„Vždy vstával v pět hodin a začínal ihned pracovat. Od sedmi do
devíti přednášel. Pracovní doba pro vlastní studium, v níž také vznikly
jeho vědecké spisy, byla od devíti do jedné hodiny odpoledne. V době
oběda, který následoval, měl Kant téměř vždy hosty, přičemž dával přednost
mužům z praktického života před učenci. Oběd... trval obvykle několik
hodin, jež byly vyplněny rozhovory o nejrůznějších tématech. Po procházce,
která se vyznačovala právě tak přesným rozdělením a pravidelností, opět
pracoval a přesně v deset hodin uléhal. Kant svůj denní program dodržoval
s takovou přesností, že si obyvatelé Královce mohli podle něho řídit své
hodiny (H. J. Störig: Malé dějiny
filozofie, Zvon Praha 1992).“ Od Kantovy smrti uplynulo dvanáctého února přesně
dvě stě let. Tento polyhistor, který vstoupil do dějin kultury jako geniální
filozof a přírodovědec a jenž přednášel v Královci mimoto také teologii,
antropologii, zeměpis, právo a morálku, bývá považován za posledního velkého
osvícence.
Komunistické školství se nám snažilo
asociovat osvícenství s lidmi, jako byli Holbach, La Mettrie, Marat nebo
Robespierre, kteří se vymkli z jeho původních principů, jejichž matkou
byla Británie se svou empiricky orientovanou skepsí, liberálními hodnotami a
tolerancí. Když John Locke zpochybnil
sílu rozumu, která byla na kontinentě vzývána téměř s nábožným zanícením,
a když jej odkázal k smyslové zkušenosti, aby v ní našel svou mez a
své pole působnosti, otevřel tím bránu novému způsobu myšlení. Rozum již neměl
sloužit k tvorbě fantastických systémů, ale upřel se k jejich
střízlivé kritice. Co vlastně víme, s jakou jistotou to víme – a co si jen
namlouváme? Tyto otázky pronikly hluboko i do osvícenského pojetí etiky nebo
náboženství. Za počátek celého hnutí jsou považovány Lockovy Listy o snášenlivosti, které vyšly
v roce 1689 a brzy se staly proslulými. Je pravda, že z dnešního
pohledu se musí mnohé názory osvícenců zdát velmi naivní a dogmatizovanou vírou
v rozum, v jeho kritické schopnosti, ale principy tohoto hnutí
v nejmenším nevylučují kritiku dobových představ jeho představitelů.
Zatímco v Anglii empirismus získával skeptičtější rysy (David Hume), ve Francii se rozum začal
brzy ztotožňovat s duchem přírodních věd a hlavně s newtonismem.
Velkým apoštolem Newtona, tolerance, antiklerikalismu i vášnivým kritikem
optimismu byl Francois M. Voltaire.
Hlubší vliv měla však Encyklopedie věd,
umění a řemesel, kterou v osmadvaceti svazcích vydávali mezi lety 1751-1780
Denis Diderot a Jean R. d´Alembert za spolupráce s mnoha jinými osvícenci.
Myšlenka osvětové činnosti, potřeba rozšiřovat vzdělání a oprostit lidstvo od
předsudků, které zbytečně ničí lidské životy, v ní získala svůj velký
projev. Mnozí francouzští osvícenci byli též skvělými literáty, tak třeba
Voltairův Candide nebo Diderotův Jakub fatalista patří mezi skvosty
světové beletrie. Osvícenci v Anglii i ve Francii prosazovali politickou
myšlenku základních lidských práv a svobod, která se stala duchem Ústavy USA
(vlivem Thomase Jeffersona,
amerického vyslance ve Francii (1784-1789), je součástí Ústavy i listina
občanských práv, tzv. Bill of Rights) a též ideálem prvních fází Francouzské
revoluce (Honoré G. de Mirabeau, Marie J. de Motier La Fayette).
V německém prostředí se bohužel osvícenství spojilo s
královským absolutismem, ale u Gottholda
E. Lessinga a také u Immanuela Kanta
bylo ještě v čisté formě. Kantovo úsilí prolnout osvícenský náboj s
metafyzickým racionalismem se v pokantovské filozofii zvrtlo do arogantního
a primitivního hegelianismu, jenž spolu se vzedmutím nacionální metafyziky
na evropském kontinentu vedl k šílenství fašismu, nacismu a
komunismu. Doufejme však, že se k osvícenským ideálům, jak je zformuloval
např. Lessing, budeme pomalu opět navracet (citováno dle Störiga): „Kdyby bůh
držel ve své pravici všechnu pravdu a v levici nikdy neutuchající žízeň po
pravdě s příslibem nebloudit stále navěky a řekl mi: „Vyber si!“, chopil
bych se pokorně jeho levice a řekl: „Odpusť, otče! Čistá pravda přece náleží
jen a jen tobě.“