Schiller byl, na rozdíl od Goetha, velkým příznivcem abstraktní
filozofie – značně ovlivněn dílem Immanuela Kanta a tehdejší čilou
intelektuální atmosférou v Německu myslel na svou vlastní, svébytnou
estetiku, jíž věnoval několik podnětných spisů. Estetika jako obor má, lze
říci, již tradičně velice neurčitou formu, neboť vystihovat racionálními
spekulacemi podstatu umění je spíše velmi složité a snad i nemožné. Každý pokus
o zprostředkování úvah, které Schiller nabízí ve svých filozofických knihách,
bude tedy problematický a vydaný na milost mnoha oprávněným výtkám, a to platí dvojnásobně, pokud se bude muset
pokoušet o stručnost a pomine-li výklad Kantova systému i s jeho dobovými
ozvěnami. Tento článek chci tedy pojmout zejména jako podnět k hlubšímu studiu či k případné diskusi, nikoli
jako pokus o proniknutí k plnosti a hloubce Schillerovy svébytné
estetiky.
Vycházet budu z českých překladů, které vyšly v knize Výbor z filozofických spisů
(Svoboda Praha 1992), a začnu hned tím prvním: Listy o kráse (jde o dopisy psané roku
V Listech se spekulace dále rozvíjí dost nemotorným převáděním
těchto základních intencí do pojmů, jako jsou přirozenost, technika,
dokonalost apod. Považuji však za mnohem důležitější všimnout si již zde
Schillerova vnitřního rozchodu s Kantem. To, co mívá největší vliv na
názory a postoje člověka, kolem nichž rozvíjí své spekulace, je jeho životní
naladění, jeho osobní sklony. Kant miloval
rozum a mravnost viděl v čistě racionálním, ničím jiným neovlivněném
poslouchání kategorického imperativu, který známe jenom díky rozumu; krásu
potom v úžasu nad mocí rozumu v přírodě i v nás. U Schillera
naopak vidíme, že od počátku zdůrazňuje napětí mezi svobodou a rozumem, mezi
krásou a pravidlem.
Ve spise O půvabu a důstojnosti (1793) Schiller završuje své úvahy
z Listů. Nyní se obírá ovšem krásou člověka jako osoby a jejího jednání.
V tom ohledu definuje půvab
takto: „Půvab je taková krása, kterou nedarovala příroda, ale kterou vytvořil
sám subjekt.“ Člověk je jednak tělo, a v tom smyslu je krásný podobně jako
zmíněná vlnovka, ale také je „současně osoba, tedy bytost, která je sama
příčinou, a to absolutně poslední příčinou svých stavů, která se může
proměňovat podle důvodů, jež bere ze sebe sama.“ Spojil-li Schiller od začátku
krásu se svobodou, je logické, že v člověku se mu krása transponuje do
dovršené kvality. Subjekt ale není na přírodě zcela nezávislý, je ve svém jevu
součást té racionální konstrukce, již sám ve svém poznávacím modu tvoří
transcendentální syntézou. Naplnění jeho svobody v půvabu záleží
v naplnění (racionálního, ideálního) účelu, který dostal od samotné
přírody: „Když se tedy z architektonické části jeho podoby dozvíme, co
s ním příroda zamýšlela, dozvíme
se z mimické části téže podoby, co on
sám učinil pro naplnění tohoto směru.“ Proto lze půvab (čili grácii) chápat
dichotomicky: „Je to tedy vždy jen nadsmyslový základ v mysli, který činí
grácii výmluvnou, a vždy jen smyslový základ v přírodě, který ji činí
krásnou.“
Kromě půvabu je stěžejním pojmem
Schillerových úvah důstojnost. Zde se
plněji tematizuje pojem vůle, který
má v kantovském systému spíše vedlejší úlohu a který se později u
Schopenhauera stal (a nahradil tak primát rozumu
s osvícensky optimistickým pohledem na kosmos) temným prazákladem všeho
jsoucna. Schiller chápe vůli ještě spíše formálně: je to možnost rozhodnout se mezi zákonem rozumu na jedné straně a
zvířecími pudy přírody na straně druhé. Tím se člověk liší od zvířete: „Již
pouhá vůle pozvedá člověka nad zvířeckost; morální
vůle ho pozvedá k božství.“ Ale i když Schiller tímto vlastně sdílí Kantův
značně schematický morální patos, zdůrazňuje autonomii vůle na rozumu.
