Občas vydržím u piva v baru o něco déle než mí přátelé nebo si skočím nad ránem na nějaké to pivo sám, aby se mi lépe spalo. V takových situacích, kdy jsme u stolu jen pivo a já, jsem se kdysi rád hroužíval do různých roztěkaných myšlenek a snů, avšak v nedávné době začal jsem také sledovat televizi. Většinou už druhý den zapomenu, na co jsem se to díval, ale jeden zážitek se mi obzvláště vryl do paměti – a jistě tam dlouho zůstane. Stává se totiž, že člověk často naráží na nějaký společenský jev, v němž cítí něco cizorodého, absurdního a víc než protikladného svému základnímu založení, avšak nedovede ho dost plasticky vyjádřit, aby mohl mít jistotu, že ho má vskutku v hrsti a že na něj může ukázat usvědčujícím prstem. Často jsem se potýkal právě s tímto pocitem bezmoci vůči intelektuální malosti, vůči obrovskému množství pozérů, kteří vyčetli něco tu či tam a honosí se tím s dementním zápalem pro „vyšší hodnoty“. Jako by údajný intelekt a údajná vzdělanost mohly být něčím bez sebereflexe a bez obyčejné, vržené a poctivé lidskosti.
Obsese intelektuálního pozérství posedla náš titulomanský národ
přinejmenším od divné éry českých sixties. Ale to možná byla móda přímo
evropská, zvláště pak v levicových kruzích, kde se mudrovalo jako o závod.
Československá normalizace potom průměrnosti a žvanivé omezenosti přála přímo
nevídaně. Jako houby po dešti rostl jeden rozumbrada vedle druhého, aby
s ideologií místo vzdělání a s neosobní lží místo poctivého
entusiasmu zvracel zbytky hesel, které pozřel. Standard vzdělání a sečtělosti
poklesl přímo hrůzostrašně – ostatně „sečtělost“ nemohla znamenat nic, když se myslelo ve stylu většiny a když se
do žvanivých kroužků tlačit a protlačit bylo cílem životního boje intelektuálů.
Bylo by divu, kdyby z tohoto stavu nepovstalo mnoho duchovních škod, ale
abych za všechny uvedl jednu, budiž to mýtus arogance.
Co bývala „pracující inteligence“ vedle dělníků, to si jistě většina
lidí pamatuje. Oni jako nositelé revolučních myšlenek, jako dějinná pravda byli
nejen manuálními pracovníky, ale též duchovním
principem celého státu. Intelektuál musel této pravdě sloužit, čím
bizarněji a prázdněji, tím lépe. Představme si stát, v němž to bude
naopak. Dělníci by museli všechno, co je náplní jejich práce, dělat
v souladu s názory intelektuálů, pod jejich kuratelou, či spíše pod
kuratelou chytráků, kteří toto iracionální tmářství využijí k násilnému
ovládnutí všech. Když by potom nějaký dělník ukázal, že např. dovede pracovat
na soustruhu mnohem lépe než dle návodu intelektuálů, byl by okamžitě pod
záminkou ochrany svatých, dějinných práv intelektuálů označen za arogantního. Podobně je v Česku,
jež dodnes strádá komunistickým pseudorovnostářstvím, které stojí na hloupé
závisti a nenávisti, bráno prakticky všechno, co překonává průměr svou
vzdělaností, sečtělostí a přemýšlivostí, za aroganci.
Tyto jevy, které jsem právě popsal, se přímo krystalicky vyjevily
v jedné z repríz vysílání Studie
Jezerka či Studia Kroměříž, již
jsem mohl, zcela nepřipraven, jednou u piva vidět v televizi. Zásahl mne,
ba dalo by se to tak říci, blesk z čistého nebe. Když jsem se pak podíval
na další díly, bylo mi jasné, že tohle je to, co tak dlouho hledám, a děkoval
jsem všem tvůrcům toho pořadu za jejich šťastný nápad. Lepší svědectví o tom
pozérství a intelektuálním marasmu, jež nám tu zanechal komunistický systém,
nebylo lze možno podat. Ten pořad vřele doporučuji všem studentům, jistě
v něm najdou myšlenkový svět nejednoho svého učitele (ať už na jakémkoli
stupni českého školství).