Rád bych se v tomto krátkém eseji zabýval otázkou, co je to životní zkušenost a k čemu nás může
opravňovat vůči mládeži, která ji – jak se mezi staršími lidmi s oblibou
říká – nemá. Lze snadno pocítit, že odpověď nebude triviální. Životní zkušenost
bývá diametrálně různá a velice
obtížně převoditelná, není nějakým společným jmenovatelem starší generace
(vyjma banální vzpomínky na nějaké jídlo v dětství či obecně na různé
dobové detaily, jejichž zpřítomněním ožívá v nitru člověka mládí), nýbrž
je mnohem více přehradou mezi lidmi, ba mezi tím samým člověkem předtím a potom.
Zkušenosti jsou tedy patrně omezené. Kromě toho bych chtěl upozornit
ještě na jeden důležitý aspekt celého problému. Většinou se totiž životní
zkušenost chápe jako něco v zásadě pravdivého,
lidé jí rozumí pouze jako obtisku skutečnosti do jejich mysli, do jejich srdce,
čili neuváží, že při jejím vzniku každý z nás hraje aktivní roli. To, jak někdo žil a jak interpretuje události svého
života, výrazně svědčí o jeho charakteru, o jeho osobnosti, o jeho předsudcích
a hodnotách. Můžeme to demonstrovat na postoji různých lidí k vlastní
minulosti z dob normalizace. Tři bývalí členové KSČ, kteří tehdy neustále
lhali, nestavěli se na obranu persekvovaných a podíleli se na likvidaci naší
ekonomiky, tedy na megalomanském okrádání celého národa, mohou učinit zcela
odlišné poučení ze své minulosti. Řekněme, že první bude tvrdit, že ho život
naučil, že člověk musí být lhářem, zbabělcem a zlodějem, aby mohl „něco dokázat“.
Druhý se rozhodne popírat fakta a bude se stavět tak, že na základě své
zkušenosti může říci, že dvacet let normalizace prožil důstojně a že na sebe
smí být hrdý. Poslední z nich naopak může projít sebereflexí a může
odmítnout to, v čem tehdy selhal. Když budou všichni tři vzpomínat, každý
položí důraz úplně na něco jiného a všechny tři verze normalizační reality
budou zcela odlišné.
Nyní bych se chtěl zamyslet nad tím, proč vlastně starší lidé užívají
svou zkušenost vůči mladistvým tak rádi jako argument (proti němuž se tito nemohou nijak bránit!). Mohu-li
posoudit, řekl bych, že se to téměř nikdy neděje při příležitostech, kdy by
zkušenost opravdu byla na místě. Odvážná osobní svědectví od nich prakticky
neuslyšíte. Ale v tom by asi měl spočívat hlavní smysl užití životní
zkušenosti při edukaci, totiž ve schopnosti postavit se proti snadnému,
povrchnímu a nepřemýšlivému názoru, který jako mýdlová bublina svým leskem
brání vidět hlouběji. Naopak když dojde ke kárání mládeže z unáhlenosti, povrchnosti
nebo z jakýchsi „mravních deliktů“, argumenty bývají velmi
mechanické, formální a bezradné, čili odtržené
od zkušenosti, jež by byla v tomto případě blahodárným pramenem, pokud by
stála na autentickém životním postoji (v čemž je právě základní nesnáz).
Většina věcí, které nám v době,
kdy jsem chodil do školy, říkali, nebyla v srdcích učitelů, kteří mluvili
jen z jakéhosi neurčitého pocitu, že se to má a že žáci jsou jiné bytosti než oni. Uvažovali takto: žáci musí
věřit v určitou verzi světa, aby se nezkazili příliš brzy a docela,
zatímco učitel nebo rodič už ví (díky
svým zkušenostem!), že... co vlastně ví? S největším zápalem, pokud vůbec,
jsou takoví lidé schopni mluvit především o (více či méně explicitním) vlastním
egoismu. Lze u nich narazit na srdečné pochopení, když rozvinete vizi života,
v níž jde především o uspokojování potřeb vlastního ega s jakž takž
zachovaným profilem tzv. člověka morálního a vzdělaného.
Řekněme, že většina lidí vstupuje ve svých dvaceti letech do života
s těmi či oněmi ideály. Povaha ideálu, ať už o něm přímo víme nebo si ho
neseme jaksi nereflektovaně, bez jasného vědomí, je zpravidla taková, že se
díky němu člověk dostává do bolestného konfliktu s realitou. Je-li ideál
postaven především na určité povrchnosti, potom bývá vzdor vůči realitě velice
slabý a kapitulace je spojena s pocitem, že ideály jsou naivní hlouposti,
proti nimž má „reálná zkušenost“ pravdu v mnohem hlubším smyslu. A
s tím právě je zcela v souladu to, že starší lidé se rádi ohánějí
svými zkušenostmi tam, kde mladí mají své ideály, vitalitu a touhu hledat dobro
a měnit svět. S hořkou povýšeností a hranou střízlivostí svým tvrzením, že
mladí nemají zkušenosti, nemyslí nic jiného než to, že boj o lepší svět také prohrají nebo spíše... velmi lacino
vzdají (a to se jim přeje, neboť
kdyby to nevzdali, mohli by starší lidi usvědčit ze lži). Stejným způsobem lze
vysvětlit odpor většinové české společnosti k těm, kdo se tyranii
postavili a zachovali si vlastní tvář.
