tisíc úřednických míst pro královské básníky – úředníky. Brzy by země
byla zaplavena špatnou poezií a pravá poezie by se stala téměř nemožností. Těch
málo, kteří by opravdu měli povolání být básníky, by se právě v kritickém
okamžiku odvrátili od námahy, jakou je na vlastní nebezpečí něčeho se odvážit,
a zamířili by rovnou do pohodlí – do královského úřadu. Ale právě ona námaha je
tou podmínkou, aby z jejich básnického povolání něco bylo. Většina by viděla v
tom, že jsou básníky, pouze živnost, obživu, kterou si zajistí tím, že vydrží
trapné učení ke zkouškám.“