S problematikou jazyka, jeho vzniku, fungování a smyslu úzce
souvisí i důležité otázky kolem mozku a mysli, jež jsou v posledních
několika desetiletích velice populární v rozmanitých vědeckých
disciplínách. V tomto článku bych chtěl stručně a především bez zabíhání
do filozofie přiblížit jeden z nejoriginálnějších pokusů o řešení těchto
otázek, jehož autorem je významný americký vědec K. H. Pribram. Hlubší diskusi jeho názorů a také podrobnější
informace o jeho životě můžete najít v knize Mozek a mysl (Vize 97 Praha 1999). Pribram se narodil roku 1919 ve
Vídni, v roce 1927 se s matkou stěhoval do USA (kde už byl otec),
v Chicagu pak vystudoval univerzitu a stal se neurochirurgem. Později se
však věnoval především objasňování struktury a funkce mozkové kůry; ve svých
pracích na základě bohatého experimentálního materiálu rozebírá pojmy jako
vjem, emoce, paměť atd.
Při tomto pokusu shrnout Pribramův geniální náhled budu vycházet
ze sborníku, v němž se sešlo pět vynikajících autorů se svými
příspěvky k tématu: co se děje v lidském mozku, když se učí (O
biologii učení, Academia Praha 1974). Diskusní příspěvek K. H. Pribrama
tvoří závěr knihy a jmenuje se Čtyři R o
pamatování. Pribram začíná tím, že při učení hraje významnou roli opakování.
Nemá na mysli trivialitu podobného typu, jako je „opakování matka moudrosti“.
Informace v duchu kybernetiky znamená to, co novost. Data zůstávají sebou samými, ať jsou pro organismus nová
nebo stará, ta ještě netvoří informaci. Lze říci, že informace je pak něco jako
zjištění. Pribram ovšem upozorňuje, že každé zjištění se děje nikoli jen na
základě pouhé přicházející novosti, nýbrž její interakcí s přijímajícím
systémem – tedy především s pamětí a hodnotami. Formuluje to tímto
způsobem: každý psycholog, který studoval tento problém, zjistil, že
souvislost, soubor událostí, ve kterém se informace objevuje, je tak důležitým
faktorem výsledku jeho pokusu, jako sám signál nesoucí informaci. A právě této
složce věnoval svou pozornost.
Nejdříve si ujasněme termíny, které Pribram užívá: totiž kódování a dekódování. Kódovací procesy rozdělují informaci v mozku –
dekódovací procesy zase umožňují využití této rozdělené informace organismem.
Reprezentace je prostorový kódovací proces. Pokud musíme vykonávat tutéž úlohu
dlouhodobě v tomtéž prostředí, úloha se zautomatizuje, tj. zefektivní. Dochází ovšem k vymizení tzv.
orientační reakce: události kolem sebe, které jsou konstantní, přestává
organismus vnímat. Dojde-li však k události, jež bude vybočovat ze
stereotypu, vrátí se orientační (bdělostní) reakce. Z toho vyplývá, že
v nervovém systému se tvoří jakýsi nervový model prostředí, se nímž jsou
vstupující data konfrontována. Přitom se tyto jevy dají vysvětlit změnami na
synapsích, k nimž dojde při vytváření modelu prostředí. Tak se dostáváme
k tomu, co se někdy nazývá jako Pribramova holografická teorie mysli.
Vysvětlit nějakým stručným způsobem, co je hologram, není jednoduché. Dá
se říci, že díky osvětlení tělesa koherentním monochromatickým zářením získáme
jakýsi systém interferenčních skvrn, a to je hologram. Jestliže ten (jedná se o
mřížkovou dvojrozměrnou strukturu) bude ozářen stejným vlněním, jímž bylo
předtím ozařováno těleso, získáme obraz původního předmětu (trojrozměrný).
Pribrama zajímají následující vlastnosti hologramů: a) obraz získaný
„vyvoláním“ je úplný, nedá se odlišit od originálu, změnou perspektivy se mění
právě tak, jako by pozorovatel sledoval původní scénu; b) hologramy lze
následujícími expozicemi na jednu fotografickou desku zaznamenat přes sebe – a
přece je můžeme znovu každý zvlášť izolovat; c) každá skvrna hologramu získá
světlo z celého osvěcovaného
tělesa, tedy z ní lze rekonstruovat
celý hologram. Z neurofyziologie, říká Pribram, víme, že i po odstranění
až osmdesáti procent všech senzorických mechanismů z mozku nedochází ke
zhoršení vnímání obrazců. Ke vzniku hologramu bychom však v naší hlavě
potřebovali vlnění (elektromagnetické) a schopnost neuronů s ním nějak
pracovat. Nervový vzruch je ovšem vlastně pohybující se změna elektrického
potenciálu, což je právě vlnění. Pribram dokonce naznačuje, že vstupní
struktury mozku vytvářejí vlnění (na základě vnějších inputů) a dočasné
paměťové mechanismy vznikají z interferenčních efektů tohoto vlnění. Navrhuje
možnost ovlivnění seskupení proteinových struktur interakcí s ním.
