Plačící Patroklos přichází v této pro Řeky krizové situaci za
Achilleem, který s ním pocítil soustrast a ptá se, proč pláče jako malá
dívka, která škube matčinu sukni, aby ji nesla na zádech. A má již podezření,
že to je kvůli umírajícím Řekům. Patroklos ho poprosí ve smyslu Nestorova
plánu, používá dosti tvrdých výčitek, které odpovídají tak otřesnému dojmu,
jaký musel z řeckého postavení nabýt. Achilleus si dá nakonec říci. Opět
připomíná Agamemnónovu urážku, zdůrazňuje také, že si věšteb nevšímá, ať jsou,
jaké jsou (další záblesk emancipace člověka) – strach z nepříznivé věštby
tedy není důvod, proč není na bojišti
a ani tam nebude. Co je tím důvodem, není jisté, protože říká: co se stalo
dřív, již nechejme! Očekávali bychom, že potáhne do boje, ale posílá tam Patrokla. Zřejmě úplně minulost nevymazal a dělá
Řekům pouze ústupek. Zvláštní je i to,
co říká Patroklovi před jeho vysláním. Aby mu (Achilleovi) prý totiž získal
poctu, dary a dívku (tedy vlastně to, co mu Agamemnón skrze poselstvo
v noci nabízel), má zahnat Trójany jen
od lodí a zase se vrátit, a to i kdyby mu kynula naděje na vítězství. Proč?
Achilleus se bál, že by mu Patroklos takto ubral na slávě! Také se obával, že by
mohl přijít někdo z Olympanů a zasáhnout proti Patroklovi (jak se
nakonec stalo). Nakonec si Achilleus v modlitbě přeje záhubu všech Trójanů
i Řeků, aby jen oni dva s Patroklem mohli strhnout trójské hradby. Achilleův
charakter tedy vykazuje opět určité dětinství, jako by nebyl schopen uvážit, co
vlastně říká. Je patrně po delší
pasivitě citlivý na svou válečnou slávu a toto zaujetí mu zastírá vše ostatní.
Ve strachu před zásahem bohů proti útočícímu Patroklovi snad můžeme vidět
podivné tušení podobné Hektorově předpovědi pádu Tróje.
Zatím Trójané už zapalují lodě, v tu chvíli vyráží Patroklos
s Achilleovou zbrojí i vojáky a s pomocí řeckého vojska zahání
Trójany na útěk. Patroklos přitom zabil Diova syna Sarpedóna. Zeus váhal,
nemá-li syna vyrvat osudu, ale Héra se kvůli tomu na něj zlobí a říká, že
ostatní bozi mu to neschválí (říká také, že pak se bude každý z bohů držet precedentu). Homérovo pojetí osudu je
nejednoznačné. Spíše on určuje bohy než oni jeho – ale přece jen do něj mohou
zasahovat a jaksi se s ním potýkat. Héřina slova o precedentu ukazují věc
spíše jako otázku pravidel mezi bohy, která udržují pořádek. Homér ovšem nebyl
systematik (na rozdíl např. od pozdějšího Hésioda), nechává rád věci otevřené,
soustřeďuje se na život a jeho
složitost. V líčení bitvy se oproti předchozím zpěvům (a tak to bude až
do závěru eposu) velmi zmnožují přirovnání, takže četbu i trochu
znepříjemňují. Naopak se objevují i působivé detaily – jako když Aineiás mrštil
kopím a to se zabodlo do země a chvělo se „a teprve pak moc nárazu znenáhla
slábla“. Patroklos neposlechl Achilleovy rady, dokonce se pokoušel o to dobýt
hradby, jenže Apollón zasáhl. Zasáhl potom podruhé, když jej omráčil ranou do
zad, sňal mu výzbroj a nechal jej na bitevním poli bezbranného: pak Patrokla
ranil Euforbos a usmrtil Hektór. Člověk tu – jako vlastně v celé Íliadě –
neumírá v rovném zápase. Takový je Homérův pesimismus.
Sedmnáctý zpěv líčí boje o Patroklovu mrtvolu. Hektór jí svlékl výzbroj
– a chtěl mu useknout hlavu a tělo pohodit psům. To se mu nakonec nepodařilo.
