Stephen W. Hawking v závěrečných slovech svého bestselleru Stručná historie času (Mladá fronta
Praha 1991) podává stížnost na moderní filozofii: „V osmnáctém století se ještě
filozofové zabývali veškerým lidským poznáním, vědu nevyjímaje, a diskutovali o
otázkách vzniku vesmíru. Jenomže v devatenáctém a dvacátém století se věda
stala příliš technickou a matematickou pro všechny kromě úzkého kruhu
odborníků. Filozofové zúžili pole svého bádání natolik, že Wittgenstein, slavný
filozof tohoto století, prohlásil: „Jediným úkolem, jenž filozofii zůstává, je
rozbor jazyka.“ Jaký ústup od slavných tradic filozofie od Aristotela po
Kanta!“ Ludwig Wittgenstein (1889-1951) se tak stal jedním z velice malého
množství lidí, kteří se ve dvacátém století zabývali filozofií a které fyzici
Hawkingova formátu respektují, ba dokonce citují. Už díky tomu lze vidět, že v
té Hawkingem citované větě není celá pravda. Vedle Russella a Poppera byl
Wittgenstein asi největším polyhistorem od Leibnizových dob, a i když je možné,
že význam studia jazyka přecenil (bývaly doby, kdy si myslel, že takto lze
vyřešit všechny základní otázky filozofie), dokázal filozofii oprostit od
metafyziky (včetně té pozitivistické!) a otevřít ji tak nové angažovanosti
v přírodních vědách. Z Aristotela nebo z Kanta již při snahách
pochopit, resp. řešit filozofické problémy přírodovědy, kterých je stále víc,
prostě nelze. Domnívám se však, že z Wiitgensteina naopak ano.
Cílem této recenze ovšem není diskuse o filozofii a přírodních vědách,
nýbrž malé zastavení se u jedné knížečky Wittgensteinových útržkovitých úvah,
jež jasně ukazuje šířku i hloubku jeho ducha. V češtině vyšla pod názvem Rozličné poznámky (Mladá fronta Praha
1993). Nejprve bych chtěl říci pár slov k Wittgensteinovu životu. Pocházel
z židovské, ovšem již ke katolickému vyznání konvertované rodiny ve Vídni.
K rodinným přátelům patřili např. J. Brahms, G. Mahler nebo J. Joachim.
Vysokoškolská studia trávil na technikách v Berlíně a v Manchesteru,
stále více jej však přitahovala čistá matematika a filozofie matematiky.
V roce 1911 pobýval v Jeně u G. Frega a později v Cambridgi u B.
Russella. Tam se seznámil s G. E. Moorem, A. N. Whiteheadem, J. M.
Keynesem a jinými významnými mysliteli. Po vypuknutí světové války se
Wittgenstein přihlásil dobrovolně do rakouské armády, přičemž v roce 1916
prodělal výcvik v Olomouci. Ve válce se vyznamenal na východní i na jižní
frontě. Na konci války byl téměř rok držen v italském zajetí. Když se
vrátil ze zajetí, zřekl se ve prospěch svých sourozenců dědického podílu po
velice bohatých rodičích a rozhodl se pro dráhu učitele na obecné škole. Do
roku 1926 skutečně učil v několika dolnorakouských obcích. Avšak po
konfliktech s rodiči svých žáků odchází dělat zahradníka v klášteru
Hütteldorf u Vídně. Díky přemlouvání přátel, zvláště však F. P. Ramseye, odešel
do Cambridge, kde promoval svým slavným Traktátem logicko-filozofickým. Dalších
sedm let potom Wittgenstein v Cambridgi přednášel. Jeho žáci se později stali
vůdčími osobnostmi anglosaské filozofie v Británii, v USA a
v Austrálii. Nějaký čas žil v Norsku, v roce 1938 už jako
britský občan se vrátil do Cambridge a za války pracoval jako ošetřovatel
v londýnské nemocnici, resp. jako výzkumník v laboratoři
v Newcastlu. V roce 1947 rezignoval na prestižní profesorské místo
v Cambridgi, neboť se podle svých vlastních slov chtěl konečně plně
věnovat filozofii. Chvíli pobýval v Irsku, potom v USA, ve Vídni,
v Norsku, jeho život byl však již plně ve stínu těžké nemoci. Devětadvacátého
dubna 1951 umřel v Cambridgi na rakovinu.
