„Pravda není děvka, která se věší na krk těm, kdo po
ní netouží; spíše je to nepřístupná kráska, jejíž přízní si nemůže být jist ani
ten, kdo jí všechno obětoval.“ Arthur
Schopenhauer (citováno z knihy Svět
jako vůle a představa, Nová tiskárna Pelhřimov 1997)
Co je tedy pravda? To je otázka pontského Piláta.
Měl odsoudit jakéhosi ubožáka v hadrech, neboť mu ho přivedli mocní kněží
a trvali na tom, že porušil jejich náboženská přikázání. Hérodotos kdesi ve
svých Dějinách líčí s půvabem
rodícího se humanismu o zcela rozdílných přístupech k pohřbívání mrtvých u
Řeků a u Indů. To, co u jedněch bylo svaté, to u druhých bylo vrcholem
hanebnosti a hříchu. Když se k tomu přistoupí takto, když porovnáme jednu
literu s druhou literou, tradici s tradicí, je v Pilátově otázce
smysl. Litery mají vlastní pravdu a
neptají se, co je pravda. Jenže ten
trhan stojící před římským místodržitelem řekl, že přišel na svět, aby vydal svědectví pravdě. A právě na
tohle dostal onu okřídlenou odpověď: co je pravda? Ti, kdo se dovedou takto
zeptat, ti si i dovedou umýt ruce nad člověkem, jejž vydali nenávisti
k umučení. Ukřižovaný a Pilát se lišili v jedné věci, ve vztahu k pravdě. Nicméně měli
společnou zase jinou věc, totiž vědomí složitosti
pravdy. Bláhoví jsou ti, kdo ještě věří sloganům, přímočarým řešením a
zaručeným pravdám. Jistota pravdy zabíjí lásku k pravdě. Kdo jí všechno
obětoval, je s ní nejvíce, ale nejméně ji vlastní. Ostatně chtít ji
vlastnit může pouze ten, kdo ji nemiluje.