Jsme opravdu v pasti mezi fundamentalismem a úplným relativismem,
když se dnes chceme zorientovat
v otázkách dobra a zla? Myslím, že celý problém je mnohem a mnohem
složitější a že prochází všude dějinami, v nichž ty mravní krize, které
známe ze současnosti, nejsou vůbec ničím výjimečným. Ostatně je
pozoruhodné, jak každá doba vidí sebe samu jako křižovatku mezi minulým dobrem
a budoucím zlem – a jak zároveň i přes různé řeči o úpadku morálky sní o
budoucím štěstí (ne-li přímo o eschatonu). Zřejmě jsme více ovlivněni různými
psychologickými potřebami a atavismy, než si v citlivé oblasti etiky
chceme připustit.
Možná nejsilnějším psychologickým kritériem pro rozlišování mezi dobrem
a zlem je konformita vůči nějaké
skupině (sektě, národu, kultuře, civilizaci). Nechci se teď zabývat docela
složitou otázkou, čím vším je podmíněna a jak (určitě to bude mimésis, potřeba zbýt se odpovědnosti,
kolektivní podvědomí, citová vazba k různým členům, neznalost
alternativních způsobů chování atd.), jisté se však zdá, že vrcholu dochází v
masovém třeštění, kdy člověk odhodí svou identitu (E. Canetti: Masa a moc, Arcadia Praha 1994): „Jen
všichni společně se mohou osvobodit od svých odstupů. A právě toto se děje
v mase. Ve vybití se odvrhuje vše,
co dělí, a všichni se cítí stejní...
V nahuštění, při němž mezi nimi takřka není žádné místo, při němž se
tiskne tělo na tělo, je jeden druhému tak blízko jako sám sobě. Nastává
obrovská úleva. Kvůli tomuto
šťastnému okamžiku, v němž nikdo není víc,
nikdo není lepší než druhý, se lidé stávají masou.“
Relativismus a konformita jsou spojité nádoby, to si můžeme uvědomit již
při četbě Hérodotových Dějin.
V nich líčí rozdílný vztah Řeků a Indů k pohřbívání mrtvých: co jedni
považovali za správné, to druzí chápali jako naprostou perverzi. V Řecku
se důsledkem této zkušenosti stal rozpad původní uzavřené společnosti,
charakterizované důrazem na tradici neměnných pravidel a kolektivismem, a
tak vzniklo silné emancipační hnutí sofistů. Nesmírná mravní krize, jejímiž
protagonisty byli také Periklés, Sókratés a attičtí autoři tragédií, se svým
politickým potenciálem rozvinula v peloponéské válce, jejíž vítězové
zastavili demokracii, ne však – a o to jim šlo především – rozklad staré
tradiční společnosti.
Významnou alternativou ke konformitě a relativismu bylo náboženství Písma, jež se opíralo o absolutní
princip mravnosti, nadřazený autoritě kolektivu, tradici i jedinci. Dá se říci,
že podobný cíl sledovali také Platón, Aristotelés a celá klasická filozofie
prostřednictvím racionálních spekulací. U nich se však ukázalo, že rozum je konformní s konzervatismem
a slouží jako nástroj k iluzornímu snění. Jinak tomu bylo u biblických
proroků, kteří přinášeli větší a větší důraz na osobní vztah k Bohu, na
autentickou mravní odpovědnost za sebe sama. To vyvrcholilo u Ježíše a Pavla
jejich radikálním vyzdvižením lásky
jako principu mravnosti. Už ne konformita, relativismus, litera, rozum, nýbrž
láska.
Přijmout tento pohled je ovšem velice
obtížné. Ježíše i Pavla dovedl k mučednictví a dějiny křesťanství
svědčí o tom, jak byl neustále, znovu a znovu falšován. Proč milovat, co je to
milovat a kdo vlastně miluje? Základem křesťanské lásky je poctivost a důraz na svědomí,
na autentické hledání pravdy. Člověk je usvědčován
pravdou, již hledá, neodvrací oči, i když je neustále trhán z blahých
iluzí, na nichž lpí svým vlastním egoismem. Je na cestě k tomu, co má
smysl, co je podstatou a zároveň tajemstvím jeho života i kosmu, za láskou.
Najednou je pramálo schopen soudit druhé, nedokáže jasně odlišit dobro od zla,
ale není lhostejný, naopak jeho život je zřetelným svědectvím o poctivosti a
touze po dobru, která jediná může člověka učinit dobrým. V marnosti a bídě
existence žije silou tajemství, že právě to má smysl, smysl věčnosti a
nepomíjejícího života. Dobro a zlo je z tohoto úhlu pohledu tajemstvím, které nemá být odkryto a definováno, nýbrž žito.
Jsou to vnitřní stavy a poznají se podle intence skutků.