Často a rád si čtu různé nápisy na zdech, mostech, lavičkách, sloupech atd., jak na ně při svých opravdu jen občasných výletech přicházím. Iluze o autorech si nedělám: nezřídka jsou jejich díla pouhým ničením cizí práce a díky tomu také jakýmsi cynickým nebo hloupým útokem na člověka a lidskou důstojnost obecně. A možná v devadesáti procentech případů se nedá u ničeho zastavit, je to stále dokola: velice primitivní a prázdní. Jenže i tento negativní aspekt celé věci je docela výrazným svědectvím o čemsi, co mne vždy znovu překvapuje. V lidech, a nikoli jen v těch mladších, ačkoli zpravidla jen ti mladší popisují všechny ty zdi a mosty, se něco děje, co potřebují vyjádřit, je v nich potřeba čehosi víc, než je komunikace ve všední rovině pouhého obstarávání. Někdy se dokonce v oněch nápisech objeví i cosi, co má uměleckou sílu, co je svědectvím o talentu a nezprostituované ryzosti (což se vůbec nedá říci o většině dnešní oficiální poezie).
Jistěže některé z těch nápisů mohou být písňové texty, resp. básně
různých básníků, o kterých mnoho nevím, ale kteří jsou jinak celkem obecně
známí. Někdo si přeloží např. strofu písně skupiny Sex pistols a napíše ji na
zeď... ale i smysl pro některé krásné pasáže cizí, autorem nápisu nevytvořené
poezie, je úžasný. K tomu je třeba připočíst dojem způsobený tím
nečekaným, náhlým setkáním a tou anonymitou autora. Svědectví o někom je
najednou jaksi svědectvím o všech a potřeba,
z níž byl text napsán na tu či onu zeď, mu propůjčuje zvláštní naléhavost,
tajemnou, neuchopitelnou. Tak třeba na třebíčském železničním mostu jsem
v létě minulého roku našel tohle: „Byli jsme a budem, / co jsme byli
dosud, / ranami a studem / nezlomí nás osud.“ Ihned jsem si to opsal na papír,
opravdu mne to zaujalo.
Podobné zkušenosti mi vždy dávají
naději, byť možná lichou, že současné umělé a tvrdé oddělení poezie od lidí, ba
snad i ukradení poezie lidem nemůže
dlouho trvat. Nikdy, to je jasné, nebudou číst poezii všichni, ba ani většina
společnosti, nicméně přece jen by to zase mohla být její velká část. Důvod,
proč lidé, v nichž potřeba poezie prostě je, ji dnes nečtou, spočívá podle mého názoru v tom, že je jim
poezie představována natolik zvráceným způsobem, že nenacházejí žádnou
příbuznost mezi ní a pocity, jež v nich jsou při popisování různých zdí.
Někdo by mohl říci, že všechny ty nápisy (včetně maleb) jsou protestním vzkazem ke společnosti, osamělou vzpourou
proti jejímu odcizenému fungování. Já bych byl v takové interpretaci
velice opatrný a nepřeceňoval bych motivy oněch autorů; spíše je to celé
svědectvím jakési hluboké absence kultury, jakéhosi chaosu a těžkého
nenalézání. Pokud však dnešní společnosti chybí kultura, kdo jiný v tom
zklamal, než právě představitelé kultury? Co vlastně nabízejí lidem – a zajímají je vůbec lidé?