V nultém (recenze Vážení)
i v prvním čísle (recenze Neobyčejný
Čech) Tématu jsem se věnoval poezii
Radka Čecha, již můžete nalézt na www.totem.cz. Nyní bych chtěl svá rozjímání
uzavřít několika slovy o nejrůznorodější části Radkovy básnické tvorby, tedy o
těch básních, v nichž převažuje snění a hraní si se slovy. Ačkoli se tady
nesetkáme s tak silným důrazem na existenciální rovinu, ba těžiště těchto
básní je naprosto jednoznačně mimo ni, přece jen Radek stále míří k základním
lidským situacím a problémům; zpřítomňuje je nebo je alespoň naznačuje
prostřednictvím promyšlených asociací, jejichž estetická krása je leckdy
ohromující. Jde o to, že nám konkrétně a jednoduše umožňují nahlédnout život
v jeho velké rozmanitosti, složitosti a zajímavosti skrze Radkovo vlastní
prožívání, díky němuž mají pravý emocionální náboj. Přitom Radek nemluví o sobě, mluví stále ze sebe; jeho poezie se nestává ani teď nereflexivní, resp.
neobecnou, je pouze mnohem více uvolněná a hravá.
Dost možná nejkrásnější básní této skupiny je Snění. Je napsaná nepravidelným, volným veršem bez rýmů a asonancí;
dýchá z ní atmosféra bítníků, jazzu a zasněné radosti ze svobody. Víceméně
je Snění krátkým vyprávěním o lampiónech, o sadu, v němž se jednou za rok
něco slavilo a v němž ten, kdo v básni hovoří, snil o Americe a mnul
při tom stébla trávy (odkaz na Whitmana?) mezi prsty. Člověk to vidí přímo před
očima: „Miloval jsem lampióny / v našem starém sadu / když se tam jednou /
za rok něco slavilo / a já ležel v trávě....“ Právě ty lampióny vyvstávají
v představivosti básníka jako semafory na rušných ulicích Chicaga, slyší
hukot, „který se ozýval / z otevřených barů / kde cinkalo sklo / a hlasitý
jukebox hrál / orchestrálky Duka Ellingtona / kde se všichni smáli / a kouřili
jednu za druhou...“ To vše je mnohem víc než pouhé sdělení pocitů nebo
přetlumočení obsahu představ, Radek ve své vizi vystihuje atmosféru životního
pocitu autenticky otevřeného bezprostřednosti, připraveného přijmout moderní
svobodně, s lehkostí a odvahou žít sám za sebe. Do určitého kontrastu
s tím je velice dobře postavena zahrada, romanticky vyznívající lampióny,
snění. Již stará evropská romantika je tu porovnána, smíšena, napojena na
americký optimistický, otevřený a možná i v lecčems povrchní (což lze říci
také o romantice) pohled na život. Žádné řešení není podáno, vrcholem básně je
její závěr, v němž do svých vizí hluboce zasněný subjekt už ani nevnímá,
že větrem rozhoupané lampióny začaly hořet: „A při tom jsem mezi prsty / mnul další
a další / stébla trávy / a / ani si nevšimnul / že některé lampióny / vítr tak
rozhoupal / že celé hoří.“ Jako by i příroda podlehla tempu Duka Ellingtona,
jež je čtenáři navozeno již tónem básně... snící si ničeho nevšiml, ale je
jaksi spojen s okolím; vzniklý obraz je nesen jako na podnosu ke čtenáři,
neboť on jediný je svědkem této spojitosti. Romantika se v celku obrazu
stále a různě pojí s náladou jazzu do harmonické jednoty a navzájem se
očišťují. To, co nám Radek umožňuje prožít ve svém Snění, je díky tomu unikátní
svým bohatstvím i nápadem.
Snění nad hrou se slovy převažuje také v básni Ňadra, která s mírnou, ale intenzivní naléhavostí, pro Radka
zvláště v těchto básních typickou, proniká do komplikovaných pocitů
lidského nitra. Ňadra jsou vynikajícím příkladem básníkovy schopnosti pomocí
velice vhodně zvolených slov hrát na naši představivost jako na xylofon a
vytvářet hudbu, již sice zřetelně slyšíme vycházet ze sebe, jež nám je
srozumitelná, ale kterou prakticky nedovedeme nijakým způsobem analyzovat.
