Jaký smysl ještě (ne)mají svátky a jaký přístup k nim má
(post)moderní člověk? Tradicionalisté trpí přirozeně tendencí vidět v
„sekularizaci“ svátků a jejich odumírání jeden ze symptomů těžké krize moderní
doby. A potom jsou tu jiní lidé, kteří k jakémukoli svátku cítí zdrcující
skepsi. Nemusí to být skepse útočná nebo pohrdlivá, často mívá jen podtón jisté
zahořklosti a zklamání z vnější, falešné hry světa. Ostatně jak často jsou
svátky jen výbornou příležitostí pro znechucující frašky, pro slova bez
významu, pro pokrytectví a věkověčnou lež. Pokud bychom ovšem chtěli hledat
většinový názor, asi bychom museli říci, že svátky jsou volno, bezobsažné zvyky, dobrá televizní či jiná zábava, pohoda,
požitek, dočasný únik ze všedního kolotoče pracovního procesu. Moderní
civilizace, odmyslíme-li totalitarismy, které vždy představovaly nějakou formu
karikatury (post)feudální mentality, by si bez svátků podle všeho docela dobře
vystačila. Kdyby žádné svátky nikdy neexistovaly, moderní člověk by je těžko
vymyslel. Jaký je vlastně původ
svátků?
Myslím, že v každé předmoderní společnosti svátky existovaly a byly
zároveň vždy spojeny s nějakou náboženskou či eticko-filozofickou úvahou
(dovoluji si nyní odlišit svátek od ritu, pokud se totiž jedná o ritus, ten
vznikl patrně přede vším myšlením). Jinak by se dal obsah všech známých svátků
vyjádřit možná i takto: jedná se o nějaký více či méně explicitně vyjádřený a skupinově prožívaný smysl života.
V zásadní míře to bude platit o západní, křesťanské (nebo obecněji
abrahámovské) civilizaci. Dnes jsou pro nás ale často mnohem pochopitelnější
svátky primitivních kultur spojené s vegetativními funkcemi přírody a
lidského organismu. Souvisí to i s určitou vnitřní rozporností osvícenské
tradice, která sice smetla obřadné doprošování se přírodních a nadpřirozených
sil ze stolu jako tmářství, vložila však modernímu člověku do vínku onu
sentimentální víru v Přírodu,
jíž se vyznačoval např. Jean-Jacques. Silně lze toto schizma pozorovat na
ekologických aktivistech, kteří sympatizují s primitivními národy,
s jejich tzv. původním způsobem života, ale přitom do nich promítají své
rousseauovské dědictví, jež jim neumožňuje pochopit mnohdy velmi odpudivé
reálie tamního života.
To, že již neprosíme Démétér o úrodu, nýbrž zajišťujeme si ji vlastním
důmyslem a disciplinovanou prací, je stejně pozitivní jako to, že „stát se
mužem“ není věcí přestupu do nějaké kasty přes iniciační obřad, ale že jde o
vnitřní, svobodně (ne)prožívanou věc. Svátky jako vně centrované události jsou
pro mne jen těžko přijatelný přežitek. Proto se též vždy osudově rozcházím
s tradičním lidovým katolicismem, jak jej můžeme najít třeba v Latinské
Americe. Evropský katolicismus se pod vlivem vysoké vzdělanostní úrovně obyvatel
(včetně farářů... ti ostatně byli v osmnáctém století ve Francii jedni
z nejnadšenějších a nejvěrnějších čtenářů Encyklopedie) od vnějškově
pojatých svátků dávno odvrátil. Dokonce na katolických mších můžete mít často
pocit, že kněží svátek, který mají slavit, obcházejí, že ho nanejvýše berou
jako příležitost k zamyšlení pro každý subjekt zvlášť, a tedy jako oslavu
něčeho, co má všechny přítomné spojovat v pohledu na svět. Mezi řadovými
katolíky, zvláště na západě a ve velkých městech, si tuto poněkud mdlou
pozornost uchovaly již jen Vánoce a Velikonoce, ta ostatní rozmanitost
katolických svátků upadá naopak do zapomnění. Je docela možné, že tak dopadnou
i oba největší křesťanské svátky... to bude hodně záviset na tom, jaké
poselství do nich a do své nauky vtělí církve. Renesance křesťanského svátečna
je docela dobře možná.