Komunismus, jemuž se velká většina národa upsala za kus žvance, měl
v této věci naprosto zničující důsledky. Za téměř jednotnou životní
zkušenost se díky němu má zrada a selhání, to se dogmatizuje a unifikuje a díky
tomu se fatálně ztrácí kontakt s velkou evropskou tradicí. Jediné, co
zbývá, je žít ze dne na den a vést hloupé řeči, kochat se chatařením, nudit se
nebo vymýšlet všelijakou „zábavu“, která by rozptýlila neodvratné vědomí
marnosti a konce. Často si tu absolutní prázdnotu od jakékoli smysluplnosti lze
připomenout při sledování těch či oněch normalizačních televizních pořadů –
zvláště pokud si člověk uvědomí, že v téže době se jiní lidé snažili žít
autentický život a vzdorovat všeobecné lži i za cenu persekuce. Nemůže být
pochyby o tom, že toto rozštěpení národní zkušenosti musí mít vliv na běžnou
edukaci, ba na výuku na pedagogických fakultách, jež dodnes ovládají lidé,
kteří se v komunistické bažině angažovali víc než výrazně. I proto je na
rozdíl od empirického a interdisciplinárního přístupu západních pedagogů
výzkumníků v naší pedagogice uplatňováno především prázdné tlachání spolu
s falešnou hrou na vědu. Velká
část nototrických lhářů se totiž rozhodla stát doživotními lháři, přežívat a
šířit kolem sebe stereotypy rudých dob.
Edukace tedy vyžaduje, aby byl učitel či vychovatel alespoň
v elementárním smyslu mravně
akceptovatelný. Ne snad aby zastával tu správnou
morálku, neboť soudy o správných morálkách jsou venkoncem nemorální, nýbrž aby
byl schopen poctivosti, sebereflexe a také mravní angažovanosti. Aby po
několika desítkách let svého života byl něčím více než jen prolhanou troskou
bez páteře, jež sklízí jakous takous úctu od svých bližních jenom díky stále
pokračující hře, v níž se všechno z obou stran předstírá. V tomto smyslu lze očekávat (nebo je už realitou)
určitou krizi, která propukne mezi mladou generací, neboť ta bude silněji a
silněji konfrontována s minulostí svých rodičů, prarodičů, učitelů a
vzorů. Čím budeme dále od toho, co bylo, tím absurdněji a nepřijatelněji se to bude
jevit. Zmizí motivace něco omlouvat, něco zamlžovat a „vysvětlovat“,
nezaujatost převládne.
Životní zkušenost, abych ukázal jeden z příkladů, kdy se může
uplatnit velice dobře, je však zrcadlem, v němž by mělo být lze nahlédnout
složitost života. Jistěže mnozí lidé
i ve vysokém věku drží dogmatické, jednoznačné postoje s ještě větší
ideologickou záští než by to uměl mladý fanatik, ale to svědčí pouze proti
jejich životní zkušenosti, proti jejich životnímu postoji. Schopnost diferenciace rostoucí v sebereflexi, schopnost zakotvit se v hledání pravdy a ve
vcítění do lidských osudů, do křehké vrženosti existence, schopnost nadřadit
nadčasovost nad malichernost je tou známkou, podle které asi poznáme zralou
zkušenost. Díky ní ustupují vnější hodnotící kritéria do pozadí. Členství
v KSČ není např. tím, co může rozhodovat o povaze toho či onoho člověka,
nýbrž spíše jeho důvody, jeho vlastní postoj k sobě samému, jeho širší
osud, v jehož kontextu se komunistou stal. A podobně jestliže někdo
v KSČ nebyl, znamená to velmi málo, dokud se nepříhlédne k tomu, proč se komunistou nestal. Nicméně toto
zjemnění, zpravdivění hlediska, jež relativizuje jakoukoli pohodlnou mravní
ospalost, ve které by se člověk chtěl cítit sám sebou jistý a bezpečný před vinou,
nemůže být zneužito za účelem lživého
ospravedlňování. To, že většina českého národa v době normalizace prodala
své svědomí za kus žvance, je prostě
pravda. Výjimky ji pouze potvrzují.
Na závěr bych chtěl nějak shrnout svou představu o tom, jak při edukaci
zacházet se svou životní zkušeností. Věk vůbec
negarantuje hloubku, hodnotu a zkušenost člověka. Chce-li někdo hovořit o své
životní zkušenosti, měl by si uvědomit její relativnost, kořeny, odkud vychází
jeho interpretace, a vůbec hodnotový rámec, do něhož zasazoval po celý svůj
život to, co prožil. Neškodí úvaha nad tím, co vlastně sledujeme tím, když
chceme konfrontovat mladé se svou zkušeností, a zda jsme otevřeni diskusi nad obecnými závěry. Mladý
člověk neskládá ještě účet ze života, ale dospělého má vždy právo se zeptat: co
jsi dělal? pro co jsi žil? jaké je tvé ovoce? A jestliže někdo žil, aniž by
dokázal takový počet poctivě dát, je otázkou, zda by se neměl před svými dětmi
a před novou generací spíše stydět,
než ji o něčem poučovat.