Filozoficky je to málo uspokojivé, neboť vedle světa přírody a světa rozumu
náhle povstává jakýsi deus ex machina, který má nezávisle na obou moc
rozhodovat se, odkud bude čerpat pružiny pro naše schování. Pro Kanta je
svoboda v racionálním jednání, pro Schillera v nezávislém rozhodování
mezi rozumem a pudy. Půvab je založen, jak už jsem řekl, ve
šťastné harmonii přírody a ducha, tím se liší od důstojnosti, jež roste
z jejich střetu a ze svobodného
rozhodnutí pro morální jednání: „Ovládání pudů morální silou je svobodou ducha a její výraz v jevu se
nazývá důstojností.“ Duch se tedy stává svobodným tak, že se vůle rozhodne
pro něho a zavrhne tlak pudů. Další úvahy ve spise O půvabu a důstojnosti
pominu.
Listy o estetické výchově
(jsou psány roku 1793 vévodovi von Schleswig-Holstein-Augustenburg a vyšly o
dva roky později v Hórách) jsou možná nejvlivnějším Schillerovým
filozofickým dílem. Jde ale jako u všeho, co psal, také o literární skvost, a
právě to omlouvá délku Listů a jejich myšlenkovou zředěnost. Pokusím se
v jakési tresti shromáždit základní ideje spisu, čímž ovšem zároveň minu
mnoho krásných sentencí, odboček a ukázek brilantní výřečnosti, ale také ne
příliš osvěžujících pasáží plných podlézavosti vůči adresátovi.
Schiller nejprve přichází s pojmy stát přírodní a stát morální:
první stojí na silách, druhý na zákonech (jedna z variací kantovské
dichotomie). Hlavním námětem spisu je otázka, jak pozvolně, evolučně přejít
z přírodního do morálního státu. Zprostředkování
mezi přírodou a rozumem je tedy jeho idée
fixe: „...šlo by o to první hmotě nepatrně vzdálit, onen pak jí lehce
přiblížit tak, aby bylo vytvořen charakter třetí, který, spřízněný
s oběma, by razil přechod od panství pouhých sil k vládě zákonů, a
aniž by bránil rozvoji mravního charakteru, sloužil by jako smyslová záruka
neviditelné mravnosti.“ Schillerův rozchod s Kantem se tak dovršuje, neboť
reálný člověk a reálné lidstvo tu míří k ideálu dokonalosti
prostřednictvím smyslů a ne očišťováním rozumu od všeho smyslového. Za
nebezpečné (a pro další myslitele německé klasické filozofie příznačné)
považuji další pokračování Schillerových myšlenek ve směru idealizované mravní
role státu. Místo liberálního pojetí státu jako organizace, která má sloužit občanům a co nejméně je
omezovat, zde narážíme na představu, že stát má být jakýmsi korelátem ideálního
lidství, a jeho represivní moc je legitimizována jako zákrok proti tzv.
„subjektivnímu lidství“, jež se vymklo ideálu a míří proti němu.