Krize svátků je totiž spojena s krizí křesťanství jako něčeho, co
sjednocovalo, co bylo vyjádřením sdíleného étosu společnosti. Zásadní dějinnou
chybou evropských církví byla kolaborace se státem,
ať už ve smyslu papežské mocenské hegemonie, nebo kalvínské Ženevy a luterských
státních církví, nebo galikanismu a anglikanismu, nebo konečně ve smyslu divné
aliance oltáře a trůnu (typické pro habsburské říše). Náboženství se proto
stalo doktrínou a ne už étosem, je spojeno s policií, prebendami, úřady,
s korupcí a politickými lžemi. Svátečno se tak v Evropě přesunulo ze
soukromí a pospolitosti obyčejné lidské spřízněnosti (jak ji vidíme třeba
v koledách) na náměstí, která jsou obklopena vlajkami, pompou a balkony
s mocnými muži kynoucími davu. Stát ovšem svátky korumpuje a vyprazdňuje,
což platí i pro případy, na nichž má eminentní zájem. Např. jednou ze
základních hodnot moderního otevřeného státu je boj proti totalitarismu za
lidská práva – ovšem oslavy výročí poražení nacismu nebo podobně připomínka
boje žen za rovné postavení ve společnosti jsou společností spíše ignorovány
jako nějaká nutná oficialita, která postupně zakrývá pravý důvod oslavy. Státní
svátky, a to je třeba také proti nim říci, začleňují jednotlivce do obrovského,
abstraktního kolektivu, který je těžké nějak prostě lidsky prožívat (stát je
něco jiného než národ, ale pro národ by dnes určitě platilo totéž). Copak není
za každým státním svátkem především státní zájem, státní ideologie, která je i
s celým státem něco jen velice relativního a eticky nespolehlivého?
Evropa dávno uvykla feudální představě státu zavěšeného na a spojeného
s vysokou politikou, s vrchností
– a i když máme s vysokými politiky rovná práva, i když se vůči nim již
dávno vymezujeme s drzostí a nedůvěrou rabů, přece je nám zcela cizí
pojetí státu, jak ho vidí Američané. V USA, jak to vystihl již A. de
Tocqueville, je centrum života obec a
stát je jen cosi druhotného, cosi na obci závislého (Demokracie v Americe, Lidové noviny Praha 1992): „V Evropě se
často stává, že sami vládcové litují, že neexistuje duch obce, protože se
všichni shodují v tom, že je to důležitý prvek veřejného pořádku a klidu;
ale nevědí, jak jej vytvořit. Bojí se, že kdyby učinili obec nezávislou a
silnou, rozdrobili by tak moc ve společnosti a vystavili stát anarchii. Vezměte
však obci moc a nezávislost, a nejdete zde pouze podřízené, ale nikdy občany.
Všimněte si ostatně významné skutečnosti: obec Nové Anglie je utvářena tak, že
může být ohniskem živých citů příchylnosti a zároveň tu kromě ní není nic, co
by mohlo přitahovat ctižádostivé vášně lidského srdce. Úředníci hrabství nejsou
voleni a jejich autorita je omezená. Sám stát má pouze druhotný význam; jeho
existence je neviditelná a tichá. Je málo lidí, kteří by proto, aby získali
podíl na správě státu, souhlasili s odchodem z centra svých zájmů a
narušili svůj život.“ V Americe je takto pojato i náboženství a spolu
s ním i svátky. Americký národ
si uvědomuje svou jednotu právě na základě obce, na základě individualismu,
svobody a odporu k státu, který by vyrůstal shora. I proto je v této
rozvinuté a ekonomicky, vzděláním, kulturou vysoce rozvinuté zemi stále kolem
90% lidí věřících a úcta ke svátkům docela živá. Jsou to totiž svátky pospolitosti lidí.
