Jistě nás v nejbližší době leckdo obdaří svými postřehy a
připomenutími, týkajícími se patnáctého výročí Sametové revoluce. Dá se tomu vůbec vyhnout, těm vzpomínkám a tomu
bi(a)lancování? Ostatně je pravda, že pojmy jsou mateny stále více a že nad
vším triumfuje rosolovitá lhostejnost „normálních lidí“, pro něž je – soudě
podle těch, kdo se jimi ohánějí – plné břicho smysl existence. Člověk ovšem
není stroj, aby stačilo podat předem rozmělněnou potravu do jeho chřtánu jako
nějaký benzín, a pak po něm chtít všednodenní život bez všeho hodnotového a
citového rozměru.
Když jsme kdysi ve dnech na přelomu října a listopadu vyzdobovali
povinně okna různých veřejných budov nápisy VŘSR, když jsme se učili básně
oslavující vznik bolševické říše hrůzy a když jsme nesli své lampiony chladem
socialistického podzimu, stáli jsme na straně ideologie, jejíž potentáti všude
na světě, kde se chopili moci, vystavěli koncentráky a vraždili lidi. Kritické
a opravdové prověření toho, co se vlastně slaví, bylo nejen nemožné, ale taky
zákazané. V našich městech byly kasárny se sovětskými vojáky, kteří na
počest VŘSR stříleli ze svých pušek před stádem lidí nahnaným do ulic adorovat
rudý režim. To vše bylo víc než divné. Co s mrtvými, co s umučenými,
co s pravdou a se svědomím? To jsou otázky, na které je snadno odpovědět
výzvou ke smíření s minulostí. Ono smíření ale často kamufluje naprosté matení,
relativizaci a skrytou lež. Dokud si hrůzu minulosti opravdu nepřipustíme, budeme stále svědky toho, jak různí
kolaboranté budou chtít zahlazovat rozdíl mezi VŘSR a Sametovou revolucí či jak
realitu gulagů překrývá snění o vylhaném sociálním ráji. Jedno slovo znamená
dvě úplně jiné věci... revoluce a revoluce, jedna s lampiony, druhá bez
nich.
Před patnácti lety jsme přišli ke
svobodě, která nám umožňuje nic
neslavit, nezdobit okna úchylnými symboly politických vítězství. Dokonce se
můžeme ve všem tom, co se stalo, svobodně šťourat a přiznat si, že Sametová
revoluce byla naivní a že byla pod kontrolou StB. Naše úcta ke svobodě by mohla
mít svůj základ třeba v tom, že nad ohebná slova postavíme úctu ke
konkrétnímu lidskému životu. Zde je síla svobody, její neredukovatelná
odpovědnost i vážnost, před níž se všechny pokrytecké demonstrace minulosti
jeví více než směšně. Lze si toho všimnout na příkladu nové nositelky Nobelovy
ceny míru, paní Wangari Maathai,
která se sice stala díky ocenění celosvětově známou, avšak i kdyby ho nikdy
nedostala, síla jejího poselství se nemění. Naopak: jenom takové osobnosti
mohou zase vrátit prestiž jakémukoli oceňování, neboť to samo o sobě spočívá jen ve slovech. Také nedávno zesnulý Jacques Derrida vrací filozofii její
étos, který jiní přední filozofové minulosti rozmařile zmrhali. Jeho někdejší
aktivní podpora našemu disentu říká víc než všechna slova. Jistěže ti, kdo
stavějí zejména na slovech, musí zatajovat
konkrétnost, neboť ta je vždy znovu usvědčuje ze lži, a potrpí si proto na
vyznamenáních a společenské prestiži. Tam, kde ovšem převažuje svoboda, je tomu
naopak. Podle toho, koho si budeme vážit, podle toho nastavujeme cenu naší
svobody – což je princip odpovědnosti.
V tomto čísle Tématu jsem se pokusil ukázat, že umění není možné
odtrhnout od konkrétního prožitku a vsadit do říše vědecké obecnosti. Kromě
toho v něm najdete mnoho dalších příspěvků, za něž jejich autorům velice
děkuji. Díky i všem ostatním, kdo se na tomto čísle podíleli spolu s námi,
a zvláště pak Igorovi Chaunovi za rozhovor. Dámy a pánové, nad dalším, osmým
číslem Tématu se sejdeme v lednu 2005. Určitě si je nezapomeňte otevřít,
neboť se v něm setkáte s výsledky velice zajímavého výzkumu, jenž by
se dal shrnout pod hlavičku: recepce
poezie u žáků ve škole.
Boris
Cvek