Věda zajisté lze říci
čemukoli, jak kdo uzná za vhodné, a nevidím důvod, proč by se tomu nějak mělo
bránit. Slova přece nejsou lístečky v kartotéce s úředními štemply a
ačkoli je každý z nás svoboden rozeřvat se na kohokoli kvůli údajnému nevhodnému
používání slov, řekne tím více o sobě než o tom, proti komu brojí. Jiná věc je
předem vyjasnit pojmy pro lepší komunikaci a pro jasné, prosté hledání pravdy,
které sotva může tíhnout k mlhavým koutům bezedných pojmových bažin a nevýrazné
šedi stínu, kam se ukrývá tlachání a žvanění, lži a blbství, neboť ty
usvědčující sílu světla snést nechtějí. Tento článek, který je úvodem do mých
zamyšlení nad smyslem literární vědy a literární kritiky, nechce přikazovat,
jak je nutné používat slov věda a kritika, chce jenom objasnit, jaké
významy se za nimi mohou skrývat a že tím samým slovem se často označují velmi
různé věci.
Vzdělanost se ještě ve středověku a za renesance nechápala jako věda, nýbrž spíše jako schopnost čili
svobodná umění – nebo jako nazíravá kontemplace. Zásadního významu pojem vědy
začal dosahovat v baroku, a to především v díle Bacona
z Verulamu (1561-1626), Descartesa (1596-1650) a Komenského (1592-1670).
Všichni tři měli, zhruba řečeno, docela podobný cíl: poskytnout lidstvu
systematizované a vskutku kvalitní vědění
čili vědu, přičemž smysl neviděli především ve vědě jako takové, ale spíš
v jejím příznivém vlivu na civilizaci, na praxi, na schopnost člověka
vzdorovat všelijaké nepřízni, která ho stíhá. Komenský, jenž byl asi blíž
Baconovi než Descartesovi, pravého dědice svých snah na kontinentu nenalezl.
Pod vlivem Descartesových žáků Spinozy, Leibnize a Malebranche se pevninská
Evropa stala baštou racionalistického, spekulativního pojetí vědy. Spekulativní
racionalismus baroku trefně vystihl třeba právě Spinoza (Metafyzické myšlenky, Filosofia Praha 2000): „Ideje nejsou totiž
nic jiného než duchovní vyprávění neboli historie pravdy... Stejně tak se
hovoří o zlatu jako o pravém nebo falešném, jakoby námi představované zlato
vyprávělo o sobě samém, čím jest v sobě a čím není.“ Představa, že díky
myšlení můžeme nazírat pravdu nebo jí naslouchat, že tak můžeme dosáhnout
principiálně až k vystižení podstaty věcí, je fundamentem filozofií, jež
patřily v posledních staletích k nejvlivnějším... mechanistického
materialismu, hegelianismu, marxismu, klasického pozitivismu a též
fenomenologie. Pro tyto směry je věda
cosi téměř posvátného, je klíčem k pravdě, učí nás, jak věci jsou.
Mezitím se však vyvíjela experimentální přírodní věda, jež rozum a
myšlení pojala jako pouhý nástroj určený k interpretaci pokusů a
k aplikaci teorií, které byly takto získány. Zejména na kontinentu se
rodil spor doznívající ještě dnes v ústech marxistů a fenomenologií odchovaných
lidí palčivou kritikou takzvané vědotechniky
a anglosaského pragmatismu, který s rozvojem nového typu vědy a vědeckého
étosu hluboce souvisí. Jádro střetu, domnívám se, je možné popsat takto. Od dob
antiky se filozofové pyšnili tím, že konají něco, co může mít zřetelný, ba
výsostný efekt v jejich zcela
konkrétním životě. Věřilo se, že schopnost rozumu poznávat pravdu spojuje
člověka s Bohem a že systematický zájem o studium pravdy, o její odezírání
z knihy skutečnosti, je konkrétní, efektivní výhodou v řádu ducha, tedy
v řádu, jenž se tradičně zdál mnohem podstatnější než řád věcí. Jenže
navzdory proklamované schopnosti rozumu poznávat skutečnost o sobě byla mezi
různými metafyziky trvalá neshoda, vznikalo množství protikladných systémů a
efekt nespočíval v ničem jiném než v přesvědčením toho kterého filozofa o
správnosti své vlastní nauky. Experimentáním vědám, které si vytkly pouze
skromné cíle, avšak dosahují neoddiskutovatelných a ohromujících efektů
v rámci praxe, se zdařilo vliv
všech už zmíněných systémů zásadně oslabit, zdiskreditovat a zpochybnit smysl
pouhé spekulace, která se chce tvářit jako vědění či jako věda. Lidem
z experimentálních věd ovšem o něco takového primárně nešlo, jedná se jen
o vedlejší produkt jejich úsilí, který měl na druhé straně své vážné
společenské a politické konotace. Člověk, který asi nejlépe ze všech vystihl
étos i sílu triumfujících experimentálních věd (fyzika, chemie, biologie,
psychologie, moderní pedagogika, ekonomie nebo lingvistika), je Karl R. Popper.
