Z pohledu roku 2004, kdy je psán tento článek (jenž vznikl spojením
několika mých samostatných esejů), si vlastně musím oddechnout, že agýismus je
právě agýismus (dále jen AG). O názvu pro tento směr jsem v době jeho
vzniku neuvažoval. Šlo jen o vyjádření mé tvůrčí koncepce a pokus o návod, jak
ji čtenářsky uchopit. Jako příspěvek do tehdejší interní diskuse, v němž
jsem kromě jiných postřehů popsal – a
to poněkud neuměle a neúplně – jak, řečeno čapkovsky, „dělám poesii“, vznikl
první Manifest agýismu. Proto se
v Manifestu objevuje vedle popisu básnických „pracovních úkonů“, jichž
jsem byl tehdy možná novátorem, také popis naprosto základních „úkonů“, které
jsou jistě nezbytným předpokladem pro vznik jakéhokoliv díla. Chtěl jsem tím
zdůraznit, že ke své tvorbě, ať bude nazývána jakkoliv, přistupuji
s naprostou tvůrčí vážností a že nebude zklamán ten, kdo ji bude chtít
objevovat. Že si vážím čtenáře, a proto mu předkládám poctivou práci v tom
nejlepším osobním úmyslu. O mém tvůrčím duchu, který dělá mou tvorbu mou
tvorbou a tedy AG agýismem, je v Manifestu uvedeno málo. Důležité je
samozřejmě prostředí (pojem jsem
převzal z počítačové oblasti) a cílená
improvisace (přejato z jazzu), ale duch AG vyjadřují jen slova „jsi tvůrce, jsi uvnitř; jsi čtenář, jsi také
uvnitř, a zároveň jsi tvůrce“.
Roku 1999 nic nenasvědčovalo tomu, že by tento duch měl být
v budoucnu někým přijat a rozvíjen. Na přelomu let 1999 a 2000 jsem se
cítil v literární dílně, kterou jsem o rok dříve inicioval a spoluzakládal,
velmi osaměle. Snad nejosaměleji ze všech. V té době se setkání dílny
z nejrůznějších důvodů už neúčastnili ti, jejichž tvůrčí názory přispěly
k utvrzení mé koncepce. Většina tehdejších členů mé pojetí poesie
nechápala (slušně řečeno), a navíc mé texty pro svou rozsáhlost nedávaly žádnou
naději na otištění v nějakém oficielním literárním časopise. Dokonce mne
mrzelo, že jsem své koncepci dal název AG, protože se stávalo, že agýismem byla
označována díla ostatních členů dílny „Agý agú hú“, a to zřejmě k jejich
nelibosti. Jen ojediněle se našel někdo, kdo zkusil psát mou koncepcí, ale tyto
pokusy nevycházely, neboť dotyčný přejímal vždy jen povrch AG. Záměrně
v této souvislosti uvedu výmluvný název textu J. Bláhy – Minuta děsivého hororu a teroru Jiřího
Bláhy s podtitulem Kus vpravdě
agýistický, neboť navoditi atmosféru ponurou se snaží (Almanach literární
dílny Agú agú hú za rok MMI, Josef Musil Tábor 2001).
Myslím, že se tehdy našli dva autoři, kteří cítili ducha AG, ale nenapsali
v něm téměř nic, protože neměli profesionální přístup k věci. Stali
se z nich však dobří příjemci AG tvorby. Začal jsem vyvíjet snahu o to,
aby byla má tvorba pochopena. Manifest agýismu snad udělal víc zmatku než
užitku, ale založení recitačního souboru Katastrofanka se ukázalo jako správný
krok. Jeho dobrovolní členové museli recitovaná díla pochopit; tím samozřejmě
pochopili i ducha AG a při vystoupeních přirozeně tohoto ducha předávali
posluchačům. Soubor se po krátkém působení rozešel z časových důvodů, ale
mám za to, že všichni jeho tehdejší členové na něj rádi vzpomínají.
Překvapení pro mě nastalo koncem roku 2002. To už byla na světě má AG
kniha Topení parostroje a formoval se
poslední Almanach literární dílny Agý agú
hú. Jiří Bláha zde uvedl svůj text Spletité
stezky Inspirace básníkovy s podtitulem Moje první opravdu agýistická báseň. Přes veškeré nedostatky
básnického řemesla svědčí o jeho upřímné touze ducha AG uchopit, pochopit a po svém rozvinout. Když jsem
s Jirkou na toto téma potom mluvil, ukázalo se, že v AG vidí svou
tvůrčí koncepci a že sleduje mou práci téměř jako učeň sleduje svého mistra.
