Letos uběhlo rovných šedesát let od konce onoho pekla a byla to
pochopitelně velká příležitost pro různá řečnění, úvahy a oslavy. Svět se mění,
mění se i pohled na válku, ale lze očekávat, že ještě mnoho bude muset být
revidováno a znovu posouzeno. Poválečný svět byl totiž příliš dlouho ve stínu
studené války s její propagandou, s jejím cynismem a rozštěpením celé
světové civilizace. Zatím si začínáme jen pomalu připouštět, že válku
neprohráli Němci, nýbrž nacisté
(neboť pojem Němec zahrnuje i antinacisty, Luthera nebo současného kancléře
Schrödera), že SSSR byl mnohem více podoben Třetí říši než liberální demokracii
a že zbrklé rušení kolonií je přímou příčinou chronické katastrofy, která trvá
v postkoloniálních státech dodnes.
Kulturně
se můžeme dívat na válku jako na střet zdánlivě zdravé, správné kultury a
(dobový kontext následujícího slova je přiblížen v mém článku o Masarykovi a
literatuře, který vyšel v tomto čísle Tématu) dekadence. Zamyslíme-li se nad tím hlouběji, ozřejmíme snadno
důvod, proč poválečný střet komunismu a západní demokracie byl také
pokračováním pnutí, které se započalo už v hloubi devatenáctého století.
Někdy v té době vývoj kultury předstihl docela zřetelně společnost, jež se
přiklonila ke konformitě a tendenčnosti. Psal jsem o tom už víckrát, třeba
v editorialu k minulému číslu. Falešný svět filistry definovaných klasických hodnot byl kulisou všech
moderních totalit a bez problémů se sžil s plochým „uměním“ propagandy.
Lze si tedy dobře představit nacistu, který „se vší vážností“ poslouchá
Beethovena a zároveň se ho zmocňuje estetický paroxysmus před sochou Führera.
Velikým estétem byl i Mao, ale ani ostatní komunistické režimy nezanedbaly
klasiku s propagandou. Kdo chodil do školy za dob komunistického
Československa, jistě potvrdí, že každý velký umělec a myslitel, o němž se
školství odhodlalo obšírněji mluvit, byl interpretován jako přítel komunistů.
Klasické umění jako pseudointelektuální bontón, ne pravé poselství klasiky, se nejen nabízelo k zneužití, nýbrž
muselo být zneužito, aby se zástupy snobů, profesůrků a všech možných šosáků
cítily v režimu, jenž na nich stál, vskutku doma.
Marně psal Rolland svůj velký cyklus Beethoven
a svého Colase Breugnona (český
překlad dostal název Dobrý člověk ještě
žije), jestliže odkaz klasiky
bereme jako protiklad moderní „dekadentní“ kultury. Velikost díla sotva může
spočívat v uctívání, v konformitě ku kánonu, neboť pak je to preciozita a
filistrovství. Nemůže spočívat ani v popírání kánonu či v destrukci
vůbec (a to je arci to opravdu dekadentní na velké části moderního umění, pokud
dokázalo jen tohle). Lidská
individualita a osobnost jsou živé a umění, žije-li, žije v nich – ať už
jde o frašky, o tragédie, o romány, o lyriku... Svoboda, ideál západních
spojenců v boji proti nacismu a pak i proti komunismu, je nejhlubší tam,
kde je prostorem pro autenticitu, pro most dialogu naslouchajících. A odtud
roste i veliké umění, totiž od srdce k srdci; nikdy mu neporozumíme přes pojmové škatulky, patří totiž (a právě i
to „dekadentní“ moderno) do onoho starého
věku, který hledá Orwellův Winston v románu 1984, nebo správněji: patří do věčnosti. Do věčnosti intimně blízké
zážitku svobody a vzdálené kánonům všech uzavřených společností a totalit.
Na závěr ocituji jedno pozoruhodné
místo z Božské komedie (SNKLU
Praha 1965). Dante v očistci (mezi „sexuálními zvrhlíky“) potkává svůj
básnický vzor, Guida Guinizelliho, a následně odvětí na jeho otázku, proč „řeč
i zrak tvůj láskou ke mně sálá?“ Dantova odpověď je dost možná tou nejlepší, i
když banální, definicí opravdové umělecké krásy: „To sladkých veršů tvých je
síla, / pro něž, co naše mluva bude žíti, / i stopa jejich iknoustu nám milá.“
Je to v síle a v ničem
jiném, v síle, jež strhává k lásce.
Buďsi to láska zaslepená (poezie Guidova je podle mne velice suchopárná,
nehezká!), ostatně která není? – hlavně když je v člověku opravdu, když se v ní umění stane
něčím živým a ne kulisou, jakou bylo s největší pravděpodobností pro
Hitlera, Himmlera, Maa a jim podobné.