Masarykova
osoba není minulostí, je výzvou;
jeho dílo není
zděděným majetkem, nýbrž závazkem.
Josef Zvěřina
V této závěrečné části své „minitrilogie“ bych se měl zdůvodněně
zabývat tím, kvůli čemu jsem byl nejspíš o tyto příspěvky vůbec požádán: proč
jsem přesvědčený, že Tomáš G. Masaryk není jen mimořádnou osobností českých
dějin, nýbrž že je v nějakém podstatném smyslu i důležitým účastníkem naší
přítomnosti. Ano – proč má (podle mě) smysl Masarykovi naslouchat uprostřed
našich dnešních a očekávaných zítřejších úkolů a zápasů v očekávání, že
z tohoto naslouchání se může zrodit inspirace k tomu správnému
řešení.
Méně objektivisticky vyjádřeno: zda a proč si myslím, že může tenhle muž
promluvit i dnes do života mých současníků – tak jako před 35 lety promluvil do
mého. A to v situaci, kdy jsou rozdíly mezi poměry, v jakých on
oslovil mne a jaké nejspíš žije dnešní čtenář, na první pohled hodně odlišné.
Mně tehdy bylo pár měsíců přes sedmnáctý rok, mou zemi právě okupovala vojska
světové velmoci a nechal jsem se „zlomit“ k tomu, abych se ve skautskému
oddílu „dočasně“ staral o vlčata (ve skautské organizační struktuře chlapci ve
věku zhruba 7-10 let). Od jedné z maminek „svých“ vlčat jsem
k vánocům 1968 dostal Čapkovy Hovory
s TGM. A v nich jsem objevil člověka, který mně otevřel úplně
jiný svět – především žité víry a vůbec pojímání života – než jaký mne běžně
obklopoval. Do tehdejších „malých českých poměrů“ a tomu odpovídající ustrašené
církve, vhodné jako muzeum a terč pro zesměšňování, vpadl posel sebevědomého,
světového a navzdory své převaze chápajícího, vpravdě moudrého životního
přístupu. Byl to takový kontrast, jako
když na kluzišti vjede mezi hráče, kteří se jen „kloužou“, hráč na bruslích...
Od té doby se ovšem podstatně proměnil nejen náš český „rybníček“, ale
do chodu se dala celosvětová proměna, kterou tehdy očekávali snad jen vizionáři
typu Pierra Teilharda de Chardina nebo manželů Heidi a Alvina Tofflerových (Otřes z budoucnosti, Práce Praha
1992 (český překlad originálu z roku 1970) nebo novější Nová civilizace – Třetí vlna a její důsledky
Dokořán Praha 2001). Jelikož to pokládám pro porozumění dalšímu za podstatné,
vkládám sem stručný souhrn toho, co píší Tofflerovi: „Až
doposud lidstvo prošlo dvěma velkými vlnami změny a každá z nich přitom do
značné míry vymazala předchozí kultury nebo civilizace a zaměnila život takovým
způsobem, který si předchůdci nedovedli představit.
První vlně změny - zemědělské revoluci – trvalo
tisíciletí, než se vyčerpala. Druhá vlna – růst průmyslové civilizace – zabrala
pouhé tři stovky let. Dnes jsou dějiny ještě zrychlenější. Třetí vlna s sebou
přináší naprosto nový způsob života, který je založen na diverzifikovaných
obnovitelných energetických zdrojích, na výrobních postupech, jež činí většinu
továrních výrobních linek zastaralými, na nové, jiné než nukleární rodině. Tato
nová civilizace má svůj specifický pohled na svět: svérázným způsobem zachází s
časem, prostorem, logikou a příčinností. A má také své vlastní principy
politiky budoucnosti.
Stávající změny a zmatek ve světě jsou podle autorů způsobeny právě střetáváním druhé, průmyslové vlny s nastupující třetí vlnou. Vlnová teorie říká, že hlavní konflikt, kterému musíme čelit, není střet mezi islámem a Západem ani mezi „zbytkem světa a Západem“, jak nedávno formuloval Samuel Huntington. Není ani pravda, že by Amerika byla ve stadiu úpadku, jak prohlašuje Paul Kennedy. Nejsme ani u „konce dějin“, jak to razí Francis Fukuyama. Nejhlubší ekonomická a strategická změna je nastupující rozdělení světa do tří oddělených, vzájemně odlišných a potenciálně se střetávajících civilizací, které se nedají zmapovat pomocí konvenčních definicí.
