Myslím, že první rok existence Tématu byl velice úspěšný, což je
zásluhou desítek lidí, kteří se na něm dosud podíleli. Všem upřímně děkuji za
to, že dali svůj čas, um a energii tomuto projektu, který je zcela osvobozen od
peněz a který jejich zásluhou může mít ambici stát se brzy důstojnou
alternativou časopisů, jako je Host, Souvislosti, Revolver Revue nebo Světová
literatura. Ukázalo se, že Téma chce být široce otevřeným a pestrým
esejistickým časopisem, který dává prostor novým tvářím a zároveň oslovuje lidi
ze špičky české kulturní elity, a tak spojuje a vytváří mosty. Snad můžeme být
hrdi také na počet našich čtenářů, jenž sice není omračující a jenž je
především výzvou pro větší úsilí, jak
oslovit lidi, kteří mají rádi literaturu a umění, ale na začínající e-zin je
rozhodně dostatečný. Sázka na čtivost spolu se zajímavostí, provokativností i
mírnou osvětou bude jistě pokračovat také v dalších číslech, obzvláště ale
distanc od „vědy“, jak ji představuje Goethův Wagner a jak ji nalézáme hojně na
stránkách některých jiných literárních časopisů.
Pokud jde o hledání a mapování budoucího vývoje literatury, snažíme se
dávat co nejvíce prostoru novým myšlenkám, mezi které mohou v kontextu
naší doby patřit i ty starší, pozapomenuté. Dost možná, že už neideologický,
humanisticko-liberální, v kontinuitě dějin zakořeněný, k totalitě
kritický a k postmoderní masové kultuře vstřícný tón Tématu je něčím, co
naznačuje, jak by mohla literatura vypadat zítra – a že by tu mohla být, o což
nám jde především, pro lidi. Je totiž
zřejmé, že představa nějakého jednotného literárního hnutí je dnes vyloučena,
že sjednocující může být spíše jen určitá mentalita a do značné míry
globalizovaná zkušenost. Celkově však to, že Téma vůbec existuje, je spíše
důvodem k naději, že žádný konec literatury nepřijde a že lidé ji milují
tak moc, že jsou ochotni pro ni něco dělat i zcela zdarma. Snad nebude trvat
příliš dlouho, než se tato láska přenese i na širokou veřejnost, jejíž
znovuobnovený zájem o kupování poezie a náročnější beletrie může být jedinou
cestou, jak ozdravit české literární prostředí. Zatím se jí nedivím, že nechce
dávat své peníze za to, co se nám všem jako umění (od státem dotovaných
„odborníků“) předkládá.
Další vylepšení a proměny Tématu jsou určitě nutné, leccos je už
v běhu, ale zatím nechci nic konkrétního ohlašovat. Budoucnost je vždycky
nejistá a platí pouze to, co se zdaří, právě proto dávám přednost stylu fait accompli: příjemně překvapit je
lepší, než se blamovat předčasnými sliby. Základní priority jsou však naprosto
jasné a pár slov bych o nich říci chtěl. Design i jakási funkční chudoba našich
současných stránek bijí do očí a to, co před rokem byl nebeský dar z rukou
Jardy Karbana, to je dnes již kůží, která musí být svlečena. S tím určitě
bude souviset také změna adresy. Není v tom zbla tupé nevděčnosti
Otesánkovy, jedná se spíš o přirozený růst laskavě a starostlivě opatrovaného
dítěte, jež nikdy neztratí vazbu na domov. A první rok Tématu strávený na
Jardově „gasbagu“ tvoří kořenový systém celého projektu. Jinou podstatnou
vyhlídkou do budoucna je masivnější získávání nových spolupracovníků a čtenářů,
zvláště – doufám – mezi studenty. Konečně pokus přitáhnout zahraniční autory
sice své drobné ovoce již má, bylo by ovšem výrazným neúspěchem, kdyby se
nemělo urodit něco dalšího a většího.
Šesté číslo Tématu, jež právě otvíráte, se vrací úvahami nad Osudy dobrého vojáka Švejka i
k první světové válce, která začala před devadesáti lety. Haškova kniha o
Švejkovi předznamenává i zahrnuje celé minulé století, na jehož konci je snad
aktuálnější než v době, kdy vyšla. Chtěl bych poděkovat všem, kdo se na
tomto čísle podíleli spolu se mnou, zvláště pak Antonínu Kosíkovi, jenž mi
poskytl rozhovor, a Janu Saudkovi, který zářijové Téma zpestřil svými
proslulými uměleckými fotografiemi. V listopadu se tematicky zaměříme na smysl literární kritiky a literární vědy.
Boris
Cvek