Anketu Zlatý slavík prakticky
nesleduji, dokonce jsem si ještě donedávna nebyl jist, zda neumřela spolu
s komunistickým absurdistánem, v němž vznikla a vzkvétala. Vždyť nosí
dnes někdo hrdě titul „národní umělec“ či „zasloužilý umělec“, který udělovali
rudí papaláši s rukama od krve? Je pravda, že „slavík“ nebyl tolik napojen
na politické struktury, nicméně mohl jej dostat sotva někdo, kdo se nehřál na
výsluní prosovětského normalizačního režimu. Zlatý slavík žije ovšem dodnes!
Když jsem před několika týdny čekal, než se mi otevře pošta, všimnul jsem si
hlavní zprávy, již avizoval server, na němž mám účet: Karel Gott se stal opět
nositelem tohoto „prestižního“ ocenění, je zlatým slavíkem za rok 2003. Nevěřil
jsem svým očím, zdálo se mi, že pod touto zprávou musí být něco o plnění plánu
x-té pětiletky nebo něco o VŘSR. Ale chtě nechtě jsem se musel zamýšlet nad
tím, co to znamená, že Zlatý slavík stále existuje a že ho získává člověk, jako
je pan Gott.
21. srpna 1968 vtrhla do Československa vojska pěti států Varšavské
smlouvy pod vedením Sovětského svazu. Jednalo se o sprostou, brutální okupaci,
jejímž jediným důvodem byl strach komunistického bloku z jakéhokoli
znamení uvolňování poměrů, svobody a pravé demokracie. Mnoho lidí bylo zraněno
a zavražděno, proti holým rukám obyvatel klidné země stály tanky. Pod tímto
tlakem došlo k výměně vládní garnitury, k rozsáhlým čistkám
v KSČ a k represivní politice vůči celé společnosti. Husákův režim se
snažil o „normalizaci poměrů“, čímž se myslelo upevnění komunismu v ČSSR
(více o normalizaci viz na www.totalita.cz). Tisíce lidí nemohly vykonávat svou
práci, další tisíce nemohly vystudovat – nemálo předních odpůrců režimu bylo
pozavíráno, resp. psychicky i fyzicky týráno. Normou se stalo neustálé lhaní, zlodějina, protekce a především blbost. Kdo tehdy v Československu
dostal oficiální podporu, byl téměř vždy blbec. Díky Bohu se však našli i
takoví, slušní lidé, kterým situace
nebyla lhostejná a kteří se jasně postavili na stranu dodržování základních
lidských práv. Byli to především signatáři Charty
77, na kterou komunisté reagovali sobě vlastním způsobem. Jednak usilovali
o to, aby se text Charty šířil mezi lidmi co nejméně, chtěli, aby ho lidé
odsoudili, aniž by ho znali. Režim se totiž bál
pravdy téměř s panickou hrůzou. Zaměřil se sice i na persekuci signatářů,
hlavní zbraní však bylo zostuzení Charty v očích veřejnosti – a v tom
byli normalizační kádry opravdu ďábelsky zchytralé. Do Národního divadla byli
sezváni všichni oficiální umělci, resp. umělci, kteří stáli o oficiální
požehnání své kariéře, aby se zúčastnili režimní manifestace, jež odsuzovala
Chartu jako text sepsaný škůdci a podlidmi. Událost byla vysílána televizí a
každý se může ještě i dnes s hrůzou
podívat na tváře vynikajících českých umělců, již nenašli dost odvahy nepřijít
a dožít svůj život se ctí v ústraní. Na většině z nich bylo vidět, že
moc dobře vědí, nakolik celá akce spočívá na hanebné lži, že se jedná o výsměch
všem persekvovaným, že je to jidášská zrada lidské důstojnosti. Báli se....