Mnohem hlouběji jej však poznáme v jeho Rozličných poznámkách,
které obsahují jakýsi jednotný pohled na život spojený s intenzivním
apelem určeným čtenáři: podívej se pravdě přímo do očí. Wittgenstein přitom
nenabízí nějakou jasnou pravdu, nemá žádné vize a nic nehlásá. Jeho styl je
jemný a břitký, vyžaduje u svých čtenářů s nonšalantní samozřejmostí
intelektuální námahu, kreativitu a radost z náznakovosti (ostatně poznámky
byly psány původně jen pro autora samotného). Tématicky zde najdeme filozofii,
matematiku, lingvistiku a ve velké míře také úvahy o umění, především o
literatuře a o hudbě. Pokud se týká právě umění, stojí Wittgenstein ještě v
devatenáctém století, avšak je dost možné, že to, co nám v něm připomíná
muže minulosti, je ve skutečnosti pohledem do budoucna. Jeho pohled je totiž
dosti neotřelý a ve své podstatě míří k hodnotám nadčasové kultury. Až se
probudíme z kocoviny po opilosti svou vlastní dobou a jejími (spíše
údajnými) specifiky, třeba zjistíme, že všechno to pouze dobové zůstalo mrtvo,
zmizelo, rozložilo se – a že žije opravdu jenom to, co by právě Wittgenstein
opravdu ocenil. Nebo jeho slovy řečeno (z roku 1930): „Jednou jsem, snad
právem, řekl: Z dřívější kultury se stane hromada trosek a nakonec hromada
popela, ale nad popelem se budou vznášet duchové.“
Značnou nedůvěru cítil Wittgenstein v roce 1930 k filmu a
k jazzu; považoval je za cosi opravdu bezduchého. Celá doba začátku 20.
století mu byla (chtělo by se říci, že „již tehdy“) vzdálená, potvrzují to
slova z jedné jeho předmluvy, již nakonec vložil do Rozličných poznámek:
„Duch této civilizace, jejímž výrazem jsou průmysl, architektura, hudba,
fašismus a socialismus naší doby, je autorovi cizí a nesympatický.“ Nezdá se
přitom, že by nějak tyto své názory později revidoval. V roce 1931
přemýšlel nad obnovením typu divadla, v němž se hraje v maskách,
všímal si vlivu změny slova na rytmus básně, přemýšlí nad Mendelssohnem a jeho
hudbou atd.
Rád bych se nyní přesunul k letům 1939-1940, během předešlých
deseti let se totiž ve Wittgensteinových poznámkách objevují především úvahy
náboženské a obecně lidské. Mírou génia je podle něho charakter, nikoli talent,
ačkoli charakter génia nedělá. Charakterem není myšleno dodržování nějakých
konvencí či respektování zvyklostí, nýbrž spíše odvaha k pravdě, ke
konkrétním skutkům toho kterého poslání být
člověkem; tak je, řečeno slovy jedné z poznámek, génius odvahou
talentu. Není to proto někdo metafyzicky, zásadně odlišný od normálních lidí,
dokonce najdeme i tato slova: „Génius nemá víc světla než jiný, počestný člověk
– ale jistým druhem čočky svádí toto světlo do jednoho ohniska.“ Wittgenstein
také kritizuje fakt, že od umělců se „dnes“ čeká více zábava než poučení.
