Na ČT 2 bylo možno 25. června shlédnout záznam divadelního představení Hrdý Budžes – přišel jsem
k televizi vlastně jenom nahlédnout a kdybych neviděl poslední Manéž Bolka Polívky, kde mj. vystoupila
Bára Hrzánová s jedním z nejlepších výstupů hry, patrně bych Hrdého
Budžese zcela ignoroval. Jakmile jsem však začal sledovat, už jsem se nemohl
odtrhnout, a rád bych se nyní podělil se čtenáři Tématu o několik postřehů,
které mne při sledování onoho záznamu napadly.
Nejprve pár informativních slov. Předlohou hry je mimořádně povedená
kniha Ireny Douskové. Její text zpracovalo do dramatické podoby Divadlo Příbram, přičemž využilo jen tři
herce: Báru Hrzánovou, Jarmilu Vlčkovou a Libora Jeníka. Bára Hrzánová je ovšem
hlavní postavou par excellence a člověku by se chtělo říci, že de facto také
postavou jedinou. Hraje stále téhož člověka, z jehož monologu před
čtenářem/divákem povstává celý svět dramatu. O ostatních dvou hercích lze říct,
že zastávají mnoho různých osob, jak vyvstávají v povídání hlavní hrdinky.
Celkové zpracování je velice šťastné, poněvadž se nerozpadá do spletitosti osob
a dějů, nýbrž koncentruje se ve způsobu myšlení, v jazyku a reakcích hlavní
postavy, již Bára Hrzánová hraje se strhující originalitou a opravdovostí.
Vzpomínám si, že když jsem na ni narazil poprvé v Manéži, cítil
jsem dost silně rozpor mezi tím, co jsem viděl, a tím, že hlavní hrdinkou je malá holčička. Předlohou k hře je totiž
monolog osmileté dívky Helenky. Zkusil jsem si představit na místě Báry
Hrzánové dítě a zdálo se mi, že by v tom byl ještě větší nesoulad. Sama
osobnost Helenčina totiž není v jádru dětská, ono dětství je spíše jen
maskou, do níž se halí vzpomínka.
Ten, kdo postavu Helenky vytvořil, byl patrně sám dítě v době, v níž
se odehrává děj hry, čili za normalizace, vidí ji tedy ve vzpomínání dětskýma
očima, ale zároveň ji dospěle
posuzuje. Takto se Hrdý Budžes stává bilancováním dětských prožitků získaných
v atmosféře normalizace, jejíž pravá podoba je odhalována jako lež a
absurdita. Autentická síla tohoto umění nespočívá v cestě do dětské duše,
ale v ujasňování si prožitků vlastního dětství. Proto ta role „dospělého
dítěte“ Báře Hrzánové tak dobře padne a proto mne také Hrdý Budžes neodolatelně
upoutal... protože sám řeším stejný problém.
Ačkoli se v médiích hra proslavila především dík vulgárnímu výroku
směřovanému na adresu komunistů a sovětských okupantů, rozhodně ji nelze
označit za jakkoli prvoplánově antikomunistickou. Svět normalizace, který vybudovala
KSČ s podporou Sovětů, přestává být pouhým pojmem, ale obnovuje se
v různých škálách pocitů, nad nimiž je třeba přemýšlet a citlivě
diferencovat. V tomto ohledu jsou velice důležitá určitá intermezza,
v nichž zbývající dva herci evokují atmosféru spartakiády, bolševických
písní a jiných dobových reálií. Helenka je totiž dětským zrcadlem svého okolí a
samo toto okolí reflektuje dobu všelijak, čili vstup dobového koloritu jaksi
zvně poskytuje vztažnou soustavu, o niž se dá opřít.
Helenka žije se svou matkou a s nevlastním otcem, jehož se cítí být
dcerou, i když stále nosí příjmení svého biologického rodiče. Spor mezi jejím
příjmením a jejím vlastním sebepochopením a vůbec celá ta zvláštní rodinná
situace dává příležitost pro humorné odkrytí nahé reality díky Helenčiným
naivním komentářům. Ve hře jsou využívány plnou měrou. Děj se ovšem koncentruje
v napětí mezi výchovným vlivem prostředí (školní, mediální a jakékoli jiné
propagandy) a výchovným vlivem maminky, jež se před malou dcerou nebojí
vyjadřovat své negativní postoje, třeba i vulgárně. Za zmínku stojí jméno,
které pro svou matku Helenka používá: Kačenka.