Pokud se nynější přerozdělení světa ze dvou částí
na tři zdá méně zřejmé, je to jednoduše proto, že přechod z ekonomiky hrubé
síly druhé vlny (industriální společnost) k ekonomice mentální síly třetí vlny
není ještě nikde dokončen. Jedním z problémů je, že tento zápas není nijak
prostorově vymezen, ale odehrává všude - od makroekonomiky až k jednotlivcům.
Tím se vize Tofflerových zásadně odlišuje od různých orwellovských vizí světa,
které s nárůstem technologie předpokládají nárůst masifikace a byrokratické
centralizace. Tofflerovi poukazují na uplynulé dekády a tvrdí pravý opak - čím
více high-technologie bude mezi lidmi, tím bude společnost demasifikovanější.
Proces této demasifikace může pozorovat na mnoha místech - přibývá televizních
kanálů, vznikají mikrotrhy, dochází k segmentaci trhu, reklama se cíleně
soustředí na stále menší tržní segmenty, dramaticky ubývá masového publika.
Nejdůležitějším
výdobytkem naší doby je, že se mezi námi začínají vynořovat dva základní
tábory: jeden je oddán civilizaci druhé vlny, druhý civilizaci třetí vlny.
První se úporně snaží zachovat hlavní instituce industriální masové společnosti
- nukleární rodinu, masový vzdělávací systém, obří korporace, masové odbory,
centralizovaný národní stát a politiku pseudoreprezentativní vlády. Druhý tábor
uznává, že současné nejnaléhavější problémy počínaje energií, válkou a chudobou
a konče ekologickou degradací a rozpadem rodinných vztahů se už v rámci
industriální civilizace nedají řešit. Dělící čára mezi těmito tábory není
zřetelná. Probíhá nitrem většiny z nás, neboť stojíme jednou nohou v jednom
táboře a druhou nohou v druhém.“
(převzato od R. Nováka http://www.infojet.cz/knihy/Nova_civilizace_Toffler.html)
Co ale v tom všem s Tomášem Garrigue Masarykem? Co v „tekuté
modernitě“ (dle Z. Baumana), kdy i zdánlivě neotřesitelné „náboženství“ doby
moderní – věda – stojí zbaveno svého kouzla vševědoucnosti a čím dál tím
hlasitěji vysmíváno resp. ignorováno společnosti čím dál tím více závislé na
zábavě? Není vlastně onen zlom moderny spíš popřením Masarykových názorů?
Příznačné je, že na tuhle otázku není jednoznačná odpověď. Pokud bychom
bazírovali na doslovné platnosti mnoha Masarykových představ, názorů a
vyslovených přesvědčení, pak jim jistě následující vývoj v mnohém za
pravdu nedal a odpověď by tedy musela být kladná. Jenomže – a doufám, že to je
dobře podloženo i materiálem, který jsem čtenáři poskytl ve dvou předchozích
dílech tohoto triptychu – u Masaryka v prvé řadě nejde (a většinou nikdy
nešlo) o jednotlivé názory. Ono u něj vůbec jen zřídkakdy šlo v prvé řadě
o názory. „Opravdový muž“ Pascalův
hovoří především vlastním životem a pak metodou,
jakou život zvládá. A tu se ukáže, že v době, jaké jsme účastníky a jaká
nás hlavně čeká, je právě toto – osobní ručení vlastním příkladem a metoda
zvládání života – mnohem významnější, než ty či ony názory. A tu je Masaryk
učitelem mimořádně inspirativním. V čem konkrétně – to se pokusím ukázat
dále.
jak moudře žít ve stavu
neurčitosti
Již zmíněný Zygmund Bauman v jedné ze svých posledních prací
vyjádřil úkol současné filosofie a sociologie následující vtipnou zkratkou: „Nemají
téměř co nabídnout těm, kteří usilují o dosažení nebo udržení moci, mají však
co nabídnout lidem, kteří, ať už z vlastní volby nebo nutnosti, jsou zaujati
seberealizací a sebetvorbou. Nesvádějí pod slibem moudrosti, která vyloučí
neurčitost, ale učí, jak moudře žít ve stavu neurčitosti (Úvahy o postmoderní době, Sociologické nakladatelství Praha 1995).“
A právě zde vidím první rovinu, v níž je Masaryk mimořádně inspirativní.
