Jedním z prvních, kdo učinil ze satana hrdinu, vzpurného bojovníka
proti vládci všehomíra, byl zbožný protestant John Milton. Později se stalo
dokonce módou, být na straně symbolu svobody a upřímnosti proti symbolu moci,
pořádku a falše. Existují také lidé, podle nichž jsou různí zlí, ale skutečně zlí, duchové v nás a kolem nás
neustále. Zlo jako princip se sice s odmítnutím manicheismu neusídlilo
v křesťanském ortodoxním myšlení, nicméně je tak hluboce vžito ve starších
archetypech, že i sem proniká všemi naskýtajícímí se otvory. Je jistě mnoho
mimoběžných a protiřečících si pojetí ďábla, a proto není jednoduché najít
odpověď na otázku, zda existuje. Vyšel bych ve svých úvahách od jedné myšlenky,
která mne napadá vždy, když nad touto složitou otázkou přemýšlím. Snadno si
totiž přestavujeme ďábla jen jako odpůrce našich hodnot a přání, čili promítáme
do něj všechno, zač jej můžeme spravedlivě nenávidět. Odtud je dosti blízko ke
ztotožňění ďábla a ďábelství s věcmi hrůzostrašnými, k nimž cítí silný
odpor sám prazáklad našeho fyziologického života. Jenže proč by to nemohlo být
tak, že právě to, co je nám na nás tolik drahé, je ďábelské? Ač nám egoismus
kreslí obraz ďábla, není jasné, že on sám
je kořenem všeho ďáblova působení v naší duši?
Existuje-li ďábel, není vůbec
s podivem, že se umí maskovat... a že by mohl zakrýt i svou existenci.
Velice podobně to dokázali i komunisté a nacisté. Přes všechny hrůzy svých
tyranií stále znovu matou, protože nakreslili archetypální egoistický obraz
ďábla (Žida nebo buržousta), a tím svedli mnohé. Například kultury použili
k propagaci toho, že prý kuluru ctí, ačkoli ji snad ve všech jejích
autentických projevech nemilosrdně nenáviděli. Do takového myšlení se
samozřejmě vejde zvuk symfonií velkých
klasiků, ne však jejich duše. Zvuk
místo duše... takto se ďábel skryje nejlépe. Čili nemusí být tak podstatné to,
zda ďábel existuje, jako spíše to, jak jsme my sami na tom se svým ďábelstvím.
Jan Zahradníček, od jehož narození uplynulo letos v lednu rovných
sto let, nám pro svůj těžký osud může být zdrojem sebereflexe. Patřil
k těm, kdo měli být smeteni a zadupáni, ale kdo svým vnitřním životem
stále žijí a svědčí. Nejsilnější je právě jeho lidský příběh, jenž prokvasil jeho
víru i jeho poezii. Zahradníčkovi člověku, básniku i mementu se věnuji
v čísle, které právě otvíráte, podrobněji sérií čtyř článků. Budu je
doplňovat postupně, protože jsem opět přetížen díky nedostatku dobrých autorů,
kteří by část břemene Tématu vzali na sebe. A přirozeně bych se tím chtěl
omluvit všem čtenářům také za to, že mé články o F. Schillerovi byly
v zářijovém čísle zkompletovány až na konci října.
Kromě pokračování cyklu o Homérových eposech a pokračování románu
Gustáva Murína bych rád doporučil ilustrace Ivana Pinkavy a rozhovor, který
jsem učinil s Martinem C. Putnou. Děkuji všem, kdo se podíleli na přípravě
tohoto čísla. Zachovejte, prosím, Tématu věrnost i v příštím roce 2006. Už
si pomalu začínám v hlavě chystat editorial lednového čísla. Mezitím nás
však čeká ještě Advent a Vánoce. Přeji vám jejich krásné prožití.
V duchovním smyslu jsou začátkem mysteriozní cesty naděje až na Golgotu,
kde moc smrti, čili ďábla, je definitivně přemožena pro všechny ty, kdo se
vydají cestou znovuzrození duše z lásky. Je to zajímavá a silná myšlenka,
jež má výraznou rezonanci v existenciálním napětí života, ať už v
existenci těch či oněch entit věříme, čili nic.
Čtrnácté číslo Tématu, které otevřete na začátku ledna, bude zaměřeno na
osobnost, která mne vždy fascinovala, a na její charakteristický způsob myšlení
(Tématu, jak doufám, dosti blízký!): esejistika
Michela de Montaigne.