Na jaře 2003 napsal Jirka text Proč
jsem agýistou, kterým potvrdil, že agýismu rozumí. Tím se v mých očích
skutečně stal agýistou, ale protože je AG osobní záležitost, bylo třeba, aby
Jirka našel své vlastní vyjádření – AG, který je jenom jeho. V prvé části
své Osudové trilogie se odrazil od
mnou používané proesie, aby pro svůj záměr směřoval k osobitému uchopení prosy,
jak je mu vlastní. Tehdy jsme také založili webovou AG revui
(www.agerevue.com), internetový časopis AG tvorby.
Jirkův prvý, zcela osobitý AG text je prosaická Druhá šance. A protože Jirka za
účelem svého tvůrčího rozvoje stále studuje koncepci AG, napsal jsem
především pro něho Agýistické pojetí
hodnoty tvorby a Filosofii agýismu
(texty jsou zpracovány do tohoto článku), v nichž se snažím slovně uchopit
právě ducha AG.
V názvech většiny směrů, ať je to existencionalismus, futurismus,
hyperrealismus atd., je totiž
v nejzhuštěnější jednoslovné formě představen jejich obsah,
přestože užité slovo mívá ještě další významové roviny. Pojem „agýismus“ je
jediný význam pro jedinečnou skutečnost. Není to žádná přejímka. Představte si,
že kdysi jsem uvažoval o tom, že má koncepce by se měla jmenovat
televisionismus, a to sice proto, že prostředí je rozkládáno na mnoho samostatných
bodů, což je shodné s malířským pointilismem, ale podstata (pozor,
přichází autorská snaha o vyjádření ducha AG) spočívá v tom, že každý bod
má svůj vlastní děj a především „zádějství“ za „tajemným očisťovacím
prostorem“, které vyvolává další „děje“ s dalším „zádějstvím“ atd., a
divák vše zhlíží a prožívá svým aktuelním vjemovým potenciálem, ocitaje se také
na vnitřní straně obrazovky a netuše, co se bude po skončení vysílání dít
v jeho mozku; ale nemá žádný strach, neboť ví, že autor je s ním od
začátku do konce všech jeho prožitků. To je přece agýismus! (Tedy alespoň podle
mě.) Ptá-li se mě dnes někdo na to, co je AG, zkracuji předchozí dlouhé souvětí
na tvrzení, že jsou to výfuky dějů.
Ostatně agýista Jiří Bláha velice trefně tvrdí, že AG je možno pochopit jen
„ochutnáváním“ AG tvorby a rozmluvou s „kuchařem“.
Tvorba je svobodomyslná, nespoutaná, jedinečná, osobní, svérázná, a
proto: neměřitelná! Dávat tvorbu naroveň sportovním výkonů, kde se dá změřit
čas běhu, výše výskoku či spočítat góly, je potupné. Představte si, že se
soutěže účastní Wolfgang Amadeus Mozart a Ludwig van Beethoven. Ale nehrají
ping-pong. Je to (bohužel) tvůrčí soutěž. Mozart přinesl své Requiem a Beethoven Pátou symfonii. Jestli máte rádi klasickou vážnou hudbu a jste
navíc zásadně nestranní, rád bych znal vaše rozhodnutí. Vyhrát musí jen jeden;
je to přece soutěž. Můžeme tedy na oba soutěžící vytahovat jejich příznačné
tvůrčí vlastnosti, jež se při takovém soutěžení mohou stávat zrovna tak
přínosem, jako přítěží: Mozart je hravý, Beethoven dramatický. Avšak Mozartův
hodnotitel-odpůrce vykládá hravost jako povrchnost, koketérii, prázdnou
řemeslnost, a takový skladatel si dovolil napsat hudbu k zádušní mši?
Poslyšte však Beethovena! Jeho dramatičnost je – přílišná! vykřikují Mozartovi
příznivci. A už se začíná přetřásat samotná zákonitost hudební tvorby: hudba má
být hravá, lehká, povznášející, zrovna jak ji příkladně píše Mozart, ale
Beethovenovy dramatické zvraty nepatří do hudby, on měl psát divadelní dramata!
Nikoliv, volá opačný tábor, váš Mozart měl být malířem pokojů a válečkem
nanášet vzorky na stěny; hudba není žádné povyražení ke kafíčku, hudba je
vytržení, drama, proto je Beethoven jednička! A Beethoven s Mozartem si
zřejmě řeknou: Proč my jsme sem vlastně lezli? A odejdou spolu na pivo, jeden
každý sobě broukaje oblíbené noty z díla toho druhého.