V roce 1943 se úvahy o géniovi vracejí, génius je podle nich to, co
zastiňuje umělcovu obratnost, resp. jeho talent. O složité cestě, jíž musí
občas člověk jít (a třeba ji nikdy nedokáže plně uskutečnit) k pochopení
velkých umělců, např. Shakespeara, mluví velice trefně ve jedné své poznámce
roku 1946: „Je pozoruhodné, jak obtížné nám připadá věřit, co jsme sami
nepochopili. Slyším-li např. obdivné výroky významných mužů několika staletí o
Shakespearovi, nemohu se nikdy ubránit nedůvěře, zda jeho oceňování není jen
konvence; třebaže si přece musím říci, že to tak není. Potřebuji autoritu
takové Miltona, aby mne to opravdu
přesvědčilo. U něho předpokládám, že byl neúplatný. – Tím ale přirozeně
nemyslím, že by tisíce profesorů literatury Shakespearovi nadále nevěnovalo a
že mu ještě nebude věnovat nesmírné množství chvály, aniž by ho tito lidé
pochopili nebo aniž by pro to měli pravý důvod.“
Se Shakespearem, který Wittgensteina zjevně provokoval, se setkáváme
v dalších poznámkách i později. V jedné z poznámek z roku
1947 je obsaženo odmítnutí teorie, podle níž umělecké dílo přenáší cit:
„Umělecké dílo nechce přenášet něco
jiného, nýbrž sebe. Jako když někoho navštívím, nepřeji si v něm pouze
probouzet city, ale především ho navštívit, a chci být také arci dobře přijat.“
Následující úvahy se týkají vkusu, Wittgenstein rozlišuje mezi vkusem a tvůrčí
silou, ptá se na povahu vkusu... a přechází i k tématu originality, jejíž
podstatu vidí v tom, že člověk je autentický, že si na nic nehraje. Podle
toho je vlastně každý člověk zcela
originální, pokud jen má odvahu k tomu být sám sebou a nikoli jen hercem
různých rolí; role života jsou dávno okoukané, tuctové a nenápadité, nejsou
originální. Do této souvislosti, do napětí mezi originalitou a talentem padá i
jedna z poznámek o rok mladších, již autor věnoval K. Krausovi. Tentýž rok
vznikla dlouhá poznámka o Mahlerově hudbě, poznámka přesahující výrazně
horizont umění a vypovídající mnoho o otázkách, které si kladl filozof, jenž
jako jeden z mála dokázal s obdivuhodnou intelektuální poctivostí
opustit názory zastávané v jeho úspěšném spise z raného období a zastávat
názory opačné, mnohem hlubší a náročnější: „Je-li pravda, jak si myslím, že
Mahlerova hudba není hodnotná, pak je otázkou, co měl podle mého názoru se svým
talentem udělat. Neboť zcela očividně patřily k těm, kdo tuto špatnou
hudbu dělali, i velmi vzácné talenty.
Měl své symfonie napsat, a pak je spálit? Nebo si měl dělat násilí a nepsat je
vůbec? Anebo je měl napsat a poznat, že nemají žádnou cenu? Ale jak by to mohl
poznat? To poznám já, protože jeho hudbu mohu srovnat s hudbou největších
skladatelů. Ale to on nemohl; neboť
ten, koho to napadne, může být arci nedůvěřivý
k ceně svého výtvoru, – vždyť přece dobře vidí, že takříkajíc nemá přirozenost
jiných velkých skladatelů, – ale proto ještě nepozná jeho bezcennost; neboť
vždy si ještě může říci, že je sice jiný
než ostatní (které ovšem obdivuje), že však i on má svou cenu. Dalo by se možná
říci: Když nikdo z těch, které obdivuješ, není jako Ty, pak ovšem na svou
cenu věříš jen proto, že jsi to Ty. –
Dokonce i ten, kdo bojuje proti ješitnosti, není zde zcela úspěšný, bude se
stále mýlit v ceně svého výtvoru. Nejnebezpečnější je podle všeho to, když
někdo se se svou prací dostane do stavu, kdy ji nejprve on sám, a pak i ti
druzí srovnávají s velkými díly minulosti. Neboť jsou-li dnes okolnosti
