V Pražském domě fotografie [PDF], na Václavském náměstí č. 31, bylo
možno v listopadu minulého roku (2003) spatřit výstavu velkoformátových
barevných fotografií Lili Almog, doplněnou videoprojekcí v původním znění
(angličtina, hebrejština) s anglickými titulky.
Lili Almog je původem z
Izraele, avšak náročné podmínky a tlak, kterému jsou ženy v této zemi
podrobovány, ji donutil přesídlit do New Yorku. Do Tel Avivu přesto zavítala se
svým předchozím projektem ”Masky”.
”Ložnicová epizoda” je název redukovaného projektu
autorky, který má v původním rozsahu 150 fotografií. Do skromného výstavního
prostoru, v tichém dvorku v centru Prahy, se sice vešel jen malý zlomek tohoto
souboru, cca 20 fotografií, ale zato jsme se mohli pohodlně usadit před
videoprojekcí; ostatně tento krátký dokument byl jakýmsi tepajícím srdcem
autorčiny odvážné sondy do ženského soukromí.
Měli jsme možnost
sledovat práci fotografky a kameramanky v jedné osobě s některými ženami, které
se projektu zúčastnily a byly ochotné se nechat takovýmto dvojitým způsobem
”portrétovat”, a k tomu ještě zveřejnit svoje zvyklosti i řešení toho
nejintimnějšího místa ve vlastním bytě.
Zatímco DeeDee, 48-letou
právničku, zachytila tvůrkyně filmu jako vášnivou obdivovatelkou Marilyn
Monroe, vitální šedovlasá důchodkyně Selma s rudými rty si ráda před kamerou
zatančila a oddala se snění. Klavír pak doprovázel výrazový tanec další
(tentokrát velmi éterické) bytůstky, pohybující se takto zřejmě každé ráno z
ložnice celým bytem až k lednici v kuchyni. Oproti tomu tři studentky v
rustikální posteli, se dvěma velkými vyřezávanými sochami světců na zdi po
stranách, skoro nepatřičně vtrhly do filmu, podobně jako neřest v úvodu filmu Kladivo
na čarodějnice, až světec vlevo obrátil oči symbolicky v sloup. Rusovlasá
milovnice umělých kožešin a koberců, se vzory kůže zebry a kočkovitých šelem,
se obsedantně mazlila s dvoumetrovým plyšovým krokodýlem, jiná, mnohem
ustrašenější žena, se ani v dospělosti neobejde bez plyšového medvídka v
náručí. Hlasité vyprsknutí v závěru videa mi způsobili dva živí králíci na
posteli copánkovaté rockerky v černém koženém oblečení, jejichž pohyby jsou
opakovány, vraceny a sestříhány tak, že jeden z nich jakoby na okamžik ”zapaří”
v rytmu tvrdého rocku.
Nebudu prozrazovat další
podrobnosti; pokud budete mít ještě někdy možnost spatřit videosekvence a
fotografie Lili Almog, určitě mi dáte zapravdu, když napíšu, že rozhodně
nepostrádají rozmanitost, bohatě je naplněn princip kontrastu, u videa pak i
rytmu a gradace podbarvené výběrem hudby.
”Bed sequence” nebyla
sice v naší repríze nijak velkým dvojprojektem, ale rozhodně zůstane v mých
vzpomínkách jako ojedinělá a velmi příjemná interaktivní perla fotografických
výstav s čistě ženskou tematikou.