V nejlepším případě na tomto základě může vzniknout jen osvícená totalita,
v horším režimy nacistického a komunistického typu. Zárodek nemyslného
nápadu na státní reglementaci ideálního lidství spočívá v tezi, že je
předem a objektivně dáno, jaký má kdo být, a umožněn je tím, že ji Schiller
přenáší na národy (tím se ryze
individuální cíl mění v cíl všech, ve vynucovatelnou homogenitu mas). Činí
to naprosto svévolně, a tak je doveden nakonec až k lidství jako takovému,
jehož historický vzor vidí ve starých Athéňanech. Na nich obdivuje především
harmonii jejich vzdělání a rozvoj rozmanitých vloh. V této inspiraci vidí
Schiller posléze tu správnou cestu k napravení neduhů své vlastní doby:
„...musí přece být zůstaveno na nás, abychom tento celek naší přirozenosti,
rozrušený uměním, obnovili uměním vyšším.“
Za příčinu neuspokojivého stavu považuje Schiller soudobý stát a jeho nápravu vidí teprve
v možnosti předchůdné nápravy lidí. Tím se přiklání k liberálnímu
pohledu na svět. Je ovšem docela skeptický a nepředpokládá, že by proměna mohla
proběhnout dřív než za jedno století. Jeho následující vize strastiplné
budoucnosti překvapuje: „V jiných světadílech bude ctěno lidství
v černochovi a v Evropě bude v mysliteli hanobeno. Staré zásady
zůstanou, budou však oděnx v šat století, a útlaku, dosud vyhrazenému
církvi, propůjčí své jméno filozofie.“ Proti tomu existuje podle Schillera
jediná zbraň: výchova k citovému
bohatství. Tak dospíváme i k nezastupitelné roli umělce: „Když se pak
stane mužem, nechť se vrátí do svého století jako cizinec; ne však proto, aby
je obšťastnil tím, že se objeví, nýbrž aby je, hrozivý jako Agamemnonův syn,
očistil. Látku sice bude čerpat z přítomnosti, formu však převezme
z ušlechtilejší doby, ba z bezčasovosti, z absolutní, neproměnné
jednoty své podstaty. Zde z ryzího éteru jeho démonické přirozenosti stéká
pramen krásy, nedotčený zkažeností pokolení a dob, valících se hluboko pod ním
v kalných vírech.“ Jistě: jen jsou-li podstata čili ideální lidství
inidividua, národa a rodu v zásadě shodné, může umělec tím, že čerpá ze
své podstaty, dobu očistit.
Aby své učení více objasnil proti námitkám, které poukazují na to, že
květ umění v antice vyrašil teprve v dobách politického úpadku,
rozvíjí Schiller svou kantovskou filozofii do větší šíře. Odtud ad hoc definuje
dva pudy (pud věcný a pud k formě), jejichž rovnováhu a hranice má strážit
kultura. Podstatou kultury je potom hra – stále a ve všem jde zas a zas o ta
či ona prostředkování. Proč hra? Zde je důvod: „Krátce: tím, že se mysl setkává
s idejemi, pozbývá všechno skutečné svou vážnost, protože se stává nepatrné, a tím, že se mysl stýká
s vnímáním, odkládá svou vážnost nutné, protože se stává lehké.“ Hra a krása podle Schillera
patří k sobě: „...člověk si má s krásou jen hrát a má si hrát jen
s krásou.“ Ba dokonce tvrdí, že člověk je plně člověkem jen tehdy,
pokud si hraje. Smysl této věty je demonstrován dalšími a dalšími vymýšlenými
dichotomiemi, které jsou překlenovány právě krásou: krása jediná tedy umožňuje
člověku plné lidství, ale je nemyslitelná bez hry, neboť hra je to, co spouje
všechna ta prostředkování, o nichž Schiller hovoří. A na kráse stojí vnitřní
stát, vize, která proměňuje nitro: „Uprostřed strašné říše sil a uprostřed
posvátné říše zákonů buduje estetický tvořivý pud nepozorovaně třetí radostnou
říši hry a zdání, v níž snímá člověku pouta všech vztahů a zbyvuje ho
všeho, co se jak ve fyzickém, tak i v morálním světě nazývá nátlak. ...v estetickém státě se člověk smí člověku
jevit jen jako tvar a člověk smí stát proti člověku jen jako objekt svobodné
hry. Dávat svobodu svobodou je
zásadním zákonem této říše.“
Schillerova estetika, jak jsem se snažil ukázat, spojuje zřetelně svévolnou spekulaci se základy kantovství, s dobovými předsudky a především s osobní vírou v umění a v jeho úlohu v lidské společnosti. Myslitelsky je slabá, dobová a těžko někdy bude ještě aktuální, je však podle mne dodnes inspirativním spojením krásy s hrou, jež zušlechťuje a ovlivňuje celé státy a jejich budoucnost.
Na
závěr tohoto článku se velmi krátce zmíním o dalším významném Schillerově
spise: O naivním a sentimentálním
básnictví (vznikl roku