Pro mne bylo dost překvapivé, že Helenka nemluví o mamince, ale o Kačence, a osobně to připisuji onomu
retrospektivnímu prvku, ze kterého je postava Helenky vytvořena. Pro
vzpomínajícího totiž už neexistuje maminka tak, jak existovala v době
dětství, stala se z ní bytost, která je na jeho úrovni a již má hluboce
rád: Kačenka. Zastavit bych se chtěl ještě u vulgárního vyjadřování maminky na
adresu režimu a jeho opor (zvláště dělnickou třídu v její nepřirozené roli vůdce společnosti Hrdý Budžes hořce zesměšňuje).
Vulgární slovník není automaticky známkou neslušnosti, mravního rozkladu apod.
Může být naopak výrazem i toho, že člověk odmítá hrát falešnou hru úsměvů a
ušlechtilosti, do které je nucen tyranií, jež ve své pravé podstatě, jsme-li do
ní vrženi (existenciálně angažováni), nemůže de facto být vystižena jinak než
ostrým vulgarismem.
Kačenčina dcerka jednou v rádiu zaslechne něco jako Hrdý Budžes vytrval... a hned si vytváří
iluzi hrdého Budžese, v něm nalézá svůj vzor. „Hrdý“ a „vytrval“ jsou
příznačně i slova, jež mohou dobře evokovat rudou propagandu s jejím
absurdním kultem titána, hrdého na strojovou poslušnost a příslušnost
k zfanatizovanému davu, na něž bolševici degradovali ctnost vytrvalosti.
Oproti Helenčiným ryze dětským problémům se střet mezi její naivní účastí
v Jiskrách, na lampionových průvodech a důsledky vymývání mozků, jemuž je
podrobena jak my všichni, kdo jsme v oné době chodili do školy, a mezi
skutečností, obrazící se v mínění maminky, jeví destruktivně. Jedná se o
stigma naší generace, která prožila přechod mezi svým „znormalizovaným“
dětstvím a současností bez skutečného vzepětí a očisty. Neměli jsme svůj rok
1968, kdy se jasně ukázalo, co jsou komunisté zač. Byli jsme vychováni
v prostředí úsměvů a pohody, abychom se stali kolaboranty zrůdného režimu
plného lži, nenávisti, blbství a mravního marasmu. A ti, kdo nás takto
vychovávali, kdo normalizaci budovali, jsou dnes všude kolem na rozhodujících
postech.
Helenka je oběť, má ovšem štěstí, že její matka odmítá na režimu
participovat a nechává se raději vyhodit z divadla. Po listopadu 1989 se
všichni normalizaci smáli, v televizi běžel pořad, který přejmenoval ČSSR
na Absurdistán atd. Kolik z těch posměváčků se ovšem nechalo vyhodit ze
zaměstnání kvůli pravdě? A smáli se i ti, kdo měli tu odvahu? Jistěže ne!
Popření všech hodnot trvá dál, nad Sametovou revolucí zvítězili normalizační
cynikové a šedivá masa naložená ve lži jako houby v rosolu. Hrdý Budžes je
jedno z prvních bilancování generačního osvobozování se. První milník na
velmi dlouhé cestě, která je před námi. Dost možná, že si celou hrůznost normalizace budeme schopni
přiznat až za třicet, čtyřicet let, kdy navždy zmizí mrtvolně prázdné úsměvy
těch, kdo jí zaprodali všechny lidské hodnoty.
Helenka nakonec zjišťuje, že žádný Budžes nikdy neexistoval, že to jen
nesprávně zaslechla v rádiu verše: Hrdý
buď, žes vytrval... Chápu to jako symbol pozdějšího mnohem obtížnějšího
vystřízlivění.