skutečně tolik odlišné od dřívějších, takže jeho dílo nelze co do druhu srovnávat s díly dřívějšími,
nelze s nimi srovnávat ani cenu
tohoto díla. Já sám ovšem dělám stále tu chybu, o níž je tu řeč.“
O něco později najdeme filozofické rozjímání nad tím, co je to
(po)rozumění hudbě, krátkou úvahu o průměrných spisovatelích, o zastarávání
spisovatelů atd. Závěr Rozličných poznámek (pokud jde o umění) patří ovšem, jak
už jsem řekl, Shakespearovi. Wittgenstein opět a opět shledává Shakespeara
zvláštním a naprosto jedinečným, pro něj nepochopitelným básníkem. Řekl bych,
že důvodem tohoto potýkání je Shakespearova nekoncentrovanost. V jeho díle
nelze najít typicky wittgensteinovský patos hledání a poctivosti, který je
naopak silně obsažen třeba v Beethovenově hudbě. Svým způsobem dost možná
teprve tváří v tvář Wittgensteinovu údivu nad anglickým géniem se i my
probudíme z blazeovaného, školsky a společensky vnuceného pocitu o
samozřejmém velikánovi. Jestli někdo řekne, že Shakespeara nechápe, je to často
svědectví o tom, že ho bere vážně. To, co na něm znepokojuje, je jeho schopnost
být vším, zrcadlit svět a nechat nás v něm bloudit. Lze v něm najít
všechno a nic, prostě život v jeho proměnlivé podstatě, jež se pro různé
pohledy může jevit jednou jako peklo, jednou jako ráj. Já osobně, na rozdíl od
Wittgensteina, právě to hluboce obdivuji a miluji. Chápu však velmi dobře, že
pro něj to mohlo být nestravitelné. Při té příležitosti se nemohu nezmínit o
relativnosti estetického soudu. Rozmanitost mínění je něco, co patří (a
odjakživa patřilo) k tomu nejhlubšímu zájmu o umění. Jenom obyčejný
školomet bez tohoto zájmu může mít pocit, že existují díla, na lásce
ke kterým se musí všichni kulturní lidé shodnout – to je mýtus skanzenu,
jakým naše školská literatura bohužel stále je.
Byli bychom okradeni o jeden zajímavý a vskutku výmluvný detail
Wittgensteinovy osobnosti, kdybychom Rozličnými poznámkami naše letmé seznámení
se s ním ukončili. Ve velmi poutavém Wittgensteinově životopisu od R.
Monka (Úděl génia, Nakladatelství
Hynek Praha 1996) se dočteme, že W. W. Bartley ve své studii Wittgenstein mj. přišel s tvrzením,
že tento významný filozof byl promiskuitní homosexuál. Tato představa se
později ujala dosti široce, avšak Monk ji celkem podrobně odmítá. Rád bych
citoval některá jeho slova, a tím bych svou recenzi skončil: „Kódované poznámky
odhalují jen to, že Wittgenstein neměl velké problémy jen
s homosexualitou, nýbrž se sexualitou vůbec. Láska, ať k muži či
k ženě, pro něj byla něčím velice cenným. Považoval ji za dar, a za dar
téměř božský. Avšak podobně jako Weininger... přísně rozlišoval mezi láskou a
sexualitou. Sexuální vzrušení se pro něj stávalo něčím mimořádně trýznivým. Zdá
se, že je nedovedl sloučit s představou o člověku, jakým chtěl být.
Kódované poznámky navíc odhalují, že Wittgensteinův milostný a sexuální život
se v neobyčejně vysoké míře odbýval pouze v jeho vlastní fantazii...
To, jak určitý vztah vnímal on sám, se často vůbec neshodovalo s tím, jak
jej vnímal jeho protějšek. Kdybych Keithe Kirka sám nepoznal, by bych si na
základě toho, co jsem si přečetl v kódovaných poznámkách, téměř jist, že
mezi ním a Wittgensteinem došlo k nějaké „události“. Ale dík tomu, že jsem
s Keithem Kirkem osobně hovořil, vím, že celá ona událost se odehrála jen
ve Wittgensteinově fantazii.“