Nechci sebejistě tvrdit, že já bych jednal jinak. Doufám v to, nicméně
člověk nikdy neví, dokud to sám nezažil a sám nestál před tou relativně těžkou
volbou. Ale snad bych měl v sobě tolik cti, že pokud bych už podlehl
nátlaku režimu, sypal bych si po jeho pádu popel na hlavu, stáhl bych se do
ústraní a snažil bych se co nejvíce o pomoc lidem, kteří byli za režimu
brutálně poškozeni. Antichartu podepsal i Werich, jenž byl sám persekvován a o
němž sotva někdo bude pochybovat, že byl uvnitř upřímně protikomunisticky
zaměřený. Proč člověk jako Werich podepsal, je opravdu smutnou otázkou, jisté
se však zdá, že od režimu za svůj postoj téměř nic nedostal. Tváří v tvář
tragédii Werichově vynikne velmi dobře povaha normalizační hvězdy, ba stálice,
jakou Gott rozhodně byl. Spolu s L. Štaidlem, H. Vondráčkovou a mnoha
jinými se pro normalizaci snad přímo narodil. Plaval v ní jako ryba ve
vodě. Jeho úsměv, jeho precizní pohyby, jeho lesklé, dokonalé oblečení, texty i
melodie jeho ultra líbivých písní, to všechno bylo stejně hluboce falešné jako celá normalizace. Lidé této
cetce bouřlivě tleskali, milovali ji, dovedla totiž nejlépe vyjádřit prázdnotu
jejich nitra, prolhanost jejich životů, aniž by je znepokojovala...
v Gottových písních je absolutně nepřítomná (sebe)reflexe.
Domnívám se, že Gott není případem člověka, který prostě chtěl bavit
lidi a dělat svou práci, ať už panuje jakýkoli režim. Jeho působení
v šedesátých letech, kdy ještě zpíval celkem spontánně a v
relativně svobodné konkurenci jiných umělců, podle mne jasně ukázalo, že
umí být líbivý, ale jinak nic. To, co dovedli dát písním (a nazvěme to pro
jednoduchost duší) M. Kubišová, J.
Suchý, E. Pilarová, W. Matuška, J. Hutka, K. Kryl, ale také Olympic, P. Janů,
K. Hála nebo P. Bobek, to u Gotta nikdy
nenajdeme. Jedině doba, v níž nic nemohlo být opravdové, mohla Karlovi
Gottovi a jemu podobným extrémní úspěch. On se pak snadno stal jejím zpěvákem
par excellence. Dobře si vzpomínám, jak jsme ho v dětském věku obdivovali,
jak hrál roli téměř nedotknutelného symbolu normalizační hudby a kýžené
pozitivní nálady. Avšak už tehdy jsem byl zklamaný, když jsem ho slyšel mluvit:
má monotónně sladký hlas, studené oči a nikdy neřekne nic podstatného, nic co
by člověku utkvělo, co by vklouzlo do nitra. Když jsem, nedlouho tomu, četl
rozhovor, který poskytl jedněm novinám, žasnul jsem nad hloupostí jeho názorů a
nad tím, jak je všechno, co říká, asi pouhé klišé.
Proč je opět zlatým slavíkem Karel Gott? Naše postkomunistická
společnost mnoho věcí zdědila po normalizační éře. Zkuste chvíli pozorovat
chování lidí, zvláště středního věku, a téměř v každém z nich najdete
normalizačního člověka. Psychologicky se nikdy neodpoutají od nerozlišování
mezi lží a pravdou, od stádovité pasivity, od potřeby laciného optimismu
garantovaného všemocnou stranou, přelévaného do televizních estrád, povinných
nástěnek a zrůdného newspeaku. Je velmi pravděpodobné, že velkou většinu
hlasujících v anketě Zlatý slavík tvoří právě tento psychologický typ.
Karel Gott, a to je opravdu velmi nepřirozené, nikdy úplně nepropadl, býval to
div, když skončil druhý a nikoli
první. Stabilita jeho vítězství, trvající po desítky let, svědčí o velké
homogenitě skupiny obyvatel, která se ankety účastní. Osobně však mám naději
v to, že z celkové populace je to stále menší procento a že postupem
doby vymizí úplně.
