Domnívám se, že evropská civilizace má zcela výjimečný status
v obecných dějinách světa. Liší se na první pohled už faktem vývoje. Vždyť můžeme-li přibližně
aplikovat pojmy, jako jsou pravěk, starověk, středověk, novověk a moderní doba
i na jiné civilizační okruhy, zjistíme, že svou vlastní cestou jich většina
došla nejdále k pravěku či starověku – a žádná k novověku (který je
vyznačen racionalismem a liberálními principy). Jaká byla kultura nejstarší
Evropy? Podle knihy R. Gravese Řecké mýty
I (Odeon Praha 1982) měla neolitická Evropa pozoruhodně homogenní systém
náboženských představ založených na kultu bohyně Matky, která byla známa i
v Sýrii a v Lybii. Jiní bozi v Evropě zpočátku nebyli. Bohyně sice měla
různé milence, ale nikoli kvůli plození – neboť v tomto raném matriarchátu
nebylo patrně vůbec jasno o pohlavní cestě rozmnožování. Jakmile byl uznán
vztah mezi koitem a těhotenstvím, získávalo postavení mužů stále větší
důležitost.
Raná řecká mytologie (Řecko bylo právě to místo, kde začínala nová Evropa) se především zabývá
přeměnou vztahu mezi královnou a milenci, jež si sama vybírala. Začíná u
rituální oběti milence-krále (docházelo k ní po přibližně roce panování
krále) a končí v době, kdy byla vytvořena Ílias. Íliada je už situována
v typicky patriarchální společnosti. Značnou část řeckých mýtů tvoří
politicko-náboženské dějiny. Přerod v patriarchát nastal nejspíše násilnou
cestou, totiž invazí Helénů do Řecka a Malé Asie počátkem druhého tisíciletí
př. Kr. Ti se zde střetli s kultem Matky, který byl zřejmě dosti
orgiastický, syrový a je představován v řecké mytologii, jak se domnívá
Graves, takovými nevábnými postavami, jako je Medúsa, Pythón nebo Dafné (jejíž
jméno je odvozeno od řeckého „krvavá“, a tak má málo společného s pozdější
představou pronásledované a křehké dívky). Naopak helénský princip je zosobněn
mužskou silou a řádem: Bellerofontem, Perseem či Apollónem. Helény (tzv. Ióny a
Aitóly) představovaly malé ozbrojené skupiny pastevců, uctívající árijskou
trojici bohů Indra, Mitra a Varuna (praevropská Matka vystupovala také
v triádě, jež měla nejrůznější variace). Nakonec došlo ke splynutí mužské
válečnické aristokracie a ženské teokracie (dle Gravese všechny rané mýty o
bozích, svádějících nymfy, zachycují tuto ranou zkušenost sňatků Helénů
s pelasgickými královnami). Řečtina se rozšířila po celé egejské oblasti,
avšak trůny zůstávaly matrilineární; muž-král si zajišťoval jen postupně a
ztěží postavení aspoň trochu rovnoprávné s ženou-královnou. Teprve invaze
achajská a dórská ve třináctém stol. př. Kr. značně oslabily matrilineární
tradici.
U Homéra už nalézáme pouze patrilineární genealogie. Konečným vyvážením
vznikl olympský náboženský systém: rodina šesti bohů a šesti bohyň tvoří radu
bohů, zcela v babylónském stylu. V čele vládnou ruku v ruce Zeus a
Héra. Ale po vzpouře pelasgického obyvatelstva (potlačené) vzala rovnováha za
své a nejvyšší bůh Zeus se stal naprosto dominantní. Pochopitelně, že systém
mýtů (u Řeků živelný a nijak oficiálně organizovaný) je výslednicí různých sil
– traumat, režimů, fantazie, myslitelského úsilí atp. Pokusím se nyní stručně
projít náboženskou stránku řecké mytologie. Neomezím se přitom jen na homérský
okruh. Zeus byl typický indoevropský bůh, byl svrchovaným bohem nebe – na druhé
straně nebyl tvůrcem vesmíru a
nepatří v Řecku k prvotní skupině božstev.
