Vánoce jsou za námi... vánoční doba bohužel s celou svou atmosférou většinou již nedoznívá až do Tří králů nebo ještě déle, končí se naopak rychle a hned po probuzení do rána po Štědrém dnu. Zůstaly odpadky, opelichané stromečky; baňky a různé ozdoby se nedbale schovávají do krabic... a když se i svátky konce roku stanou minulostí, zbývá nám jen syrová zima, rozmrzelost, všednost, možná i deprese. Koledy, jež vyřvávaly všude možně v obřích hypermarketech a supermarketech k šílenému nakupování a spotřebovávání věcí, na které všichni většinou zapomenou jako na Vánoce samotné, odezněly. Měly vytvářet kolorit tomu otrockému kolotoči konvencí a životního stylu, byly poslány, aby prošly kolem uší, aby se profanovaly a proměnily v mrtvé pozlátko. Já bych se k nim chtěl ale ještě vrátit.
Už od dětství mi byly intimně blízké, představovaly pro mne zvláštní
rezonanci, jež jako by překračovala mou bytost kamsi daleko do minulosti, ke
kořenům mých předků; řekl bych, že nic z umění české, resp. středoevropské
minulosti mi nikdy nebylo tak opravdově drahé. Rozuměl jsem jim dávno předtím,
než jsem pochopil obsah jejich textů – a dokonce i potom jsem dlouho nedovedl
odlišit křesťanské zvěstování od jejich atmosféry. Samozřejmě jsem se neubránil
právě kvůli tomuto obdivu, kvůli té obrovské blízkosti idealizaci koled. Byly pro mne odtržené od historické reality, od
koledníků chodících po dědině, od všeho toho fyzického vánočního shonu... tedy
vlastně hrály naprosto opačnou roli oproti té, která je jim určena
v hypermarketech. Když jsem je slyšel na veřejnosti, znepokojovalo mne to,
neboť tam pro mne nepatřily. Postupem doby jsem stále více nad tímto svým
vztahem ke koledám přemýšlel, hledal jsem jeho důvod, a tím jsem ho i značně
otupil (k tomu je třeba připočíst ještě vystřízlivění v důsledku stárnutí,
ztráty dětské naivity a dětské schopnosti snít).
Za důležitou příčinu mého někdejšího vztahu ke koledám považuji to, že
jsem je vždy slyšel jenom o Vánocích, tedy v době pro dítě nejsilnější a
nejkrásnější. Opravdu velice podmanivá je jejich prostota, melodická i slovní. Jejich úkolem je něco vyjádřit, něco
co by ten, kdo je zpívá, měl považovat emocionálně za velmi podstatné pro svůj
život (bez tohoto způsobu přednesu se stávají koledy pouhými odrhovačkami).
Svými kořeny sahají velice daleko do minulosti, kdy západo a středoevropský
prostor byl relativně homogenní a kdy se lidová kultura vrývala hluboko do
srdcí našich předků, neboť prakticky neměla vůbec žádnou alternativu. Koledy
vznikaly za nelehkých podmínek, a tak mají velkou intenzitu. Mnoho z nich
upadlo v zapomnění, tedy i ta selekce nějakým způsobem mohla zajistit
přežití zejména těch nejpůsobivějších. Cítím v nich vyváženost mezi
individuálním a kolektivním, jsou sice zajisté písněmi lidovými, obecnými,
určenými často pro sbory, na druhé straně vyjadřují city velice intimní a
osobní... člověk se v koledách cítí být sám sebou i součástí nezměrného
kolektivu svých předků, jejich kultury, svého jakéhosi pozemského domova. Je to
iluze, ale dost možná mohou být jen iluze pro dítě (a ostatně i pro dospělého)
tak poutavé a okouzlující.
O jedné věci jsem ovšem jednoznačně přesvědčený, totiž o tom, že koledy
jsou něčím mnohem více než jen kýčovitým koloritem vánočního nakupování. Rádi
nakupujeme věci, které projdou naším tělem, resp. našima rukama a zmizí, ale
okrádáme se o věci, v nichž jsou poklady mnohem hlubší a trvalejší. Míjíme
je téměř bez povšimnutí, a také proto jsou naše duše možná po Vánocích tak prázdné.