Řádný pohřeb byl pro Homérův svět důležitější než život. Homér počítá
s hlubokou úctou k mrtvolám jako s něčím automaticky jasným bez
osvětlení mýtického pozadí. Zastavím se u dvou zajímavých míst sedmnáctého
zpěvu. Tím prvním je vylíčení zabitého Euforba (zabil jej Meneláos): „krví mu
vlhl vlas, jenž krásou se Charitkám rovnal / prstence, které zlatem i stříbrem
sepjaty byly.“ Jednak je tu cítit smysl pro mužskou
krásu, o homosexualitě později Hérodotos (kolem 450 př. Kr.) napíše, že se
do Persie přenesla z Řecka. Netvrdím přitom, že Homér homosexualitu ve
svém eposu má, jen se později zastavím u vztahu Achilleus & Patroklos. Dále
jeho líčení mrtvého mladíka je možné srovnat s pozdější
oblibou barokní anglické poezie pro kontrast syrové smrti a jemné krásy. U
Homéra však cítíme zásadní, tragický pesimismus, u oněch tzv. metafyzických básníků jde spíše o
memento, nátlak na náboženskou konverzi. Konečně Homérův postoj potvrzuje i
druhá zajímavost v sedmnáctého zpěvu: božští Achilleovi koně plačící nad
Patroklem. Zeus jich lituje a lituje především toho, že je kdy vydal smrtelným
lidem, neboť: jistě tak bídného nic jak člověk na světě není. Proč? Jistě
fyzicky netrpí více než jiní živočichové, ale zřejmě je nejubožejší právě
proto, že si bídu života uvědomuje – že ví o budoucnosti i minulosti. Asi proto
se Homér obrací k iluzivnímu, věčnému, nazíravému okamžiku. Nakonec celá Ílias je okamžik, sen stále se k sobě
vracející.
V osmnáctém zpěvu se Achilleus dozví o Patroklově smrti a jeho
zoufalství je obrovské, přátelé mají strach, aby se nezabil. Thetis spěchá
k zoufajícímu synovi a rozhodne se mu opatřit novou zbroj. Achilleus
mezitím zachrání Patroklovu mrtvolu jednoduše tím, že houkne na Trójany (to je
jedno z nejslabších míst Íliady, má-li být míněno vážně) – ti se leknou a
utečou. Jeden z významných Trójanů radí vrátit se do města, Hektór to však
příkře odmítá a slibuje, že s Achilleem podstoupí zápas. Achilleus naříká
nad získanou mrtvolou přítele, kterou jeho druzi omyjí a vůbec ošetří. Achilleus
tuší, že když se vydá do boje a neodpluje, už zde u Tróje taky umře, ale nyní
je k tomu rozhodnut. Slibuje mrtvole, že na jejím pohřbu dvanácti vzácným
trójským synům (které později zajme) podřeže hrdla (asi ozvuk ne tak dávných
rituálů s lidskými oběťmi). Thetis přišla za bohem kovářství a řemeslného
génia, za Héfaistem, který jí z vděčnosti za v dětství prokázanou
službu, připraví pro Achillea překrásnou zbroj. Héfaistos je tak schopný, že má
služky vyrobené ze zlata, které mají
rozum, hlas i schopnost věnovat se umělé práci. Homér (podobně jako pak Dante
nebo Goethe) stojí na přelomu epoch.
Na jedné straně je tu ještě ozvuk lidských obětí, na druhé ideál řemeslného
umění, které dokáže vědomě to, co jinak dělá jen přírodní síla.
Thetis u Héfaista vystupuje jako matka stále litující svého syna.
Achilleus se ovšem také cítí stále ublížený (ačkoli se mu nevede hůře než jiným
lidem) a dokonce jí za opatřenou výzbroj ani nepoděkuje. Homér líčí výzbroj
podrobně, hlavně štít, jehož popis je
velmi slavný. Héfaistos tu vystupuje už ne jako řemeslník, ale jako umělec: ve
středu štítu zachytil zemi, nebe a moře, pak kolem město v míru a město ve
válce, potom venkovský život (scéna rolnická a pastýřská), konečně na okraji
Ókeanos, proudícího boha, světový oceán spojený s prapočátkem všeho.
Devatenáctý zpěv začíná jitrem následujícího (tedy čtvrtého bitevního)
dne. Thetis pobízí syna k boji, zřejmě jí nyní jde hlavně o to, aby
pomohla k uspokojení jeho touhy pomstít se – na tomto místě pak mizí
z děje. Dojde ke sněmu Řeků, kde Achilleus a Agamemnón uzavřou smír; řecký
král přitom svádí svou někdejší zpupnost na Blud, který je bohem šálícím lidi.