Hésiodos ve své theogonii (ta je ale možná bližší prafilozofické
spekulaci než vlastnímu mýtickému myšlení) považuje za počátek všeho Chaos,
z něhož povstala Země a Erós. Země zplodila Nebe (Úrana), jenž ji
oplodnil, a tehdy nastalo období bezuzdné, obludné plodivosti a bojů mezi bohy,
což vše nakonec vyústilo do Diova vítězství. Zeus se stal „otcem bohů a lidí“,
jak praví Homér. O původu lidí existuje několik mýtů: podle Hésioda je vznik
lidí i bohů stejný, neboť se zrodili ze země. Hésiodos byl i dějinným
pesimistou, líčil nejstarší období jako ideální, tj. zlaté, další období byla
pro něj bronzové a železné. Jiný pohled skýtá antropogonie postavená na mýtu o
Prométheovi. Ten patřil ke starší generaci bohů než Zeus. Vypráví se o něm, že
uhnětl člověka z hlíny, a Athéna pak hlíně vdechla život. Prométheus svým
důvtipem pak stále pomáhal lidem, dokonce proti Diovi samotnému: jednak pro
lidi ukradl z Olympu oheň, za což byl přibit ke skále, jednak lstivě
donutil Dia k tomu, aby si vybral z obětin místo masa tuk a kosti.
Tato podoba oběti je však typická v archaických kmenech a sotva znamená,
že by právě v řeckém ritu došlo k takové změně. Jedná se spíše o
vysvětlení statusu quo. Vysvětlení obsahující v sobě poznání o vítězství
lidského rozumu nad mocí bohů. Myšlení Řeků se vyznačuje (ve srovnání
s jinými tehdejšími kulturami) výrazně věcností, podnikavostí a praktickou
pronikavostí. Lze předpokládat, že (i díky mohutnému cestování a obchodu)
zjišťovali, že důvtip je často efektivnější než modlitba. Pro Hésioda je tento
moment vzpoury vpádem zla do světa,
rozkolem bohů a lidí. Pro pozdějšího Aischyla je naopak Prométheus největším civilizačním
hrdinou.
Bez tohoto momentu, vedoucího k nové Evropě, se řecké náboženství
jeví v zásadě pesimistické. Lidé jsou bytosti jediného dne. Střízlivá
věcnost řeckého pohledu vidí všude převahu bolesti – štěstí naopak jenom
pomíjivé a nedokonalé. Posmrtná existence v sobě pro Řeky neměla moment
útěchy, protože jim znamenala jen jakousi poloexistenci v podzemních temnotách
(Homérův Achilés prohlašuje, že by byl raději na zemi posledním otrokem než
v podzemí vládcem všech). Dobro a zlo hrálo v posmrtném údělu
nejistou roli a spíše se na zemi i v podzemí projevovala různá silová
pnutí, protekce, nepotismus, chtíč, náhody, a to vše ovlivňovalo situaci. U
Homéra jsou bohové také značně ovlivňováni Osudem, projevuje se u něj
nevýrazný, ale temný rys fatalismu. Smysl existence je pro staré řecké mýty
různý. Zpočátku byl viděn hlavně
v orgiasmu nebo v epickém nahlížení (Homér), oba tyto proudy se snaží
vytěžit co nejvíce z náboženského rozměru přítomnosti, tj. okamžiku, který
umožňuje uniknout času. Později (už u Hésioda) dochází stále více
k moralistické tendenci, jež se snaží o ztotožnění Dia a nejvyššího Dobra
(to vrcholilo u Platóna, kde se řecké náboženství stává občasně používanou
ulitou pro nový obsah).
Ve starém Řecku měly významný vliv věštby a očišťování (vina se dala smýt určitým rituálním obřadem vlastně bez ohledu na vnitřní proměnu člověka), tento pověrečný aspekt se stal námětem mnoha mýtů a závažných uměleckých děl. Zmíním se ještě jen o třech zajímavých fenoménech: o hérojích, eleusinských mystériích a orfismu. Čerpat budu z Dějin náboženského myšlení I (M. Eliade, Oikúmené Praha 1995), kde jsou héróové popsáni jako hrdinové z prvotních dob (např. Héraklés), jejichž status byl někde mezi bohy a lidmi (byly jim přinášeny oběti). Patří k nim zakladatelé měst, rodů atp. Jejich funkce v kultu bývaly nejrůznější (tak např. Achilles jako héros měl spojitost s iniciačními rity u dospívajících). Eleusinská mystéria představovala davovou tajnou slavnost, ke které měli přístup jen rituálně zasvěcení lidé. Byla slavena v Eleusině přes dva tisíce let, a tak jejich obsah mohl být dost během vývoje proměnlivý. Ví se o nich málo. Zdá se však, že představovala pokus o řešení helénského pesimismu návratem k archaickým učením o souvislosti života se smrtí a o posmrtném životě. Konečně orfismus, který měl patrně už předhomérské kořeny, byl podobně zaměřené hnutí – totiž ústředním tématem je osud duše zde na zemi a hlavně po smrti. Orfismus měl asketickou tendenci a jeho učením (převzatým určitě z Východu) byla metempsychóza. Stal se velmi vlivným v pozdější spekulaci u Pýthagory a Platóna – přes ně pak v období helénismu.