Velkou přehlídkou normalizačního zábavního průmyslu (který fungoval
podle hesla „opium lidu“) představovala pompézní oslava šedesátých pátých
narozenin Karla Svobody, již uváděli svorně Karel Gott a Helena Vondráčková
(pokud si dobře pamatuji). Vliv velkého mága Svobody se protahuje jako stín až
do dneška ještě silněji než vliv obou konferenciérů. Muzikály, s nimiž se v poslední
době roztrhl pytel a které sklízejí obdiv i u mladších lidí, jsou jakýmsi
pohrobkem onoho pozlátka sedmdesátých let. Rudozlatý slavík v nich jako
Fénix vstává z popela, aby se zaskvěl svým jepičím životem. Ale i když je
současný pop velmi často důstojným dědicem stupidnosti normalizačního režimu,
není potřísněný kolaborací, nespojil se s tyrany, lháři a zloději
v elegantním tanci, jenž měl zastřít hrůznost zločinů a útlaku. Bude
zapomenut bez pachuti hnusu.
Přechod od jedné éry ke druhé je vždycky neostrý. Nedávno tu byla u
moci KSČ, tajná policie, neexistovala svoboda názoru, vyznání, neexistoval
vůbec právní stát, lhalo se všude a o všem. Něco z toho starého světa
stále přežívá. Anketa Zlatý slavík a její alter ego Karel Gott jsou symptomem
společenské setrvačnosti. V perspektivě nového (pro nás) světa liberálního
Západu se však jeví jako nepochopitelný přízrak, jako podvědomá rozpomínka na
něco traumatizujícího a strašného. Jsem přesvědčen, že vymizení kultu Karla
Gotta bude tím nejjistějším signálem o tom, že změna společenských poměrů
pronikla již i hluboko do nitra obyčejných Čechů. Gott je nesporně schopný
profesionál, jeho dovednosti jsou leckdy téměř ohromující, a to jak na pódiu,
tak v přístupu k médiím. Je to člověk, který byl v nesprávnou
chvíli na nesprávném místě, a to jej podmanilo; byl vynesen k
opravdu pohádkové slávě, stal se modlou, což můžeme tvrdit bez velkého
přehánění. Možná je spíše obětí než viníkem, to však nechci soudit. Kromě toho,
že s tou největší pravděpodobností bude i nadále vyhrávat anketu Zlatý
slavík, je ale jisté především to, že bude brzy po své smrti zcela zapomenut –
a pro historiky dalších generací zůstane jen tím, čím jsou pro dnešní Němce
„umělecké“ hvězdy nacistického režimu, přisluhovači svého Vůdce, mistři
prázdnoty a vylhaného optimismu.
19. ledna 2004 tomu bude 35 let od smrti Jana Palacha. Palach byl
student Karlovy univerzity a upálil se na Václavském náměstí ve snaze
vzburcovat společnost. Lidé, kteří za normalizace v klidu plnili svá
břicha a užívali výhod poklidného života, se rádi obhajují tím, že prý nic nevěděli
o zrůdnosti normalizačního režimu. Nebylo to však nevědění! Vždyť kdo tehdy
nevěděl, že země je okupována komunistickými vojsky, že docházelo
k masivnímu vylučování slušných lidí z podniků, ze škol,
z univerzit? Kdo se na každém kroku nesetkával s normalizační blbostí
a s flagrantním porušováním elementární důstojnosti člověka? Kdo nevěděl,
že najednou bylo mnoho věcí zakázáno, že byla silně omezována svoboda svědomí a
že celý ten režim násilím potlačoval
to, co národ v šedesátých letech spontánně a svou drtivou většinou
přijímal? Jan Palach byl právě konfrontován s tou obrovskou změnou postoje
národa, jenž se spontánně postavil Sovětům, ale jenž brzy již poslušně zobal
z ruky novému režimu. Myslel si, že mu vrátí svědomí. Velice smutné na tom
je, že nikomu tehdy opravdu vůbec nic strašného nehrozilo: uranové doly, monstr
justiční vraždy, odvlékání na Sibiř, těžký žalář či zinscenovaná umučení
farářů, nic z toho za normalizace nebylo. Zpravidla člověk za prostou
věrnost svému svědomí pouze ztratil dobré bydlo. Nedovedu říci, zda vypjatý čin
Palachův byl v nějakém smyslu rozumný, byl však pochopitelný. Zůstává
dodneška nekompromisním mementem národu zbabělých kolaborantů, jež nedovedlo vyburcovat nic z jejich pokojného
života uprostřed všeobecné lži a nenávisti oslazeného Gottovými šlágry. Jenom
kdyby dovedli přiznat aspoň to, že věděli, že moc dobře věděli, ale že jen vědět nechtěli a nechtějí.