V Kulturní Revue, příloze
Lidových novin, vyšel na konci října
(29.10.) zajímavý text loňského laureáta Státní ceny za literaturu Pavla
Brycze: Státní cena mi změnila život.
Dá se říci, že jde o dojemný chvalozpěv na komisi, která ubohému literátovi
svým rozhodnutím otevřela zcela nové možnosti: zajel si do Mexika, našel si
práci (gymnaziálního učitele), dělá konečně to, co ho baví... ba je rád, že
jeho syn na něj nyní může být hrdý, neboť jeho táta není jen obyčejný dospělák.
Člověk si řekne, že Brycz musel být pořádně zamindrákovaný, když má potřebu o
svém „znovuzrození“, které zažívá i mnoho obyčejných dospěláků, kterým se
v jejich obyčejné profesi (v níž neexistují státní ceny) začne mimořádně dařit, psát do novin. Podivuhodná je
Bryczova skromnost. Komise má téměř božskou podobu, všechna ta změna literátova
života je její zásluhou. Nejde o
úspěch Brycze, který si svým úsilím a talentem mezi stovkami beznadějných
grafomanů vybojoval nejvyšší ocenění, naopak jde o úspěch komise, jež si vybrala
Brycze, který jí teď veřejně s dojetím děkuje za nový život. Obávám se, že
jinak Bryczův článek není možné vyložit.
Kdyby Brycz našel mecenáše, jenž by mu dal peníze na živobytí ze své kapsy, mohl by mít aspoň trochu
pocit hrdosti, neboť tak by se ukázalo, že pro někoho měla jeho tvorba skutečně
velkou cenu. Poněkud jinak je tomu, když dává establishment a z kapsy
anonymních daňových poplatníků. Z ceny se pak snadno stává božská milost,
k níž vedou neprobadatelné cestičky „prozřetelnosti“. Bryczův článek
ukazuje, jak velkou hodnotu pro literáta může cena, udělená komisí, mít. Dalo
by se to téměř i srovnat s přínosem, který má pro malinké africké
analfabety výstavba základní školy z darů filantropických organizací. Je
možné, že by naši ubozí literáti s vidinou tak zásadního zvratu svých
životů Dei gratia netrávili bezesné
noci, ponořeni v mučivých úvahách o tom, jak se dostat ke Státní ceně?
Lidé už dávno jejich knihy stejně nečtou, čili uživit se standardně (tak jak se
živila spousta jejich předchůdců) jim nejde – zůstává jen naděje v milost
a modlitba.
Dobře, asi je hloupé, aby si umělec vážil svého díla podle svého svědomí, zcela bez ohledu na to, zda ho doba chválí, nebo nikoli. Snad je třeba pochopit i to, že umělec před svým potomkem nedokáže být hrdý na své obyčejné dobré vlastnosti, které jsou v životě zcela nejdůležitější a díky nimž na prvním místě mohou děti ctít rodiče. Přijměme také to, že pro vzdělaného (předpokládám, že Brycz má absolvovanou vysokou školu) a zřejmě i kreativního umělce není snadné získat místo gymnaziálního učitele. K tomu všemu prostě potřebuje mít Státní cenu v kapse. Je však velice obtížné pochopit, zač si člověk má takového umělce cenit. Asi za to, že dostal Státní cenu.
Zdá se, že každý rok se takto produkuje jeden spokojený laureát, který
sub auspiciis establishmentu vchází na český Parnas. Můžeme být na takto
nazdobené české písemnictví opravdu hrdí? Rád bych naznačil trochu jinou cestu,
která by mohla přinést, řekl bych, o dost utěšenější realitu. Vycházím ze dvou
základních předpokladů: spisovatel chce být čten a chce být hrdý na své dílo.
Nevím, zda má smysl v někom za státní peníze podporovat přesvědčení, že je
spisovatelem, byť mu právě to dvojí není vlastní. Dával bych tedy každému
člověku, který ještě nedovršil 25 let a který donese vlastní rozsáhlé (to lze
pro tyto účely ošetřit počtem znaků) literární dílo, jež dokáže písemně obhájit
před kritikou establishmentu a o němž řekne smysluplně, proč by právě ono mělo
být čteno jinými lidmi, stipendium v takové výši, aby asi jeden rok mohl
věnovat jen literární činnosti a literárnímu sebevzdělávání. Později by ale už
od státu nemohl očekávat prakticky nic víc než kterýkoli jiný občan.
Autoři, kteří nebudou mít opravdový talent a vnitřní puzení, poslání
prosadit se, by postupem života odpadli či se přidali k psaní čtivých knih
pro každý den apod.. Uživili by se, otloukli by se, našli by svou vlastní cestu
i důstojnost jako „obyčejní lidé“, na čemž není nic potupného. Ti, kdo by
naopak byli opravdu prvotřídní literáti, by získali důležitý čas v době,
kdy bývá člověk na vrcholu své nápadité aktivity. Budou moci v existenčním
bezpečí zkoušet psát nové a nové výtvory, srovnávat se a vyspívat. Zapustí
kořeny, ze kterých poté vyrostou jako nezávislé, hrdé osobnosti, které
především své vlastní aktivitě budou vděčit za to, jak se bude jejich literární
kariéra dále odvíjet. Jednou za deset let se objeví dva tři takoví lidé, jichž
knihy si bude kupovat široká škála četbymilovných a vzdělaných lidí tohoto
národa. Místo pochlebování komisím se nebudou obávat psát do novin své
vyhraněné, kontroverzní názory, jimiž vyvolají veřejnou debatu a duševní
aktivitu čtenářstva. Nepochybně by také vyřadili impotentní kritiky dnešních
časů, kteří se navzájem poplácávají po zádech v tichém sdíleném zájmu
nějak tu kulturní frontu kamarádíčků udržet.
Kultura a kulturnost národa jsou velmi důležité věci. Ne snad proto,
abychom se na čajovém dýchánku rozplývali nad tím, jak kolem nás bují to, co
označujeme za kulturu. Stejně jako život,
je i kultura otevřený a dynamický proces, ve kterém arbitra nemohou hrát
komise, nýbrž jedině ten proces sám. Pokud podlehneme vlivu komisí, může se
pomalu kultura, a to nejspíš ta, která bude sevřená komisemi nejvíce, vytratit
z veřejného života, ba i z osobních životů většiny lidí. O umělcích
se pak budeme dozvídat nikoli z jejich děl, nýbrž z děkovných
novinových článků, určených nejrůznějším komisím. A velice pochybuji o tom, že
by právě ty mohly někoho přimět k tomu zalistovat knihou autorovou. Já
aspoň jsem před otevřením LN o Bryczovi nevěděl nic, nyní o něm vím to, že o
něm nic vědět nechci.
Psáno pro Téma
a pro Britské listy.