Tohle byl sice hudební příklad,
ale v jakémkoliv jiném svobodném uměleckém oboru je to podle mého soudu
zrovna tak. Stanovte lepšího tvůrce, stavíce proti sobě Pabla Picassa a
Albrechta Dürera, Jaroslava Vrchlického a Charlese Bukowskiho, Le Courbusiera a
Corneta y Gaudího, Ernesta Hemingwaye a Franze Kafku, Plácida Dominga a Jiřího
Suchého, Jeana Gabina a Vladimíra Menšíka, Williama Shakespeara a Samuela
Becketta, The Beatles a Vídeňskou filharmonii, Henryho Moora a Michelangela
Buonarrotiho, a – teď již mimo umělecké obory – jablko a hrušku, ucho a ústa,
vodu a zemi, Afriku a Evropu, ženu a muže, bělocha a černocha… že je to diskriminující až rasistické? A
není taková soutěž vždy diskriminující až rasistická?
Ať každý tančí po svém prkně! Každý pejsek si ve své boudě může dělat,
co chce, ale kdo má chuť, může k němu nahlédnout dovnitř a vcházeje
s dobrým úmyslem, může se najíst ze společné misky. Jakmile pocítím touhu,
aby se má tvorba líbila všem a byla jimi uznávána, v té chvíli má tvorba
začíná dostávat ráz mcdonaldovského hamburgeru pro všechny, až se jím nakonec
stane (ale i takový hamburger je někdy lepší než úplný hlad, anebo je lepší
hladovět než si dát hamburger? – hm, to nevím). A přitom by mělo být tolik
jídel. Někdy dostanete chuť na kuře a la bažant a někdy si smlsnete na špekáčku
s hořčicí. Proč se ochuzovat o možnosti? Neříkejme: tohle je dobré, tohle
je špatné. Snad jen: tohle mi v poledne nesedlo a na tomhle jsem si
pochutnal. Ale už večer mě mlsná zažene třeba k jídlům, která bych byl
v poledne vyzvracel.
Málo který autor chce svou tvorbou způsobit svět horší, než jak si ho
lidé zhoršili. Autor tedy v dobré víře hledá kladné proudy, aby jimi bojoval
proti těm záporným. Jenže – sotva je jedna záporná tlamička uťata, už jinde
rostou další takové. Také agýista chce zlepšit svět, ale nebojuje proti ničemu.
On s netajeným zájmem bere tlamičky objevených negativ, zaklesává je do sebe a
nechává je zkratovat, jako by s cest odkláněl darebáky, kteří na něj chtějí
zaútočit, a naváděl je proti sobě. Sice se při tom načichá smradu a spatří
děje, před nimiž by neagýista prchl, ale v podstatě se baví, protože věří, že
až se negativa ukoušou vlastními zuby a vzájemně se zničí, zbude jen pozitivum.
Jedno pozitivum, druhé pozitivum a tak dál. Většina lidí už bude blažena, že
nadešel ráj na zemi, ale agýistovi to stejně bude pořád vrtat hlavou, až ho
nakonec napadne postavit ta pozitiva proti sobě a též je do sebe zaklesnout a…
to je sice lákavá představa, leč zpátky do skutečnosti.
Jak odlišit pozitiva od negativ, když se co chvíli vzájemně proměňují? Ale nač by se s nimi agýista mazal – prostě je zkratuje, kam až dosáhne, pozitivum nepozitivum, negativum nenegativum, a ještě do nich vstrčí jazyk, aby si jich užil za všecky. A rodiče poučují dítka: nešahej na toho svíjejícího se pána, nebo taky jednu slízneš! Dítko hledí, majíc radost, že konečně vidí, kam vede zlobení a slibuje rodičům, že už zlobit nebude. Třeba to i dodrží. Chviličku. A ta chvilička, když příjemce agýismu neví, zda se má škodolibě smát, nebo odvrátit zrak a zacpat si uši, při čemž tento vnitřní rozkol ho na chviličku zaměstná natolik, že zapomene vymýšlet vlastní nové lotroviny, tak právě tahle chvilička je přínos agýismu.
Na jaře 2003 bylo obnoveno
čtyřčlenné recitační komando Katastrofanka, které zvukovou formou presentuje AG
díla. Na přípravě aranžmá skladeb se většinou podílejí všichni členové. Při
vyslovení slova agýismus, především kvůli příponě –ismus, se občas někteří
dosud nezasvěcení diváci domnívají, že se jedná o mystifikaci. Proto jsem
s odstupem čtyř let přepsal původní Manifest agýismu a zahrnul do něj své
současné tvůrčí postupy a AG terminologii. Důvod je stejný jako v roce
1999: přesvědčit, že svůj AG myslíme vážně a ke své práci přistupujeme poctivě.
Tento druhý manifest, který nese název
Investigativní a bezbariérová tvorba a jehož text následuje v dalších
odstavcích tohoto článku, tedy opět není návod, jak se naučit psát AG, ale
svědectví o způsobu práce agýisty na konci roku 2003.