Všezasahující krize tradičních institucí odcházející industriální civilizace
„druhé vlny“, a tím i opor pro mravní i životní rozhodování klade na ústřední
místo naší přítomnosti, a tím spíše budoucnosti, otázku i úkol vyjádřený právě
od Baumana vypůjčeným názvem téhle kapitolky. Ano: jak moudře žít ve stavu neurčitosti? O tom, jak to vypadá, když
odpověď dávají „chytráci“, jsme se u nás docela tvrdě přesvědčili v první
polovině devadesátých let. Odpadly mnohé vnější zábrany (v totalitní
společnosti většinou nesené strachem) – a výsledkem toho byl divoký východ. Proti „moudrosti“, která
na absenci vnějšího nátlaku a na nárůst neurčitosti odpovídá
prvoplánovým hledání sobeckých výhod a násilím všeho druhu, staví Masaryk svou
důvěru, že „nakonec mívají takzvaní idealisté vždycky pravdu a udělají pro
stát, pro národ, pro lidstvo víc, než ti politikové, jak se říká reální a
chytří; chytráci jsou konec konců hloupí (K. Čapek: Hovory s TGM, Československý spisovatel Praha 1990)“. Přitom
je zřejmé, že pokud toto Masaryk má za reálný „životní styl“ i v politice
– která je běžně pokládána za nejméně mravnou oblast lidské praxe – tím spíše
jej lze chápat jako vhodný pro život osobní. Takový postoj ovšem není „zadarmo“
– má nutné předpoklady, které jsou právě dobře viditelné na Masarykovi:
a) důvěru v transcendentní
zakotvení dějin – u Masaryka jasně vyjadřovanou důvěrou v Prozřetelnost, neboť bezprostředně
zažívaná zkušenost neposkytuje většinou dostatečně přesvědčivý důkaz, že vsadit
na takové hodnoty, jako je pravdivost, otevřenost, solidarita, čestnost …
v posledku na lásku, je opravdu moudré,
čili že právě tohle je cesta, která (třeba i s odstupem mnoha let,
v krajním případě až z hlediska věčnosti) je nejlepší pro toho, kdo ji
volí i pro celek světa.
b) pojímání vlastního života jako
poslání, které se naplňuje spoluprací s Bohem – u Masaryka shrnutého v
termínu synergie jako vědomé narážce
na pojetí, které apoštol Pavel vyjádřil ve 1. listu do Korintu (3,9). Tím je na
jedné straně dána závaznost (ba vážnost) našeho lidského usilování, povinnost
za práci na sobě samém, na druhé straně ale to dodává důstojnost každému, bez
ohledu na konkrétní charakter jeho „role“. Hodnota člověka tak není dána jeho
úspěchem „v očích světa“ – tedy úspěchem podle momentálně módních kritérií,
takže se nemusí stát zajatcem téhle módy, současně ovšem – neboť „láska si nežádá nešiků“ – nemůže člověk
být lhostejný k efektivitě své činnosti, zejména v ohledu na to, co
přináší jeho bližním. Takové kritérium pak není v prvé řadě stanoveno
nějakou vnější institucí (ať státem, církví, vědou, veřejným míněním), ale
vyplývá z konkrétních vztahů, jejichž je člověk součástí.
c) individualismus, který není
sobectvím – u Masaryka jde v podstatě o reálné překonání schématu
„kolektiv versus jednotlivec“ ve prospěch personalistické dynamiky „Já – Ty“, pro níž je kvalita celku společenství důsledně závislá na kvalitě
osobností těch, kteří jej vytvářejí – a současně je prostorem, v němž
teprve osobnosti jednotlivých účastníků mohou dospět ke svému optimálnímu
rozvinutí.
Tomáš G. Masaryk tu tedy vystupuje ne jako „hlasatel“ nějakých idejí
nebo „myslitel“, jehož dílo nás k něčemu zve či nabádá, nýbrž jako životní typ představující výzvu
k následování. Nikoliv jako vzor ke kopírování, tím méně k nějakému
vnějšímu napodobování. To, čeho je třeba, je ze své pozice se pokusit promyslet, prohloubit, zažít a rozvinout
ony tři výše uvedené dimenze autentické lidské existence, naplnit je svému
poslání přiměřeným obsahem a v zásadní důvěře se pustit na „moře tekuté
modernity“. Váhání, hledání, návraty i občasné bloudění – pokud se člověk
nevzdá svrchu uvedených principů, neznamenají
prohru. V tom je ona „moudrost pro
dobu neurčitosti.“
V téhle závěrečné kapitolce se ještě zaměřím na to, v čem může
být Tomáš G. Masaryk inspirativní speciálně pro naší českou situaci.