Pokusím se nyní sestoupit do naprosto privátní sféry každého z nás,
tedy k svátkům, jako jsou narozeniny, výročí seznámení, vzpomínky na
zemřelého atd. Slaví se většinou podle určitého abstraktního data, které nemá
žádnou vnitřní souvislost s obsahem svátku. Často to skutečně vypadá velmi
uměle: oslavenec čeká na dárky, nemá si s dávajícím co říci, onen den
(mluvím teď o narozeninách či jmeninách) je pro něj jen příležitostí k povyražení
a potěšení. Snad proto se mezi ušlechtilejšími lidmi rozšiřuje odpor i
k privátním svátkům, neboť jejich odcizenost a vyprázdněnost je podobná
jako u svátků státních. Náš evropský individualismus se vyvinul na pozadí
tradiční rodiny a tradiční společnosti, v nichž byl člověk zapojen nikoli
jako svébytná osobnost s mnoha možnostmi a svobodou vývoje, nýbrž jako
podřízený vyšší a legitimnější pravdě kolektivu, tradic, předem daného
životního programu. Jinými slovy: my Evropané se vymezujeme proti zotročení jedince
vyprázdněnými zvyklostmi a zvyklost pro nás není příležitost, již bychom individualisticky svobodně mohli nadít z vlastního rozhodnutí niterným obsahem.
Stát i rodina a vůbec celá privátní sféra jsou po tuhé minulosti vystaveny
silnému hnutí nonkonformismu a odmítání zažitých, dříve povinných způsobů chování. I proto si s Američany leckdy
příliš nerozumíme, neboť Spojené státy byly přirozeně nonkoformní zemí (z
hlediska tehdejší Evropy) už v 19. století. Nesmírný vliv, jaký měly
demokratické poměry na povahu rodiny v USA, líčí A. de Tocqueville (ib.) v hloubi 19. století, kdy u
nás existovalo ještě to, co se dnes chápe jako tradiční rodina, takto: „Když se
společenské zřízení stane demokratickým a lidé přijímají jako všeobecně platnou
zásadu, že je dobré a legitimní posuzovat všechno samostatně a stará
přesvědčení brát jen jako informaci a ne jako předpis, snižuje se vliv otcových
názorů na syny právě tak jako jeho legální moc... Myslím, že s tím, jak
jsou zákony a mravy demokratičtější, jsou i vztahy otce a syna stále důvěrnější
a laskavější; méně často se zde setkáváme s nařizováním a autoritou;
naopak zde vzrůstá důvěra a láska a zdá se, že se přirozená pouta upevňují,
zatímco sociální vazba se uvolňuje.“ Vlastně můžeme říci, byť to zní paradoxně,
že pouze zánik tradiční rodiny a tradičního státu může tu v Evropě
vytvořit půdu pro nějaké obnovení svátků, pro jejich smíření s naším
postmoderním individualismem.
Úcta ke svátku a svátečnu může vyrůstat z představy kosmického
řádu, který se dá charakterizovat nejlépe tím, že je statický, nutný,
kolektivní, pro všechny stejný, uniformní. Zdá se, že tento pohled na svátky je
docela mrtev. Jiným zázemím oživení svátků je víra v to, že skutečnost je
neustále otevřena lidské aktivitě, že člověk ve své vrženosti básnicky bydlí na této zemi (jak říká
nikoli jen Heidegger... mnohem víc než u něho můžeme tuto moudrost najít
třeba v básních Whitmanových), že je svobodným tvůrcem a pořadatelem svého
svátečna, a to v tajemném spříznění s kosmickým mystériem naděje a
lásky. Podobný smysl pro svátečno je jednou ze základních linek americké
literatury (výrazně vystupuje např. u beat generation). Je zřejmé, že tento
druhý pohled dává možnost, jak svátky do budoucnosti zachránit a oživit, jak je
ukotvit ve svobodné intimitě našich životů. Nejen v tom jsou Američané
daleko před námi, kteří příliš často a příliš brzy zapomínáme na to, že jsme
traumatizovaní feudálními tradicemi, od nichž se oni odpoutali průběžně a
mnohem dříve než my tady v Evropě. Platí to i pro naše svátky, jež si
v podvědomí ještě dlouho budeme spojovat s katolickými procesími,
s kynutím císaře pána, s býčími zápasy, s fašistickými,
nacistickými a komunistickými průvody a se svěrací kazajkou tradiční rodiny.