Agýistu inspiruje cokoliv. Tudíž se agýista nikdy nenudí, kreativita je
mu totéž co dýchání. Neví, co se mu kdy může hodit, proto nic nezavrhuje –
vzpomeňme na fenomenálního kytaristu Jimyho Hendrixe, který se nechal
inspirovat třeba zvukem kytary spadlé na zem – proto agýista hodnotí takto:
„Teď to je pro mne přínosné. Teď ještě nevím, zda je to pro mne přínosné.“
V oblasti námětů se agýista ničemu nevyhýbá a přednostně se zabývá
takovými, o nichž je obecně z nejrůznějších důvodů mlčeno.
Jakmile se agýista rozhodne pro námět, nejprve sbírá informace. Pokud je
námět z oblasti, která autorovi dosud není vlastní, vypraví se do té
oblasti „ušpinit se prostředím“. Pokud má již vytvořené postavy, najde a
kontaktuje v reálu osoby, které se daným postavám nejvíce podobají;
samotnému psaní tedy předchází reportážní činnost. S prostředím a s
postavami se agýista literárně sžije.
thema
Poté agýista vytvoří thema, což je krátké literární vymezení problému.
Nechť je toto thema nosné a výrazné jako thema hudební fugy. Uvedu některé
příklady z mého Topení parostroje:
Stiskl jedinou klávesu a / odpálil klavír do prostoru; Begonie v agonii! /
Agonie v begonii!; Evo, prosim tě, nevopouštěj mě, / ´dyť vidíš, jak na
tom ´sem; Podzimní ráno s umělým střevním vývodem; / dobrý den, přišel
jsem, jak jsme se domluvili. Není nutné, aby bylo thema vždy vyjádřeno na
začátku a zopakováno na konci nebo aby z něj bylo hned jasné, o čem celá
skladba bude. Thema může být obsaženo třeba jen v názvu nebo přetaveno do
nevyřčené tóniny skladby. Musí však být přítomno, neboť na jeho základě agýista
vytváří prostředí.
prostředí
To je autorova osobitá literární improvisace na dané thema, ale
vytvořená tak, aby čtenáři umožňovala samostatné kritické myšlení a rozvíjení
problému. Pro texty této povahy se ujalo označení proesie, neboť básník je zde
pociťován v nejširším smyslu tohoto označení a jeho improvisace je po
formální stránce zcela nezávislá na tradičním pojetí básně; do hry vstupuje
vše, co si thema vyžaduje, verš je spojován s prosou, dramatickým textem
atd. – záleží na autorovi a na ztvárňované látce. Agýista má po formální
stránce naprosto volnou ruku, není vázán žádnými normami, využívá všech
dostupných prostředků. Autorský odstup, vyžadovaný v tradičním pojetí
básnického díla, je zde záměrně umenšen nebo, pokud možno, zcela vypuštěn. Na
dílo není navlečen žádný moralistický preservativ. „Smysl příhody je ta příhoda
sama.“ – napsal v jedné básni Josef Kainar. Autor čtenáře považuje za sobě
rovného, ba důležitějšího sebe, a vytváří prostředí, v němž se čtenář může
samostatně pohybovat jako aktivní uživatel.
Místo slova čtenář se v agýismu používá pojem uživatel. Uživatel tedy není
nikterak šetřen, dostává přímý zásah, je vržen do dění, k čemuž autor
použil všechny dostupné prostředky. Uživatel vstupuje do prostředí bez
jakýchkoliv očekávání, jako by autora vyzýval: „Bol mne!“ Má mít duševní lůno
otevřené, aby se mu v něm mohl zrodit samostatný tvor, jehož si vychová po
svém.
Agýistův text je vlastně hudební partitura ve slovech. Proto, je-li to
možné, agýista se snaží svou partituru uživateli zahrát. Vlastním přednesem,
dramatisací, happeningem – jakkoliv; vždyť málo kdo si dokáže pouhým čtením
představit „hudbu“. Na druhou stranu: takové provedení není vždy možné
uskutečnit a ne každý text je pro ně vhodný.
literární trip
Pokud byl prožitek z prostředí pro uživatele podnětný, rodí se v jeho
mysli další pokračování, další ústění textu; tedy rodí se samostatný tvor, viz
sekvence prostředí. Je-li uživatel
tvořivě zdatný, může svůj prožitek literárně či jinak ztvárnit a po dohodě
s autorem připojit k jeho (a tím už k vlastnímu) dílu nebo si
vytvořit dílo své, jemuž bylo předchozí dílo přímou. Agýistické dílo přečtením
nekončí, nýbrž začíná!
Článek je
redakčně upraven a vznikl spojením několika samostatných textů autora.