Východiskem k tomu je charakteristika, kterou nacházíme v úvodu Zprávy o stavu země (M. Potůček a spol.,
Centrum pro sociální a ekonomické strategie FSV UK Praha 2004): „Výsledky analýz modernizace ve střední a východní Evropě
zařazují ČR na okraj evropských modernizačních center a charakterizují ji jako
polomoderní společnost, která se do této pozice dostala díky své totalitní
minulosti. Listopad 1989 v tomto směru sice znamenal zásadní zlom, ale výsledné
efekty po patnácti letech nejsou zcela jednoznačné.
Pro modernizaci „polomoderní
společnosti“, jakou je ČR, bývá obvykle dobrým znamením, když se její
obyvatelstvo společně s místními politickými elitami shodne v názoru, že je
zapotřebí dohnat země, které jsou vpředu. Bohužel, na příkladu ČR lze
ilustrovat, že tato shoda nemusí mít pro snižování náskoku vyspělejších zemí
valný význam. Jak ukazují poznatky ze sociologických výzkumů i statistik
makroekonomických ukazatelů, naše elity i veřejnost delší dobu souhlasně volají
po dohánění Západu, ale pořád se nám to jaksi nedaří.
Naprostá většina elit i obyvatelstva chce modernizovat, ale
zároveň konstatuje, že správný recept na dohnání Západu jsme zatím nevymysleli.
Obecně dohánět v modernizační soutěži jiné země znamená buď přidat v tvořivém
napodobování těch nejúspěšnějších, anebo si najít vlastní zkratku, tj. vynalézt
jakousi „českou uličku“ k prosperitě. Z výzkumů veřejného mínění vyplývá, že
značná část české veřejnosti se k napodobování západních vzorů staví dost
rezervovaně a požaduje, aby politické elity přišly s vlastní vizí „modernizace
českou cestou“. Jinými slovy, chce, aby se elity ujaly vůdcovské role ve
společnosti. Politické elity ale konkrétnější vizi budoucnosti, o kterou by
stála většina obyvatelstva, zatím nebyly schopny nabídnout. Za to si od
veřejnosti vysloužily různé hanlivé nálepky a notnou dávku nedůvěry. Podle
značné části české veřejnosti naše elity nezápasí o odborné a morální
vůdcovství, ale vyžívají se v kartelových smlouvách, zákulisních
manipulacích a v korupční kolaboraci. Slušná vize dohánění Západu zatím chybí.
Navzdory tomu hledí veřejnost do budoucnosti
optimisticky. Spontánně si vybudovala vlastní vizi moderní společnosti. Problém
spočívá v tom, že tato vize se podobá představě sice dobře fungující, ale pořád
spíše průmyslové společnosti „kouřících komínů“ než postindustriální, informační
(znalostní) společnosti, která se na Západě už delší dobu rozvíjí. Naše
veřejnost chce dohánět minulost Západu, ale globalizovaná informační
(znalostní) společnost ji moc nezajímá. To svědčí o dezorientaci občanů, o
jejich zásadním nepochopení toho, oč vlastně v současné globální modernizační
soutěži jde. Veřejnost dobře nechápe, co je v sázce současného stadia vývoje
české společnosti. Navíc paradoxně čeká na „modernizaci shora“. Očekává, že
právě ten stát, který je podle ní ovládaný neschopnými elitami, zařídí, abychom
náskok Západu dohnali. Naši občané si navíc vzájemně příliš nedůvěřují.
Zůstávají v zajetí hluboce zakořeněného, ustrašeného oportunismu – jen se do
ničeho nemíchat, aby se člověk nedostal do zbytečných problémů. Nevyvíjejí na
elity potřebný tlak, aby soutěžily o realizaci vlastních vizí modernizace.
Zdá se tedy, že nám „ujel vlak“ ani ne tak v
technice, jako v perspektivním myšlení. Zaostáváme ve svých prioritách!
Doháněním minulosti Západu Západ nedoženeme. Zatím to ale nikomu příliš nevadí.
