Josef Čapek kdysi vystihl velice trefně povahu nacistické a komunistické likvidace kultury těmito slovy (Psáno do mraků, Fr. Borový Praha 1947): „Ideová výchova směřující zásadně k tomu, aby se nestoudně loupeživá brutalita stala národní morálkou, musí nutně přisluhovati si fikcemi, u nichž každá hranice s ničemností a lží je smazána.“ Možná je to přehnané, možná ale i jen ta normalizační lidová moudrost „kdo nekrade, okrádá rodinu“ je v mnoha svých důsledcích de facto „loupeživá brutalita“. Je to totiž zásada, jež ospravedlňuje zločin spáchaný ve jménu většího materiálního blahobytu vlastního hnízdečka. Fikce, které ji podporovaly a jež setřely Čapkem zmíněné hranice, spočívaly v nahrazení veřejného prostoru, v němž se setkávají lidé s rozmanitostí vlastnictví, názorů a interakcí, „socialismem“, ve kterém si stát uzurpoval jak prakticky všechno vlastnictví, tak zároveň ideový diktát. Ideová výchova, do nás zasetá, se nepozná podle snadnosti, s níž dokážeme přijmout fakt, že existuje legitimní pluralita, ale mnohem spíše podle toho, jak si takové plurality opravdu vážíme.
Kultura samozřejmě nespočívá v samoúčelném generování různých pluralit, ba asi není určena ani mírou ochoty naslouchat menšinám a utlačovaným, což je nezávisle na tom jistě velmi ušlechtilé. Svobodu jako živnou půdu kultury nestačí definovat negativně jako tak či onak svobodu od něčeho, podstatnější je její intencionální zaměření. Perzekvovaný filozof Jan Patočka měl svobodu díky své intenci, vnitřní svobodu ovšem. Odtud také jeho kulturnost – či naopak: jeho svoboda tryskla z jeho kulturnosti. Je to totéž. Člověk může být pomatený, směšný a špinavý venkovský šlechtic bez peněz, jako byl don Quijote, ale svobodu a kulturu si zachovává (na rozdíl třeba od blazeovaného relativisty, který se tolerancí a úctou k jinému názoru přímo zaklíná).
Vlastnictví v nejširším smyslu (čili i názor, idea, intence, cokoli vlastního) je podle mnoha liberálních a konzervativních myslitelů úhelným kamenem lidské společnosti – a to ke vzteku těch, kdo si pod pojmem „vlastnit“ nedokáží představit nic jiného než „kořistit“. Ale nikoli tam, kde nám nejde o nic vlastního, nýbrž teprve v opačných situacích se ukazuje, jak moc chceme cenit a respektovat druhého s jeho vlastním. Respekt (a ne lhostejnost) k onomu „vlastnímu“, ba vlastně už to „vlastní“ samo činí kulturu kulturou a svobodu svobodou. Vně držené, poctivě získané jmění… to je pouze nejnepatrnějším projevem „vlastního“, čili oné quijotovské aktivity, neboť asi každá poctivá lidská aktivita je vystižena v donu Quijotovi. Kultura roste nikoli jako vzor prvoplánové lidské ctnosti a chápavosti, ale právě že často proti nim. Je plodem potýkání a stýkání, v němž se za generace vyvinulo společenské intuitivní ocenění onoho „vlastního“.
Zde je náš problém. Nikoli v počtu psaných a vydávaných knih, ve výši dotací nebo ve věčné dekadenci „mladé generace“. Péče o „vlastní“, jež je v samém středu své poctivosti de facto Patočkovou péčí o duši, předpokládá některé komunisty silně podryté maximy – a já se je pokusím nyní nějak vhodně zformulovat.
Všechny tyto maximy (přinejmenším) západní kultury, které se historicky vyskytují v nejrůznějších ideových kombinacích a postojích, komunismus v silném smyslu ničí (stejně jako nacismus). Bez jejich postupné obnovy svobodným osvojováním si „vlastního“ nemůže naše kultura procitnout ze svého spánku. Komunismus je ve své ideové podstatě úhlavní nepřítel každé (přinejmenším) západní kultury – a ti, kdo zůstali kulturními, byť i byli komunisty, nikdy komunismus nepřijali za svůj.