Pokud se týká verše, není dlouhý, je však nabitý významy, má díky tomu pomalou
kadenci, již použité rýmy a asonance zvýrazňují. Celkový dojem z básně se
tak po této stránce koncentruje do hladké melodie, vkládající krok za krokem
něco nového, něco stěžejního do nakonec okrouhlého, harmonicky uzavřeného
celku.
Ta první, menší polovina básně zní takto: „Tiché volání, zralé plody /
daleko ukryté pod závoji / snění a představ, / rána i večera, noci i dne.“
Myslím, že významový i pocitový koncert těchto veršů je naprosto jasný hned na
první pohled. Všechno je samozřejmě třeba klást do souvislosti s ňadry, která jsou symbolem sexuálním,
mateřským, mystickým, přírodním a snad i kosmickým. Radek velice podmanivě
vstupuje do básně tichým voláním... v tom je přece intimita, touha,
otázka, jakási důvěrná blízkost i znepokojující vzdálenost; volání je nesmírně
mnohovýznamné, může jistě vycházet z nitra milenky, může to být volání
pudu v nás, může mít abstraktní symboliku hlasu přírody, prapředků atd. A
hned po volání následují zralé plody daleko
ukryté. Proč? Ovšemže jsou žádoucí a nikoli jen žádoucí, nejsou to květy,
jsou to plody, je to tedy dovršení; žádné koptění slasti, naopak: to tiché,
tisíci hlasy znějící volání nás vede k jakémusi konečnému, harmonickému,
vlastně dovršenému cíli, jenž se ukrývá ne ve fyzické dáli, ale v dálce
existenciální cesty životem, z níž prosvítá do našich snění, představ, do
našich zcela konkrétních dnů s jejich rány, večery, nocemi... A tyto doby
dne tu nejsou zmíněné jen tak, díky nim se naopak člověku vybavuje to, co je na
tom cíli nejpodmanivější, totiž jeho jakoby tónina,
jeho náladové podbarvení, jež má jiné ráno, jiné večer atd., přitom je to jeden
cíl, je to nekonečná, nevyslovitelná harmonie spojená do vrchovatě rozmanité,
nevyslovitelné singularity.
Díky tomu se druhá polovina básně stává něčím mnohem více než jenom
erotickou poezií s črtou sexuální rozkoše: „Záře svahů za poledne /
s vrcholy slastných křečí / vlhkých polibky / němé srozumitelné / pradávné
řeči.“ Vracíme se na začátek, báseň se zaokrouhluje, zní znovu a znovu jakoby
v ozvěně. Stává se emblémem, tvarem, je víc než linearitou, je teď
opravdovým celkem. Němá, srozumitelná, pradávná řeč, to je to tiché volání, to
je jakési dlení s cílem u cíle, jenž zůstává v dáli. Svahy, do nichž
se opírá polední slunce... poledne
v sobě již od dob F. Nietzsche nese plnost;
je to u Radka plnost ňader i plnost cíle, a nejen to: je to všechno ve všem
(téměř Anaxagorova mystika). Ty svahy jsou samozřejmě abstraktní, jsou
symbolem, jejich vrcholky jsou slastné křeče; skoro jako by někdo zaznamenával
všechny pohyby v našem nitru a v našich tělech do grafu, do křivky,
jejíž vrcholky se odlepí z papíru a splynou s kopci v mystickém
symboličnu. Cíl je tedy extáze, org(i)asmus, tělesno, ty slastné křeče vlhké polibky jsou zas vynikajícím
spojením symbolu a konkrétního, velmi sugestivního prožitku, jenž vyvolává
nejrůznější náladové tóniny a jednak vybudovává
díky tomu symbol do jeho celku, do jeho existenciálního bytí s cílem u
cíle (nebo bytí k cíli), jednak
ho ale také zabudovává do nitra
našich bytostí. Když jsme tedy dospěli spolu s Radkem až sem, vracíme se
k začátku a vidíme tuto báseň jako velice konkrétní, srozumitelnou výpověď
právě o tom, co nijak nelze říci, o (poněkud idealizovaném, to jistě ano)
transcendentním, v nás intimně přítomném, a přece vzdáleném, cíli našich
životů. Někdo by ho nazval nirvána, někdo ráj, ten či onen rozkoš, další zase
pravda či říše idejí. Radek ve své krátké básni pronikl velice daleko do
hmatatelné přítomnosti cíle v našich životech, jak je žijeme tu na zemi.