Uvědomil si, že na rozdíl od spekulativně pojaté vědy, která se vždy
rozpadá (a také dnes je to patrné na vědách, které ještě zápasí o svou identitu
mezi spekulací a experimentem, např. na pedagogice, psychologii nebo
lingvistice) v množství autoritativních systémů, jež de facto nelze
intersubjektivně vyvrátit a rozhodnout, který je lepší, experimentální věda
během svých dějin představuje relativně jednotnou linku vývoje od teorií
horších k teoriím lepším. Nic nás při pohledu na neustálé nahrazování
starších hypotéz hypotézami novějšími nemůže vést k závěru, že jsme se tu
či onde dobrali cíle, že naše současné „vědění“ vystihuje realitu a že je tedy verifikováno. Popper tvrdí, že
verifikace vědeckých hypotéz je nemožná, že nikdy nemůžeme vědět o žádné
hypotéze, že zítra nebude vyvrácena. Zbývá pouze falzifikace, je-li totiž možné hypotézu vyvrátit, můžeme hledat
takové hypotézy, které obstojí v náročnějších testech než jiné, a
prohlásit je za dočasně (tedy nikoli
korespondenčně, ale jen pragmaticky) pravdivé, dokud nebudou nalezeny hypotézy
lepší. Tak funguje experimentální věda od doby svého vzniku, zcela spontánně a
intuitivně. Ve své slavné knize Logika
vědeckého zkoumání (Oikúmené Praha 1997) Popper definuje experimentální
(čili empirickou) vědu v opozici vůči metafyzice (a spekulativní vědě
vůbec) takto: „Empirický vědecký systém musí dovolovat své vyvrácení
zkušeností.“ A ve dvacátém století se tento model vědy bezkonkurenčně prosadil.
Mnoho lidí ovšem proti takovému vývoji protestuje. Předně lze snadno
najít subtilní námitky ze strany tradiční filozofické spekulace, která nehodlá
opustit ideál apodiktičnosti či zásady dostatečného důvodu. Jiní lidé zase
tvrdí, že Popper dělá z matematiky metafyziku a vědu ryze spekulativní
(přitom v matematice existuje možnost ostrého a jasného vyvrácení, byť ne
empirického, ještě víc než v experimentální přírodovědě... navíc
matematika v žádném případě není izolována od experimentální praxe, ze
které také vyšla jakožto zeměměřičství a v níž jsou její axiómy neustále
testovány). Další napadají experimentální vědu a techniku za jejich údajné
redukování světa na absurdní, odosobněnou konstrukci, která se vymyká lidské
kontrole. Zcela přitom ignorují (většinou z neznalosti) ohromující
barvitost a krásu vesmíru, jak ho nabízí moderní přírodní věda, kromě toho i
funkčnost a přínos techniky, přičemž svůj protest pojímají destruktivně, nikoli
v prvé řadě jako apel k řešení reálných problémů. Dá se říci, že
alternativy, jež nabízejí, jsou utopické sny a iluze z říše nepraktické
neodpovědnosti. Jde-li na druhé straně o to, že svět je absurdní nebo
odosobněný, jde o postoj každého
jednoho člověka k vlastní existenciální dimenzi – experimentální věda není
v rozporu s náboženstvím, ba pro mnoho jejích představitelů je
s náboženským postojem spřízněná (např. dle Einsteina, Newtona nebo
Eddingtona). Poslední výtka, o níž se chci zmínit, spočívá v představě, že
to, co Popper definoval jako empirickou vědu, má ambice bezohledného hegemona
na poli vědy a intelektuálního úsilí vůbec. Kdyby ale, míním, jiný způsob
myšlení byl natolik úspěšný na poli běžné životní praxe, prosadil by se ve
stejné šíři a budil by podobné pocity u svých méně schopných konkurentů. Velká
síla experimentální vědy přitom nespočívá jen v tom, že dokáže vykázat
ohromující praktický efekt, nýbrž i v étosu, který představuje. Její
dějiny jsou zápas o poctivou sebereflexi,
přiznání omylů, odmítnutí omylů a otevřenost novým, dosud naprosto netušeným
myšlenkám.
