Ano, jako dítě jsem mnoho
jedl. Býval jsem jedno z nejtlustějších
dětí ve třídě. Takové postavení
není vůbec příjemné, a to možná
ještě víc v dnešní době, kdy móda
dává přednost hubeným nebo atletickým
tvarům. Snad bych na tomto místě mohl říci
pár vět o tloušťce, předpokládám
totiž, že téměř kohokoli tento široce a
často diskutovaný problém v nějakém smyslu
zajímá. Považuji za nesporné, že obezita
škodí zdraví, že obézní člověk
není zrovna hezký a že střídmost v jídle
náleží mezi jednu
z nejpraktičtějších ctností. Na druhé
straně lidé jsou rozmanití. I když člověk
netrpí chorobným strachem z překročení
určité váhy, už to, že si kvůli
tloušťce zbytečně mnoho odříká,
může být škoda.
Strach z tloustnutí a askeze jsou dvě různé
věci. Asketu, který se straní jídla, plně
chápu – ale člověk, který chce být
štíhlý, by měl uvážit, zda tato
pozemská hodnota skutečně vyváží
zbytečné omezování ve stolování.
Střídmost v jídle a pití podle mého
názoru vůbec nevylučuje, že si těchto slastí
užijeme plně a gurmánsky. Je přece rozumné a
zdravé jíst bohatě, rozmanitě a dostatečně,
přičemž střídmost
znamená, že člověk nehoduje a nejí v jednom
kuse, nýbrž většinu dne věnuje něčemu
úplně jinému, hodnotnějšímu a
k jídlu se uchyluje jen jako k vedlejší,
příjemné a nutné zastávce. Je také
otázka, nakolik mírná nadváha škodí
zdraví a nakolik mu třeba prospívá. Někdo má
vrozenou postavu takovou, někdo jinou. Stále častěji
mám pocit, že i tloušťka může být
krásná a že záleží
především na celkové konstituci a temperamentu
člověka. Z tlustých lidí cítím
mnohem častěji sálat zdraví, životní
energii, smích a štěstí, než z jejich štíhlých
protějšků. Ale ať je tomu tak nebo tak, rozhodně beru
za hlavní věc, že člověk nikdy nemůže
být pro svou tloušťku nebo naopak štíhlost
brán jako člověk méněcenný a
posmívání hodný, jak jsem to často zažil
v dětském věku. Stávalo se také, že mí
rodiče nebo lékař v ordinaci pohlíželi na
mé tělo s nechutí a četli čísla na
váze potupně s touhou mne donutit ke
snížení nadváhy. Myslím, že zvolili tu
nejhorší možnou cestu, která ostatně
nepřinesla žádné výsledky. Já a můj
organismus jsme měli svůj vlastní režim, své vlastní
potřeby a s tím se nám žilo dobře a
vyrovnaně.
Nedá se říci, že bych dneska jedl málo nebo že bych byl
štíhlý. Tvar mého těla zůstal
zachovaný, pouze jsem vyrostl, takže působím
štíhlejším dojmem. A možná kdybych nepil
s takovou oblibou pivo, bylo by také mé břicho mnohem
menší. Nejvíce jsem holdoval jídlu asi kolem
svého dvacátého roku, kdy jsem také mnoho
spával. Myslím, že na vině byl
především končící vývoj organismu.
Dokázal jsem sníst dva obědy po sobě,
spořádat veliké večeře a stále do sebe
něco cpát. Přitom jsem tehdy netloustl. Naopak v okamžiku, kdy jsem přestal
cítit takovou chuť k jídlu a jedl jsem
méně, kdy se patrně můj vývoj zastavil, tj.
v mém dvacátém druhém roce, došlo
během půl roku k nárůstu mé váhy o
dobrých deset kilogramů a překročil jsem asi už
navždy metrákovou linii.
V době kolem dvacítky jsem nedbal příliš na
kvalitu jídla, spíše mi jaksi všeobecně šlo o
pokrmy „pořádné“. Mezi
nejoblíbenější patřil bůček (nebo
prostě vepřové), zelí, knedlík,
guláše, omáčky, řízky,
luštěninové kaše s uzeninou, masové
polívky, kačena a husa a prostě jiné podobné
lahůdky. Naučil jsem se pít víno a pivo a vhodně
jsem to s jídlem doplňoval. V poslední době
se však v mém pohledu na jídlo a
zvláště na stolování mnohé
mění, stále důležitější se pro
mne stává kvalita a rozmanitost jídla, láká
mne zelenina, ryby, libové maso, barevný a krásně
uspořádaný talíř, tedy jihoevropská
kuchyně a stolování. K tomu všemu stále
silněji vnímám jídlo jako společenství
lidí, jako součást rodiny, povídání,
sdílení a jako projev lidské práce a umu.
Jídlo i kulinářství potřebují atmosféru, o tom může
být sotva sporu. Důležité se mi zdá, aby se
hostina nezvrhla v žranici, aby nezavládla
živočišná a primitivní mluva, která
bývá tak typická zvláště pro venkov.
Nevím, zda se to dá zobecnit, ale já z vlastní
zkušenosti vím, že jídlo může chutnat
dvojím způsobem: jednak (a to nejčastěji, když je
člověk zcela sám) jako prostý fyzický
úkon, jako požitek živení se a žraní,
jednak ale jako doplněk vztahu a
duševní potravy, kdy centrem slasti je duše. Nezavrhuji ani
jeden přístup, ale plodnější a
příjemnější se mi zdá ten druhý.
Právě když jsem zmínil žranice, mohlo by se
zdát, že na nich jde o první uvedený způsob
štěstí z jídla. Všimněme si však,
že většinou se na takových akcích jedná o
duševní požitek z obecné vulgárnosti,
že člověk si vůbec nepochutná tak, jako když
jí doma sám v klidu. Právě toho ducha
žranic, ducha který se sytí v jídle a
sprostotě, považuji za jádro hříchu obžerství.
Jídlo v něm nejen získává vládu
nad člověkem, ale stává se destruktivním prvkem
uvnitř člověka. Na druhou stranu dbát na způsob
držení příboru, na mlaskání, na
všelijaké předpsanosti je pro mne stejný zločin na
kráse jídla jako jeho vulgarizace. Celkový dojem z jedení
druhého člověka totiž nejvíce ovlivní nejen
to, zda máte hlad a chuť, nýbrž právě
celková atmosféra, ve které mlasknutí nebo
srknutí může často vyvolat jen
barvitější a krásnější dojem.
Kultivovanost by nám měla dávat podle mne právě
tu výhodu, že budeme schopni improvizovat a spontánně
doplnit to, co je potřeba.
Jíst se dá různými způsoby a je
nejspíš nekonečná ta rozmanitost
případů, v nichž může být
jedení velmi krásné. Může to být
večeře dvou milenců, suchá skýva askety,
raneček s řízkem, který si vybalí
výletník, kus krkovičky, na který si
skočí do hospody nádražák v uniformě,
může to být nedělní oběd rodiny i jablko
v špinavých a vrásčitých rukou
starého rolníka – konečně jeden
z nejpěknějších zážitků
z jídla jsem měl, když jsem jako malý kluk na
koupališti po dlouhém plavání a blbnutí ve
vodě zamířil ke stánku, kde se párky, a
prodavač mi za padesátník prodal chleba namazaný
hořčicí. Cítil jsem vůni uzeniny, měl jsem
hrozný hlad, pod slunečními paprsky na mně usychala
voda a já měl v kapse u plavek ještě několik
padesátníků, za které jsem si mohl koupit
další a další chleby.