„Je možné si představit, ačkoliv se to bude zdát
podivné, ale takové představy skutečně existují, že člověk nikdy nespatřil
skutečnost. A možná že to, co si chci představit, bude buď představou nebo
nečekanou skutečností. Představuji si, že člověk nikdy nebyl, není a nebude ani
v budoucnosti.“ Kazimir Malevič (citováno
ze stati Myšlení, kniha Reakční žonglérství, Brody Praha 1997)
Je to možné?
Člověk mívá často pocit, že je schopen rozhodnout, co možné je a co není, avšak
znovu a znovu je stavěn před cosi, co pro něj bylo dříve nepředstavitelné, čili
v pravém slova smyslu nemožné. Samotné připsání existence tomu či onomu je
problematické, protože žijeme v zajetí svých pocitů a nevíme, co to znamená existovat.
Suprematista Malevič kladl důrat právě na pocit, odmítl předmětnost a přejal
ústřední tezi buddhismu, že nejhlubší smysl života spočívá v cestě do
nicoty, do níž se podle něho uchýlil židovský Bůh v sedmý den stvoření.
Jenže ono by se to dalo všechno obrátit a stejnou cestou nahlížet na pojem nicota. Předměty si na rozdíl od
existence i nicoty dokážeme konkrétně představit: i přesto, že naše vědomí o
nich je pouze sítí našich představ a nemá povahu skutečnosti, nez nich bychom neměli nic. Vždyť i slavný Malevičův
obraz Černý čtverec je předmětný, ať
chce, nebo nechce. Je na druhé straně nepředmětný v tom, v čem je
takové každé velké umění, totiž v tom, že burcuje předměty z té
jejich všední nehybnosti do niterného pohybu prožívání. Věci, které považujeme
jen tak beze všeho za reálné právě v tom smyslu, jak se nám jeví, jsou tou
nejmrtvější iluzí, jakou lze mít.