Film
Do filmu vstupujeme scénou, v níž umělec (v tomto případě
režisér, Fellini ovšem vypráví o umělci obecně) sedí, stejně jako ostatní lidé,
v autě. Auta jsou natěsnána na sebe i nad sebe a mohou být symbolem
moderního věku s pro něj typickým izolováním
jednotlivce. Lidé se na sebe dívají přes okna, jsou zavřeni ve vězení úzkého
prostoru vozidla a překvapeně se otáčejí za umělcem (hraje ho M. Mastroianni),
který našel odvahu vylézt, odletět pryč... v ten okamžik se svět symbolu
ztrácí a vnořujeme se do života hlavní postavy. Je jasné, že musíme brát
v potaz to, že ji už netísní klec... jaká však svoboda nyní zbývá?
Děj se odehrává v lázních, sny a vzpomínky se pletou
s realitou, vzájemně se ovšem neprostupují: skutečnost a iluze jsou od
sebe zřetelně rozpoznatelné. Největší prostor je věnován do omrzení opakovanému
napětí mezi umělcem egoistou a
umělcem nepochopeným tvůrcem. Ono
osvobození z izolace nepřináší změnu okolí, ba podobá se spíše útěku před
ním. Umělec se stal volným v tom smyslu, že rezignuje na autentický život,
nechává se nést choutkami a okolnostmi, aby proti tomuto v naprostou
marnost rozbitému vegetování postavil iluzi – iluzi jako tvůrčí princip. Film
divákem manipuluje v tom smyslu, aby stál na straně umělcovy lži. Používá
k tomu několik prostředků. Nejzjevněji se umělec jako umělec odráží od
kritika scénáře, který ze sebe chrlí fráze hodné leda tak katedrových
teoretiků. Postava je to ale dost laciná, nemáme jí totiž naslouchat,
nepředstavuje diferencovanou alternativu vůči šťastné fantazii umělcově,
naopak: kritik je poražen už tím, že nad jeho slovy nelze přemýšlet, je to a priori hňup. Stejně jsou na tom, jen bez
šlehačky intelektuálních blitků, také ostatní komentátoři, tazatelé, novináře
apod. Umělec mezi nimi působí autenticky už jen tím, že mlčí.
Jiným nástrojem ke zmatení diváka jsou ženy. Jsou příliš nitrosvětské, umělci a
jeho vizím bytostně nemohou rozumět. Ačkoli jim tedy lže, mohlo by se zdát, že
je to jejich chyba, že nejsou na
úrovni lži, která je ve skutečnosti uměleckou iluzí jako všechno, co má nějaký
smysl. Takovéto ontologické rozbití světa ho zbavuje jakýchkoli ohledů. Jedná
se o naprostý opak procesu, v němž být tvůrčí
znamená budovat svůj autentický
prožitek. Felliniho umělec je ostatně v důsledku stejně nitrosvětský jako
ženy, s nimiž hraje klamnou hru. Když se totiž její oběti v realitě
nepřátelsky střetávají, sní o tom, jak se všechny jeho ženy skvěle snášejí
v jakémsi jeho harému, jak ho obskakují, jak se usmívají a jak na něj
dýchají atmosféru štěstí (chvilková disharmonie způsobená vyhnáním jedné ze
souložnic kvůli jejímu věku je naprosto zahlazena ještě větším sebeponížením
všech a zvláště jeho manželky, jež líčí umělcovým milenkám, jak je hodný a jak
je správné sloužit mu). Mít takovéto iluze dokáže každý, stejně jako každý
dokáže na zeď záchodku nakreslit kosočtverec.
Zvláštní a ne úplně okrajovou roli hraje ve snímku církev. V jedné
ze vzpomínek ji Fellini představuje rozhorlenou hněvem nad prvním pohnutím
chlapcova sexuálního pudu. Na jedné straně stojí romantická vzpomínka a
chlapcův návrat k celkem nevinnému „hříchu“ i přes tvrdé tresty, které ho
stihly, na druhé straně je mašinérie církve, jejíž logika je úplně pominuta.
Církev působí jako stroj bez hlubšího smyslu, Fellini zbaběle pomíjí opravdovou
konfrontaci – jednu ze stran předem zbaví všech zbraní. Stává se tak vítězem a
svůj triumf si dotvrzuje podobným způsobem později ještě dvakrát.
V lázních se totiž setkává s kardinálem, který nedokáže vstoupit do
dialogu a žije jakoby už jen na loukách s asfodelem. Celá osoba tohoto
preláta je izolovaná od života, slouží vlastně za symbol smrti – co do zjevu,
hlasu, gest, způsobu chování atd. A umělec se s ní konfrontuje později
ještě jinak, mnohem silněji než jen pouhým nasloucháním. Když je totiž pozván
ke kardinálovi na audienci, všichni ho přímo teatrálně prosí o přímluvu –
objevují se např. žádosti o povolení rozvodu. Tak se samota toho, kdo
představuje život a zdravý rozum v protikladu k prelátovi, ukazuje
ještě více a povýšeněji díky tomu, že na rozdíl ode všech ostatních (moderních lidí!) nepodléhá směšným pověrám.
Umělec pověřený úkolem natočit film bloudí ve Felliniho snímku bezradně
sem tam a prožívá stále zřetelněji rozkročení mezi póly svého života: realitou
a fantazií. Právě když si uvědomí, že není třeba nic konstruovat, nýbrž stačí
vzít své sny, otevírá se volná cesta dílu. Tím dílem je pochopitelně právě
Mluvil jsem o nadčasovém přínosu filmu a myslel jsem jím svědectví o tom, jak může být člověk rozbitý a falešný. Nedokáži však vnitřně přijmout glorifikaci tohoto stavu, ono vidění umělce jako egoistického snílka, který demontuje realitu z nejnižších pater reality samotné, aby se ukázal jejím nejbeznadějnějším zajatcem.