Občas si dopřávám toho potěšení, že jen tak bezcílně bloumám mezi regály
univerzitní knihovny, zatím co mé oči kloužou po hřbetech vystavených knih. Tu
a tam nějakou knihu vezmu, prolistuji a většinou zase vrátím zpět na místo. Při
jedné takové potulce mě zaujal nadpis 30
let české poezie (Československý spisovatel Praha 1975). Vytáhl jsem knihu
z regálu a při přečtení hlavního názvu Sborový
zpěv jsem vůči ní pojal neurčité podezření. Slova „sborový zpěv“ ve
mně totiž evokují představu unifikovanosti, stejnokrojů a projevů, jež jsou
všechny podřízeny přísnému vedení sbormistra. Poezie je pro mě pravým opakem
vyznačujícím se různorodostí, individualismem a hledačstvím. Představa houfu
stejně oděných básníků, kteří se od sebe liší leda tak výškou nebo způsobem
vedení hlasu, mi připadá absurdní.
První stránky této básnické antologie mi potvrdily, že jsem se nemýlil.
Kniha byla vydána v roce 1975 na počest 30. výročí osvobození
Československa Sovětskou armádou. Veden rostoucí zvědavostí začetl jsem se do
předmluvy, přičemž na mě s přibývajícími přečtenými řádky opět dýchl van
toho už skoro zapomenutého absurdistánu, v němž slova mají, na rozdíl od
toho, jak je známe dnes, svůj specifický význam, který byl však celkem jasně
určen normalizačním newspeakem. Autor předmluvy mluví o intimním vztahu člověka
k poezii, o tom, že v tomto vztahu jsou všechna doporučení bezmocná,
o rozmanitosti, významu individuality…s tím jistě nelze než souhlasit. Druhým
dechem však dodává, že se v průběhu věků básník spolu se společenskými
změnami „učil uznávat kázeň a zákonitosti revolučního zápasu. Mířil sice na
nejvyšší cíle, přitom se však cítil částečkou kolektivu.“ Individualita tedy
ano, ale jen ta revoluční. Hledání ano, ale jen to směřující k pravému
poznání. Napětí, pochyby, úzkost ano, ale jen v mezích všeobecného
optimismu a kolektivní naděje.
Antologie čtenáři představuje poměrně široké spektrum básníků počínaje
„velikány“ české poezie, jakou jsou Holan, Halas, Hrubín, Seifert či Biebel,
přes známé propagátory komunistického režimu, jako byli Nezval, Neumann,
Pujmannová či Sýs, až po dnes už úplně neznámé veršotepce, kterým se zde
dostalo místa jen proto, že pěli ódy na rudoarmějce, komunisty, tvrdé chlapy
z fabriky či panelovou výstavbu. Přes velmi rozdílnou kvalitu veršů se
však editorům původní záměr vyvedl téměř dokonale a podařilo se jim knihou
skutečně vyvolat dojem sborového zpěvu. A tak i zcela ideologií nedotčené
básně, jako třeba Halasova Celá
podzimková, dostávají díky kontextu, v němž se ocitají, jakousi
nahořklou příchuť, protože vyvolávají dojem, jako by i ony patřily do hlavního
proudu uvědomělé socialistické poezie.
Přiznám se, že jsem knihu vrátil zpět s radostným vědomím, že dnes
už je naštěstí jen zajímavým historickým dokumentem, zřetelně ilustrujícím
povahu tehdejší každodenní reality. Reality jednotvárnosti, šedi, tuposti,
polopravd a lží.