Kdysi, těsně před sametovým listopadem, náš třídní učitel na základní
škole občas donesl do hodin matematiky noviny, něco z nich přečetl a
chtěl, abychom o tom diskutovali a řekli svůj
názor. Asi jej, člověka hnaného ze školy na školu za nonkonformitu
s vládnoucím režimem, podnítila tehdejší glasnosť, ale o tom jsem měl sotva ponětí. Vím zato jistě, že slovo
názor mám nejspíš navždy spojené s
touto vzpomínkou. Postupně jsem se díky všem možným geopolitickým změnám stal
součástí „generace názoru“, generace, pro niž rok 1989 znamená životní předěl,
ono dospívání v atmosféře svobody myšlení a individuality. Jistě... moci
říci svůj názor, to bylo okouzlující a tím jsme se od předchozí gardy lišili na
první pohled nejvíce, jenže všechna pozdější úskalí jsme mohli pochopit až
daleko později, z vlastní zkušenosti.
Náš učitel, pokud si dobře vzpomínám, byl stoupencem konsensuálního
dialogu, byl toho mínění, že debata názory sbližuje a že jejím cílem by mělo
být dosažení kompromisu. A to má určitě reálný základ, neboť k opravdové
debatě nestačí mít svůj názor, nestačí ho ani deklarovat, ba dokonce nestačí
ani to, když dovedeme výborně a legitimně argumentovat, to podstatné, co vytváří
debatu, je schopnost naslouchat, tedy
vůle k poctivému vyhodnocování toho, co říká partner (nebo protivník).
Dlouhé upřímné debaty dvou nesmiřitelných ideových protivníků často vedou
k tomu, že si jaksi osvojí názor druhého, že do něj proniknou, že se jim bude
zdát pochopitelné, že ho někdo zastává, a to i kdyby své vlastní názory stále
chápali jako neotřesitelná dogmata.
Dalo by se říci, že člověk má názory k tomu, aby je jednak zkoušel
ve své životní praxi a prodchnul jimi svůj život – s čímž souvisí druhý
důvod, proč je dobré mít názor, a to možnost zapojit se do hledačské mentální
aktivity, která proměňuje nitro, učí poctivosti, také pokoře a je určitě nutná
k mravnímu dozrávání člověka. Ve všech ostatních případech je „mít svůj vlastní
názor“ odpudivě banální. Ne snad že by se to mělo zakazovat! Ani
v nejmenším! Jenže myslet si cokoli o čemkoli je nesmírně snadné, a to tím
spíše, čím méně o tom člověk ví. Ostatně pro toho, komu jde o poctivou
názorovou angažovanost, je těžké
utvářet si názor a často se názoru zdrží, když prostě ví, že mu unikají
relevantní fakta.
Obávám se, že jedním z největších nebezpečí optimistické
konsensuální vize toho, co bychom mohli nazvat názorovým střetem, je poněkud
přehlížená banalita, neméně strašná než ta první, totiž ono „nemít žádný svůj
názor“. Ať už názorový střet dopadne jakkoli, ať už vede k roztržce a
hořkosti, je pramenem pohybu, života a hledání, je cestou za světlem, které
nikdo z nás nemá ve svých rukou, nýbrž se mu musí podřídit v rámci
elementární poctivosti... handlování s něčím takovým by bylo výsměchem
svědomí. Dělat kompromis pro kompromis může mít smysl pouze v politice
nebo obecně tam, kde se svého názoru nevzdávám, ale kde potřebuji někoho jinak
smýšlejícího ke konkrétní praktické akci, která odpovídá mému názoru a na níž
se musíme ovšem nějak s tím druhým shodnout. Naopak měnit názor ve stylu kam vítr, tam plášť nebo nemít svůj
názor vůbec (nejde-li o nějakou inteligenční indispozici), to je nesmírné
nebezpečí, které může ze života vyřadit obrovský rozsah mentální aktivity a
vytvořit z lidí poslušné stádo, lhostejné ke všemu, co je na tomto světě
náročné a zajímavé.
Střet názorů je nezbytnost pro to, aby názory vůbec žily, prohlubovaly
se a aby byly zažity. Vždy mně děsila
představa, že v konsensuálním dialogu budou názory splývat stále a stále,
až všechny splynou do jednoho úchvatného láskyplného kompromisu, z něhož
se zrodí nezničitelně věčná totalitní zvůle. Není tolik důležité to, kdo jaký názor
má, nad to je naopak důležité a zralé se povznést, je spíše důležité a
rozhodující to, kam člověk tím, že měl odvahu hledat pravdu, došel ve svém vnitřním, mravním vývoji. Zdá se, že pouze z tohoto pohledu lze upřímně
milovat názorovou pestrost a ctít velké poctivce a hledače.
Tento článek
byl přetištěn v Literárních novinách z 9. srpna 2004