Nobelova cena má, dá se říci, v těch oborech, v nichž je
udělována, natolik vysokou prestiž, že se skoro může zdát, že její laureáti
jsou jakýmisi civilními nebešťany. Je jistě hodné obdivu, jak tato cena, již
založil soukromník a již udělují lidé stejně lidští jako my, získala během
století na mysteriózní autoritě. A dalo by se říci, že právem. Má humanistický patos, slouží dobré věci a zvláště
v přírodních vědách byla udělována těm osobnostem, které opravdu změnily
svět a změnily ho k lepšímu.
V poslední době ovšem, zdá se mi, žije více ze své minulosti – a o
lidech, kteří cenu dostali, se dozvídáme až ex post. Přečteme si jejich jména
s posvátnou úctou v novinách, pokusíme se porozumět aspoň zhruba
tomu, zač byli odměněni, a zítra již na ně zapomeneme. I v přírodních
vědách je prostě o vskutku velké objevy
dneska nouze. Ještě mnohem hůř je na tom Nobelova cena míru, a to zvláště poté,
co ji obdržel Jásir Arafát, který je určitě gaunerem, ale i v nejlepším
případě je to velmi pochybný arabský politik. Letos jsem však volbu poroty
v oblasti míru uvítal, bylo to moudré rozhodnutí, jež podporuje přímo a
citelně boj iránských žen za svou lidskou důstojnost.
Pokud jde o Nobelovu cenu za literaturu, řekl bych, že její udělování je
dlouhodobě velmi pochybné. O prestiži ceny nebo klubu svědči vždy právě to, kdo
je jejím nositelem či kdo je jeho členem. Nejprve si však vezměme největší
postavy světové literatury 20. století, které Nobelovu cenu neobdržely. Zaprvé je
to Marcel Proust, který má mezi dosavadními laureáty jen málo sobě rovných. Ale
ani James Joyce neobdržel tuto cenu a k němu může být hned přiřazen Franz
Kafka, Allen Ginsberg (který je podle mne právem považován za největšího
básníka minulého století), Jack Kerouac, William Burroughs nebo také Guillaume
Apollinaire, Jacques Prévert, David H. Lawrence, Antoine Saint-Exupéry a další.
Místo těchto prvotřídních autorů, jejichž osudem bylo, že se nevešli do
dobového a poněkud nebo až příliš měšťáckého
humanismu, nalezneme mezi nositeli Nobelovy ceny za literaturu převážně autory
druhořadé. Za všechny mohu jmenovat některé z těch, kteří byli ve své době
skutečně velmi populární, ale jejichž dílo je už spíše zapomenuto: Roger M. Du
Gard (když mohl dostat Nobelovu cenu posmrtně Erik A. Karlfeldt, proč ji nemohl
dostat místo zmíněného Francouze Proust?), Gabriel G. Márquez, Winston S.
Churchill aj. Když si člověk pročítá životopisy laureátů (Laureatus laureata, Arca JiMfa Třebíč 1995), občas má pocit, že
patří do klubu vyvolených jen
z politických ohledů. Myslím však, že pro podporu přímo politického boje
za svobodu je vhodnější Nobelova cena míru; ale i když naprosto chápu, že cenu
za literaturu dostal např. Alexandr Solženicyn, u jiných nositelů mi přijde, že
byli vybráni podle podivného klíče jakési společenské angažovanosti a ve snaze
uspokojit všechny národnosti.
Proto jen s velkými rozpaky vítám nového laureáta Nobelovy ceny za
literaturu, jímž se pro tento rok stal John
M. Coetzee, jihoafrický spisovatel, jenž se ve svém díle zabývá
apartheidem. Zdá se, že tento muž věrně následuje tradici románu o společnosti,
který kdysi mistrovsky zvládal Balzac a který se později stal nesmírnou módou i
mezi duchy naprosto průměrnými. Svým dílem zvětšil milióny svazků čítající
hromadu takovýchto románů, avšak těžko říci, jestli překoná své kolegy a jestli
se zapíše trvaleji v paměti lidstva. Vždyť ani Hemingwaye už pomalu nikdo
nečte. Rozhodně však pochybuji o tom, že rok 2003 se zapíše do historie tím, že
z Nobelovy ceny za angažované psaní se stala Nobelova cena za
literaturu.