Snad bych k tomu jen dodal, že spění k němu není něčím automatickým,
jak ostatně vyplývá z jeho povahy. Lze se s ním míjet, lze obětovat
jeho harmonii něčemu jednostrannému a ztratit se brzy v labyrintu příliš
(ne)lidské deformity. Každý z nás je více či méně vržen na složitou pouť k cíli.
Více hravosti je v básních S tužkou,
Hruška a Hra se slovy. Projevuje se tu ovšem opět Radkovo umění v málu
říci mnoho, klást vedle sebe slova tak, že se synergicky oplodní a překlenou
duhový most s mnoha významy a pocity. Zkusme se zaposlouchat do těchto
veršů: „S tužkou nic není / Tužby ve slovech / Marná roztoužení / Tuha na
prstech / Klení / Tuha na rtech / Výbuchy rozčilení / Touha na papírech /
placebo uvolnění.“ Už tou svou melodií, svým jednoduchým rýmováním (asonancí)
naznačují, že jsou hrátkou.
S mile ironickým nadhledem tu Radek vlastně popisuje vznik básně (neboť
jak jinak nazvat touhu na papírech a placebo uvolnění, než básní, resp.
povídkou, novelou, románem atd.?). To, že s tužkou nic není, to se dá
vykládat přinejmenším dvojmo: jednak jako pocit nudícího se básníka, jemuž
nejde psaní a který si jen tak pohrává s psacím náčiním, dále taky jako
probouzející se toužebné snění, tedy jako „s tužkou není žádný flirt“. Skok od
tužky k touze je dán asociacemi mezi slovy, možná však i lecčíms jiným.
Marnost touhy není zřejmě dána tím, že by se básník již dlouho snažil o dobytí
něčího srdce a že by mu to nešlo, ale spíše jejím bezprostředním vyvstáním:
okouzluje v daném okamžiku, kdy ji nelze ukojit. Tužka je při těchto
sněních žmoulána v ruce, přičemž se zašpiní prsty, což má ovšem zajisté
symbolizovat i jakési zašpinění duše, její vtáhnutí do koleček egoistického
prahnutí po vlastním uspokojení. Odtud klení: z nespokojenosti,
z jakési frustrace (jež vždy souvisí s hříchem, byť tak neškodným),
ale i z pohledu na zašpiněné prsty. Špína přechází na rty, do výbuchů
rozčilení; rozčílení má také dva významy, nikoli jen afekt, nýbrž také vnitřní
trans, rozechvění, zaujatost něčím... odtud báseň, báseň jako touha vypsaná na
papírech, jako uvolnění, jež nedosáhlo toho, co chtělo, a přece se uvolnilo
přes psychický klam, přes placebo. Jistěže nikoli každá má takovou povahu,
nicméně je jich možná mnohem víc, než si chceme přiznat. Za zamyšlení stojí
otázka, co víc musí mít báseň, má-li
být jaksi opravdová, hlubší.
Hruška je hraním si
s představou hrušky jako žádoucí ženy; nerýmovaný verš se svou krátkostí i
kadencí podobá průpovídce, chvilkovému zastavení. Přesto Radek doslova kouzlí
se slovy, nadívá je hlubším významem a dovede vskutku zaujmout celého člověka:
tj. naši vizuální představivost, naši erotiku, naše myšlení... Na závěr se jen
letmo zmíním o básni Hra se slovy,
která má čtyři verše a říkankovitý charakter. De facto jde zřejmě opět o
ironické dloubnutí do poezie, do toho, jak je někdy pojímána a (zne)užívána.
Nečteme tu žádnou soud, nýbrž jen mírně pohrdavý úsměv z nadhledu.
Sérii článků o poezii Radka Čecha jsem
tímto ukončil. Myslím, že v současné české literatuře jen obtížně budeme
hledat tak výrazný a svébytný talent, který přistupuje k tvorbě s tak
ohromující poctivostí. Je přirozené, že se neprosadí hned, dokonce asi ani
v brzké době, neboť představuje alternativu vskutku nebezpečnou pro dnes
módní bezobsažnou poezii; ale básník jeho formátu pro úspěch nepíše.
S velikou nadějí čekám na další básně (nebo i něco rozsáhlejšího), jež
vzejdou z jeho dílny a jež se jistě dříve či později objeví jistě i
v Tématu.