Hrozící „krize budoucnosti“ zůstává z valné části nereflektována.“
Zde můžeme navázat poukazem na Masarykovu pozici, když se z Vídně
dostává do Prahy a nachází tu veřejný život „zaplevelený“ směsicí iluzí
(rukopisné podvrhy), malosti a neschopnosti pohlédnout za humna. Naše současná
situace – se totiž od toho příliš neliší.
Ona zajatost vlastními iluzemi o sobě spojená s absencí přiměřené
veřejné rozpravy a s nastraženým postojem vůči „cizím“ – dnes tak dobře
doložitelná na úspěchu „obrany našich národních zájmů“ – nás bez masarykovské
odvahy se tomu postavit ve jménu pravdy a se solidní bází argumentů odsoudí do
role outsiderů zítřka. To je hlavně výzva pro nás, kteří tak či onak patříme
mezi společenskou skupinu zvlášť zodpovědnou za kvalitní reflexi a její
zprostředkování celé společnosti – tedy k inteligenci.
Našimi soupeři jsou jak ti, kterým současná nevědomost české společnosti
vyhovuje (ať mezi Čechy, tak mezi jinými), neboť z ní výhodně profitují
(například jako majitelé či provozovatelé určujících mediálních prostředků nebo
politické síly, které dokáží díky tomu snadno získávat masy na svou stranu ),
tak i všeobecně pokleslá schopnost o něčem pořádně uvažovat, pro něco se
dlouhodobě nasadit a přijmout i rizika a oběti, které takové jednání nutně
s sebou přinese.
Masarykovo pojetí demokracie není „jedno z možných“ – vedle jiných,
která se (z jakýchsi blíže neurčitelných důvodů) ve skutečnosti rozvíjejí
v posttotalitních zemích a pro něž je charakteristický důraz na zavedení
„demokratických institucí“ a vytvoření „právního rámce“. Ve skutečnosti je to
jediné skutečně dlouhodobě funkční pojetí, protože je ve shodě se životem – s pravidly tohoto
neredukovatelného jevu, tedy především s tím, že všechno musí vyrůst zevnitř, nelze při tom přeskakovat
etapy, takže respekt k času i vnitřní návaznosti je nutnou podmínkou
úspěchu. Model demokracie, který nám tu imputují tzv. liberálové (citující
hesla z Augusta von Hayeka či podobných autorů), je naopak konceptem,
který přes všechno ujišťování o respektu ke svobodě a přirozenosti vychází
z principů platných pro stroje či
jiné mechanické systémy. Tam nic nevychází zevnitř, nýbrž je kombinací vhodně namontovaného „hardware“
(institucí) a volených „algoritmů“ (práva). Praktické naplňování demokracie
v takovém pojetí se samozřejmě scvrkne na volební účast. Oproti tomu
masarykovské pojetí demokracie sází na společný hodnotový základ a na trvalou
osobní i společenskou aktivitu, která je nutnou podmínkou účinnosti i
stranicko-politického usilování (viz již citovaná pasáž z Dodatku
k České otázce).
Po patnácti letech od Listopadu 89 je už zřejmé, že se první pokus o
„zavedení demokracie“ u nás nepodařil. Důvěra prakticky ve všechny
„demokratické instituce“ je ubohá a důvěra v ty, kteří skrze ně mají
politikou demokracii rozvíjet, je ještě zoufalejší. Reálná účast lidí na správě
věcí veřejných je nepatrná a drtivá většina lidí ani nevěří, že by tomu mohlo
být jinak. Veřejný prostor přitom dominantně ovládají politické strany a
několik silných médií. Celou situaci pak do začarovaného kruhu uzavírá
představa naprosté většiny lidí (viz výše), že by s tím měl „někdo“ –
myšlen „stát“ – „něco dělat“.
Vzdorovat tomu, nenechat se usmýkat nutnými porážkami, všeobecně panující nedůvěrou – zejména k jakékoliv akci ve veřejném prostoru – hledat „spřízněné duše“, otevírat alternativní roviny komunikace, než jaké poskytuje současná „zacyklená“ situace, nenechat s zkorumpovat a tím se stát spoluviníkem stavu – to všechno vyžaduje právě ony osobnostní předpoklady i ono přesvědčení, k němuž nás právě může mimořádně přesvědčivě inspirovat právě Tomáš G. Masaryk. Rozhodně nepatří minulosti. Naopak – „jeho doba“ teprve nastává.