Achilleus dostává slíbené dary. Když se Achilleovi vrátí dívka, kterou
prohlašoval div ne za vlastní ženu, pustila se do pláče nad Patroklem, který se
k ní choval velmi ušlechtile, zatímco Achilleus jí vyvraždil rodinu. Nad
mrtvolou dále pláčou i ženy k tomu Achilleem určené, Homér poznamenává, že
pláčou „naoko nad Patroklem – však každá nad svými strastmi“. Achilleus pak
vyznává, že mu je Patroklos nad otce i nad syna (kdyby syna měl), nejedl a
nepil „týrán“ touhou po Patroklovi. Jaký byl vůbec vztah Achilleus &
Patroklos? Zdá se, že plnohodnotný intimní vztah mohl být tehdy jenom mezi muži
– jednak kvůli naprosto podřízenému postavení žen (které byly skoro jen
majetek), jednak kvůli společnému prožívání válek, politických jednání nebo
soutěží. Jejich svět byl prostě hodně jiný než ženský. Achilleus byl nezralý
mladík, neotupený životem, mladík málo schopný posoudit, co mu Patroklos vskutku byl. Domnívám se, že Achilleův
vztah k Patroklovi de facto byl příliš nadřazený, povrchně emotivní a
neupřímný.
Další průběh děje líčí, jak se Řekové před bojem nejdříve najedli a
napili, Achilleovi pak, který to odmítal, kápla Athéna do hrudi ambrosii a
nektar (pokrm a nápoj bohů). Těsně před tím, než Řekové vyrazili do bitvy,
Achilleův kůň promluví a věští mu blízkou smrt (tu ovšem už v Íliadě
nezastihneme). Kůň mluví, protože je božský a Héra mu propůjčila řeč. Avšak u
Homéra vůbec lze cítit archaickou blízkost všech živých tvorů (dokonce i
neživých) a obdařování je myšlenkami a plnou subjektivitou.
Dvacátý zpěv líčí sněm bohů, na kterém Zeus vyzývá bohy, aby se účastnili
boje – má strach, že Achilleus by bez účasti bohů vyvrátil Tróju dříve, než je
určeno osudem. Zároveň ale říká, že bude dlít nedaleko a bavit se pohledem na válku. Zde tedy svět vystupuje jako divadlo
nejvyššího boha, v němž hrají role i ostatní bohové. Jedna skupina bohů
(Héra, Athéna, Poseidón, Héfaistos) se přidá k Řekům, druhá skupina
(Apollón, jeho sestra Artemis, jejich matka Létó, Afrodíté a řeka Xanthos,
tekoucí blízko Tróje) na stranu Trójanů. K boji mezi bohy ale nedojde,
místo toho sledujeme doslova řádění Achilleovo, které Trójany zahnalo na
panický útěk. Ve dvacátém zpěvu si všimněme u Homéra dost často používanou
metodu střihu. Líčí souboj Achillea a
Aineia, když tu uprostřed se zastaví a převede nás skokem k uvažování bohů, jak
by do něj zasáhli, a k zásahu.
Na začátku dvacátého prvního zpěvu vidíme, jak Achilleus žene Trójany do
řeky Skamandru (bohy nazývané Xanthos). Zde vraždí Trójany jako ovce a zajímá
dvanáct jinochů, které obětuje Patroklovi při pohřebním obřadu. Zabije taky
bezbranného Priamova syna, který ho prosí o život. Achilleus mu vysvětluje, že
všichni lidé jednou zemřou – i on, Achilleus. Říká hochovi: „nuž, jen zemři ty
též, můj rozmilý – k čemu ten nářek?“ A sedícího ho před sebou probodne.
Pak mrtvolu hodil do řeky a říká: „tam lež a buď žrán rybami.“
V Achilleově vraždění nyní vycítíme patrně i tón nikoli jen nenávisti
k Hektórovi či Trójanům, nýbrž mstu vůbec za zklamání ze světa, který
nenávidí. Proti vraždícímu Achilleovi se postaví říční bůh Xanthos a málem ho
utopí, když se vylije ze břehů, hrdina je však zachráněn zásahem přejících
bohů. Nakonec dojde k celkem odpuzujícímu boji mezi bohy: Arés napadá
Athénu a prohrává, Athéna pak raní Afroditu a Héra Artemidu. Jediní Poseidón a
Apollón se zdrží boje. Vítězní bohové ovšem Tróju nezničí, asi kvůli tomu, že
tak nechce osud – nad kterým tu mají přece vespolek bdít.