V postmoderní době se objevila výrazná tendence posílení plurality
diskursu (v této souvislosti lze jmenovat Feyerabenda, Foucaulta, Lyotarda nebo
Derridu), která je zdánlivě ve velkém rozporu v experimentální vědou.
Předpokládá se totiž, zejména ze strany humanitně orientovaných myslitelů, že
ta nesnese diskursy, které jsou z jejího pohledu iracionální nebo přímo
tmářské: že nesnese znovuzrození astrologie, esoteriku, šamanismus apod. Ačkoli
je do značné míry pravdou, že mnozí přírodní vědci mají s tolerancí
k těmto způsobům myšlení osobní problém, přírodní věda je nezakazuje a nevylučuje z existenciální sféry života. Její triumf ovšem
zůstává: v okamžiku, kdy se má řešit něco praktického, překonává svou
silou při aplikaci všechny ostatní diskursy, a tak si zachovává hegemonii. Asi jen blázen by dnes chtěl při
konstrukci automobilů, řízení jaderných elektráren, operování nádoru, při
eliminaci nezaměstnanosti nebo při výrobě potravin používat astrologii či
magii. Můžeme tedy „věda“ říkat čemukoli,
třeba i tancům papuánských domorodců, to co ale zajišťuje relevanci a nosnost
nějakého diskursu je určitě především jeho praktická aplikovatelnost.
Kdybychom se ovšem tohoto silného kritéria chtěli vzdát, můžeme se stále
ještě chovat přemýšlivě a hledat sílu poctivosti v pouhém uvažování,
v intelektu bez přímého kontaktu s praxí. Pro tuto činnost se
tradičně vžil název kritika, který
ovšem stejně jako slovo věda nemá
jasného významu a v různém kontextu může označovat zcela různé věci.
Kritická aktivita lidstva začala již, dá se říci, v dávnověku, totiž
v oněch dobách, kdy se objevil první zpochybňující
argument. Domnívám se, že existenciální zážitek pochybnosti a s ní i
opatrného rozhodování mezi různými alternativami je hluboce spojen
s praxí, ba dokonce z evolučního pohledu se světem zvířat, se
situacemi, v nichž jde „o krk“. Převést tuto zkušenost do roviny
intelektuální polemiky se pochopitelně dařilo již nejstarším filozofickým
školám, neboť bez probuzení kriticismu je filozofie nemožná. V zásadě ale
každá intelektová činnost vyžaduje schopnost argumentačně zpochybňovat, takže
kritika je dávno všude kolem nás i v nás. Za dob Immanuela Kanta, který pojal
kriticismus svým vlastním způsobem a učinil z něho jakýsi pozitiviní
základ své filozofie, se sice mohlo zdát, že kritika je cosi nového, ve skutečnosti ale novost
spočívala v tom, co se
kritizovalo a co se do té chvíle
zdálo jako dogmatické, apriori jasné, nedoktnutelné. Modernita a postmodernita
mají tendenci kritiku aplikovat na všechno.
Velkou výhodou kritiky oproti vědě je onen úhel pohledu, který namísto
hypotéz, jež mají být přijaty nebo odmítnuty, předkládá věc pouze
k diskusi a diskuse je jejím cílem. Pro různé disciplíny neempirického
charakteru je to asi nejpoctivější a nejpřínosnější přístup ze všech možných.
Takto Popper založil svou filozofii, již nazval kritický racionalismus, a s touto mentalitou se můžeme setkat
v anglosaské nejen filozofické tradici vůbec – tak např. v esejích
snad největšího literárního kritika moderní doby Thomase S. Eliota či
v společensky kritických spisech Bertranda Russella nebo v tzv.
vizuální teorii amerických historiků umění (srv. Vizuální teorie, H&H Jinočany 1997) atd. Náš kontinentální
způsob uvažování má bohužel více sklony k systematizaci, k vytváření
těch či oněch spekulativních sítí, které se snažíme argumentačně obhajovat i za
cenu sofismat a absurdit. Je, řekl bych, zásadní rozdíl mezi způsobem myšlení,
který vytváří odvážné hypotézy na základě kritického přístupu, tedy chová se
k nim jako k čemusi, co v průběhu diskusí bude dříve či později
modifikováno nebo zavrhnuto, a mezi spekulativní syntézou, jež chce za každou
cenu obhájit tu svou bábovičku, čehož nejčastěji dosahuje izolováním svého
diskursu ode všech ostatních. A tady vidím zásadní, byť ne exaktně vymezitelný,
rozdíl mezi tím, co nazýváme literární
věda, a tím, co nazýváme literární
kritika. V dalších článcích tematického cyklu, jak se stal námětem
tohoto čísla Tématu, bych se chtěl blíže zabývat oběma zmíněnými oblastmi
přemýšlení nad literaturou podrobněji.