Jestliže obecně uznáme, že není důvodu očekávat principielní odlišnost
zrakové sféry od ostatních, potom lze předpokládat, že input recepcí přechází
do podoby elektrických pulsů a že ty vzájemnou strukturovaností a interferencí
vytvářejí obraz prostředí. Vzniknou vlny – ty ovšem neponesou jenom optickou
informaci z osvětlených těles, nýbrž i zvukovou, jazykovou, taktilní atp.
Neuronální korelát tělesa by potom vzešel ze sloučení informací všech smyslů.
Z Pribramovy teorie vyplývá, že existuje mechanismus, který dovede
extrahovat z holografického zobrazení relevantní informaci – její uložení
si Pribram představuje tak, že se při vhodném podnětu rekonstruuje z trvajícího a selektovaného zbytku původního
inputu. Ukázalo se, že takový typ vln, které vytvářejí nervové hologramy, mají
tendenci se zaostřit, pokud se objeví v tzv. absorpčním prostředí, což je
např. mozek. Jsou tedy schopny podráždit velice dobře lokalizovaný soubor
neuronů (ba dokonce jeden jediný neuron). Každý sloupec buněk neokortexu je (ať
už vrozeně nebo zkušeností) laděn pro danou specifickou funkci, jež vytvoří
zjistitelný output, pokud dojde k adekvátnímu podráždění (vlnou). Při
hlubším výzkumu orientační reakce Pribram dospěl k závěru, že není vůbec
jednolitá. Zjistilo se, že existují dvě třídy orientačních odpovědí,
z nichž jedna je dosti zajímavá.
Jestliže totiž u organismu chybí,
potom tento nemá schopnost předvídat souvislosti a účinky těch událostí, kterým
je vystaven. Schopnost tohoto předvídání Pribram nazývá registrace. Podle něj je možné si představit proces, který kóduje a
rozděluje inputy podobně, jak to v prostorovém smyslu dělá nervový hologram.
Když probíhá tento aktivní proces, události jsou rychle zaznamenány do paměti.
Více o něm osvětluje analogií s embryogenezí. Ta nezávisí pouze na
genetické výbavě organismu, nýbrž vrozené vlastnosti jsou indukovány teprve
působením okolí. Genetická vloha je specifická vůči jednotlivci (druhu, rodu…)
a induktory jsou v tomto smyslu naopak nespecifické. Zjistilo se, že
podráždění jakéhokoli místa na neokortexu vyvolá inhibici signálů
z okolních míst – ohnisko podráždění se tak izoluje a zvyšuje se kontrast
mezi ním a okolím. Existuje i tzv. autoinhibice, která umožňuje takto separovat
a vyostřovat neuronální události v čase,
jako to zmíněná inhibice okolí dělá v prostoru.
Zbývá problém dekódování – Pribram upozorňuje na to, že dekódování je
stejně komplexní proces jako opačné zakódování. Už jenom definovat nějakou část
nebo událost v biologickém systému informací závisí na tom, jak je
informace zamotaná. Prvním krokem při dekódování bude asi kouskování. Vlastně
už toto rozdělení do částí je nějaká interpretace, nějaké přečtení. Pribram navrhuje hypotézu, podle které tzv. anteriorní
frontální kůra působí jako adresový registr v počítačovém programu,
pracuje jako řídící prvek a dává střídavě přednost komplexům událostí, které má
organismus řešit. Avšak jinak se o reorganizaci
– jak Pribram nazývá dekódovací procesy – neví nic.
Myslím, že je zřejmé, že tento fascinující pohled na mysl je prozatím
jen pouhou spekulací, ovšem spekulací krásnou.
I proto jsem ho zařadil do časopisu, který se přednostně zabývá tím, co
nazýváme slovesnými uměními. Složitost procesů probíhajících při používání
jazyka v našem mozku je nepředstavitelně velká, najít jejich jednoduchý, a
přitom hloubkový model je ve svém jádru podle mého (ale i třeba A. Einstein to
viděl podobně) názoru výkon velice blízký tomu, co dosáhne básník napsáním
opravdu krásného díla.