Bozi oproti lidem u Homéra tragiku nemají a je v nich cítit občas
nízkost a špína. Jejich autorita není mravní, spočívá v síle a vědění.
Zosobňují neutěšenou logiku světa a jsou podle nás produktem fantazie zrovna
tak jako reflexe nad světem. Svět není pojímán tolik s metafyzickou úctou
jako u nábožensky založených civilizací; spíše se projevuje myšlenka tragické
převahy, mravní převahy lidské
bolesti nad nízkými hrátkami bohů. V souvislosti s bohy se však
musíme ptát: proč je tolik zajímala trójská válka? Myslí prakticky jen na ni.
Důvod je asi v tom, že to jsou bohové
trójské války, jsou sněnou iluzí jako celý příběh – a i když se vážou na
mýtický, předhomérský podklad, u Homéra se od něj odpoutávají a zanikají bez
mýtu ve své původní vážnosti stejně jako mýtus sám. Za několik století po
Homérovi se objeví řecká věda, která již s bohy při vysvětlení světa
nepočítá (Thalés je asi 600 př. Kr.).
Jedenadvacátý zpěv končí uchýlením se Trójanů za hradby a Apollónovou
lstí vůči Achilleovi. Ten by totiž se svým vojskem prý hradby i navzdory osudu
zničil, kdyby ho Apollón neodlákal lstí daleko od nich. Dvaadvacátý zpěv líčí
pád Hektórův. On jediný zůstal před hradbami. Zde je zvláštní nesnáz: Homér na
jedné straně mluví o zlém osudu,
který ho tam zadržel, na druhé straně Priamos vyzývá syna, aby se uchýlil do
města. Jeho prosby jsou sugestivní a vrcholí tím, že ukazuje osud, který ho a
Tróju čeká bez Hektórovy pomoci. Končí úvahou, že při mladém člověku je krásné
vše, i smrt – ale na starci je vše ošklivé, není prý žalnější osud nad stáří.
Je to zcela pochopitelné, když uvážíme, že v oné době nejvíc platila
fyzická síla, zdraví a slast. Matka syna také přemlouvá, říká mu poupátko milé, čímž se na pozadí drsného
příběhu vysoce zdůrazňuje její cit a smutek. Hektór se tedy mohl schovat, ale neudělal to. Výslovně
říká, že by se styděl, vždyť u lodí radil k útoku a slíbil, že se sám
s Achilleem utká. Zároveň ale uvažuje, jak by bylo dobré, kdyby se dalo
k Achilleovi přátelsky přijít, vydat mu Helenu a usmířit se. Jenže to nejde, Achilleus chce vraždit. Zlý osud
je snad právě onen stud, který Hektór dost nerozumně pocítil a který ho ovládl.
Apollón se Achilleovi mezitím odkryl a ten běžel k trójským
hradbám. Hektór vida ho se ulekl a oba se začali honit kolem hradeb. Homér
přirovnává tento běh k úzkostným snům, v nichž, podle toho
v jaké je roli, snící nemůže buď dostihnout nebo je užuž dostižen. Celá
věc se zásahem Athény proměňuje v popravu
Hektóra. Bohyně se totiž promění v bratra Hektórova (když předtím řekla
Achilleovi, aby si odpočinul a čekal na Hektórův útok, ke kterému ho ona
přiměje) a poradí mu, aby se společně Achilleovi postavili. Scéna setkání
bratrů je dojemná, oslovují se „bratříčku“ – o to tragičtější (a bozi zase
bahnitější) charakter Hektór dostává, když tváří v tvář Achilleovi zjistí,
že jeho bratříček zmizel. Snaží se s Achilleem domluvit aspoň na tom, že
vítěz vrátí mrtvolu poraženého blízkým, jenže Achilleus odmítá i to. Potom
Hektór bezvýsledně hodil svým oštěpem, poznal svou prohru, přesto vytasil meč –
ale byl mezitím zabit Achilleem. Ze všech stran se sběhli Řekové a bodali do
jeho mrtvoly. Jeho matka i otec to vše viděli z hradeb a zasáhlo je
zoufalství. Kde je ale Andromaché? Po celou tu dobu nic netušíc tkala ve svém
domě nachové roucho. Ale brzy zaslechla nářek a s děsným tušením jako
šílená utíká na hradby. Tragédie končí jejím lkaním nad sebou i dítětem.
