Málokterá publikace se u nás v
poslední době dostala na výsluní zájmu čtenářů i knihkupců takovým způsobem
jako román amerického profesora angličtiny Dana Browna The Da Vinci Code, který v češtině loni vydalo nakladatelství
Metafora pod názvem Šifra Mistra Leonarda
(Metafora Praha 2003).
Stalo se tak po nedávné
zmínce v týdeníku Respekt, v níž se Tomáš Weiss pozastavoval nad tím, že je s
podivem, že tuzemští čtenáři dosud nevědí, že je dotčený román bestsellerem, a
knihu si houfně nekupuj. Hle, okamžitě poté se knihkupci začali o román zajímat
a jeho prodejnost vystoupala do neuvěřitelných výšin.
Pokud je však i v Česku
pětisetstránkový „nejprodávanější román světa“ na špičce žebříčků prodejnosti,
nelze se tomu než divit. Je-li tuzemskými komentátory kniha srovnávána s
brilantními Ecovými manifesty beletristické postmoderny Jméno růže a především Foucaultovo
kyvadlo, měl by takový příměr Eco vnímat jako vulgární urážku. Jinou
podobnost, než je námět – příběh, vzniklý ze smísení fikce s realitou – a
vnější kulisy (v Brownově případě jen letmo a schematicky načrtnuté) díla obou
autorů nemají. Kde Eco ve Foucaultově kyvadle fascinuje odkrýváním celosvětové
sítě spiklenců na základě přílišného domýšlení souvislostí masy historických
dat a zdánlivých náhod (a před tímto otevřeným temným závěrem románu varuje),
tam Brown vychytrale používá sice tytéž prostředky, ale s tak tragickou
neumělostí, až jeho čtení vede k otázce, zda si ze čtenáře nedělá legraci.
Příběh začíná hrůzostrašnou vraždou
správce uměleckých sbírek v Louvru. Do pátrání se vkládá geniální intelektuál
světového jména a krásná policistka, která se ukáže být pro celý příběh
nejklíčovější osobou. Následná odhalení hrdinů knihy totiž mohou otřást základy
římskokatolické církve! Ježíš Kristus nebyl bohočlověkem, ale měl ve
skutečnosti dítě s Maří Magdalénou, přičemž rod jejich potomků (vida,
prapra...vnučkou Máří je ona policistka) nepozorovaně přežívá až do dnešní
doby. A nastojte! Tuto pravdu se snaží před světem skrýt i za cenu krveprolití
tajuplná ultrakonzervativní katolická organizace Opus Dei i samotné hlavy
církve ve Vatikánu. Že by šel Brown do kontroverze a napsal něco skandálního?
Ejhle, ukáže se, že skutečný zloduch je ve skutečnosti jen jeden, a ten je
vzápětí po zásluze potrestán. Uf, takže všechno dobře dopadlo. (str. 480:
„Využil Vatikán a Opus Dei – dvě skupiny, které se ukázaly být naprosto
nevinnými. Špinavou práci za něj udělal fanatický mnich a zoufalý biskup.“) Od
první strany k poslední v románu defilují nepravděpodobné postavy, kýčovitě
předvídatelné zápletky a primitivní jazyk. Že by špatný překlad? Pravděpodobně
nikoli.
Pokud Brownův podivný
bestseller vůbec nazveme thrillerem, pak může jako napínavé čtivo působit
nejvýše na žáky základní školy. Nahlíženo střízlivě je neuvěřitelnou
slátaninou, mixující v jeden guláš záhadné mnichy, bondovské honičky, moderní
vozy a techniku (str. 410: „fotoelektrické nabíječky, čipy RAM s velkou
kapacitou ... i několik nových nano-harddrivů.“), rituální vraždy, templáře,
šifry – a lásku... Láskou Brown zvlášť v neuvěřitelně utahané závěrečné stovce
stránek nijak nešetří, takže thriller místy díky snaze po happyendu za každou
cenu a infantilní stavbě vět (str. 496: „Sophie se svou babičkou seděly na
zápraží a objímaly se, když se k nim přihnal mladý průvodce a v očích se mu
zračila naděje kombinovaná s nedůvěrou.“) věrně připomíná červenou knihovnu.
Brownovo dovysvětlování „záhad“ připomíná školní vyučování: Tak, děti, ještě
jednou... Krystalickým příkladem je „nerozluštitelné“ písmo, vyobrazené na
straně 336, nad nímž kapituluje románová postava harvardského znalce
náboženských symbolů Langdona. Rozluštění je dramaticky vysvětleno na pěti (!)
stránkách, přestože je průměrně gramotnému čtenáři fakt, že jde o prosté
zrcadlově převrácené běžné písmo, zřejmý na první pohled.
Krátce: Šifra Mistra
Leonarda je mimořádně špatný pokus o postmoderní telenovelu. Jestli se opravdu
dobře prodává, zůstává nad tím rozum stát. Douška na závěr: abychom Brownovi
jen nekřivdili: podle jeho knihy se prý točí film. Scénárista bude nutně muset
krotit autorovu upovídanost. Na vizuálnu postavený příběh Da Vinciho kódu by po
dynamickém zfilmování nemusel vypadat úplně zle.