V líčení pádu Hektórova bezútěšná tragédie překonává radost
z pohledu. Cítíme svět, od kterého Homér utíkal a který ho dostihl.
V hrozném údolí života nelze hledat útěchu ani v bozích, kteří mají
jeho slzavost z velké míry na svědomí, ani ve smrti, která je horší než
život. Základní důvod takového pohledu vidím v emancipaci od mýtického
myšlení, ve vzestupu rozumu a v prvních záblescích humanity (v primitivních
kmenech takový smysl pro tragiku není), tj. zde je prapůvod evropské
civilizace.
Zpěv dvacátý třetí líčí Patroklův slavnostní pohřeb. Achilleus kvílí nad
mrtvolou „na hruď milého druha své vražedné položiv ruce“. V řeckém táboře
lze ovšem vycítit kmenovou radost z vítězství. Kmen byl asi poslední útěchou
po rozpadu na mýtu založené kultury. Zatím nastala noc a Achilleovi se zjevil
Patroklův duch. Jejich rozmluva se stává svědectvím zvláště intimního
přátelství (umocněného asi Patroklovou smrtí a Achilleovým vědomím, že už
dlouho nebude žít). Achilleus nazývá Patrokla rozmilou hlavičkou – a když se ho snaží obejmout, probudí se a
spráskne ruce do prázdna. Nastalo ráno, kácí se dřevo na hranici pro Patroklův
pohřeb (mezci tahající dřevo chodili hustým křovím a „toužili po rovné půdě“).
Na hranici se naskládalo mnoho mrtvol dobytka i mrtvoly trójských jinochů dříve
Achilleem zajatých. Všechno to shořelo a spáleniště po celou noc poléval
Achilleus vínem – ráno se sebrali Patroklovy kosti a daly do zlaté urny
v dvojí tukovou vrstvu. Potom začaly hry: koňské dostihy (zde Nestór radí
svému synovi, že důvtipem se dá zmoci více než silou, což je základní princip
vyspělejších společností), pěstní boj, zápolení (kde se jako jedna z cen
podává dívka: „ji cenili za čtyři krávy“, takové ocenění však souvisí spíše
s tím, že byla otrokyní než s jejím pohlavím), běh, zápas kopím,
střelba z luku, házení kopím. Hlavním dojmem z těchto her je
atmosféra míru, pospolitosti, ušlechtilosti a zábavy. Skoro všichni získávají
nějakou cenu, vzájemně si holdují a lichotí. Když došlo k roztržce mezi
Meneláem a Nestorovým synem Antilochem o cenu ze závodu koní, Antilochos
ustupuje, a tím si natolik získává spartského krále, že ten mu cenu zase vrací.
Do soutěže v házení kopím se přihlásil i Agamemnón, Achilleus povstane a řekne,
že Agamemnón je i bez soutěže nejlepší kopiník a že mu cena náleží a priori. Tak daleko došlo
usmíření.
Tato nálada pokračuje i v posledním, čtyřiadvacátém zpěvu. Uplyne
dvanáct dní, během kterých Achilleus teskní a tupí Hektórovu mrtvolu. O tu
pečuje ovšem Apollón, podaří se mu spolu s Diem prostřednictvím Thetidy
Achillea přesvědčit, ať vydá mrtvolu Priamovi – a Priama potom, aby
v ochraně Hermově (bůh obchodu a posel bohů) šel k Achilleovi.
Priamos je jedna z nejsympatičtějších postav Íliady: chová se citlivě
k Heleně, prožívá utrpení svého lidu, není pyšný, nýbrž stařecky moudrý a
pokorný. Velmi intenzivně působí scéna, kdy Achilleovi objal kolena, líbal mu
ruce a připomínal mu jeho otce, který je stejně starý a ubohý jako Priamos. Mluví
o své bídě, že je horší než jeho: „k ústům synova vraha jsem pravici prosebně
vztáhl“. Achilleus přivolil vyměnit mrtvolu za Priamem přivezené dary, dokonce
mu slíbí dvanáctidenní příměří, aby Trójané mohli Hektóra pohřbít. Priamos
vyhověl pozvání u Achillea přespat, jenže v noci mu Hermés říká, aby
rychle vyrazil, protože ráno ho tu mohou spatřit jiní Řekové a ti by už tak
ochotni nebyli. Íliada končí stručným vylíčením Hektórova pohřbu.