Byla to fádní a chmurná doba, všechny domy měly šedivou barvu, vše to
otřískané všechno patřilo všem. Chodil jsem do školy a ve škole
nám lhali. Nosil jsem pionýrský šátek na povinných prvomájových průvodech,
věřil jsem, že ze vzduchu nás sledují zlí imperialisté. Už jako dítě jsem se
bál atomové války. Obdivoval jsem Lenina, o němž se oficiálně mluvilo jako o
hrdinovi, ač to byl masový vrah; ve výtvarné výchově jsem u příležitosti výročí
VŘSR stříhal z papíru různé cetky, jež se potom lepily na okna. Průvody
lampiónů každoročně a povinně procházely tmou pohraničního města, v němž
jsem bydlel, a končily u jakéhosi pomníku, kde sovětští vojáci vystříleli
strašnou salvu ze svých zbraní. Netušil jsem, že nás okupují, že před dvaceti
lety jejich kolegové zabíjeli nevinné a bezbranné lidi, kteří marně bránili
elementární lidskost. Ano, o mnohých věcech jsem jako dítě nevěděl.
Díky Bohu jsem své dospívání prožil už ve svobodné společnosti. Chodil
jsem do osmé třídy, když tyranie padla. Malý incident s policií, který
jsem zažil, když jsem spolužáku pomáhal s přepisováním studentských
prohlášení, způsobil, že jsme se velmi brzy přiklonil jednoznačně na
protikomunistickou stranu. Bylo to fascinující, pro mladého člověka zvláště. A
celý rok 1990, drtivá prohra komunistů ve svobodných volbách, voňavá a nadšená
Praha, Havel na hradě – jako bychom byli očištěni, jako by špína stekla do
stoky. Nikdy nezapomenu na Václava Malého, Martu Kubišovou, Jaroslava Hutku a
na spoustu dalších.
A kolik knih tehdy začalo
vycházet! Četl jsem Čapkovy Hovory s TGM, Patočku, Nietzsche, Platóna...
hltal jsem noviny a různé zdroje informací o zatajené kultuře. Učil jsem se
rozumět. Vděčný, strašně moc jsem byl
a stále jsem vděčný. Za co? Za tyto
intelektuální požitky? Samozřejmě, že se po listopadu 1989 změnilo v této
společnosti mnoho věcí jasně k lepšímu a že většina problémů, které máme,
jsou dědictvím (ať přímým nebo nepřímým) komunistické doby temna. Mnoho lidí
zůstává svým způsobem myšlení ještě komunisty – kus žvance, lež, podvod a tupá
omezenost jsou jim nad všechno nad světě. Nepřijde jim tragické, že někdo musel
volit mezi svědomím a rodinou; nevědí, co je to zpráskaná hrdost poctivého
vlastníka, jemuž strana uloupí výsledky jeho práce; nepochopí, proč by někoho
mohlo trýznit, že nemůže svobodně myslet, tvořit, mluvit a že se nesmí pokusit
své nápady uvést v život; je jim cizí radost ze svobodného stýkání se
s jinými národy a kulturami; možná jim dokonce schází strach a všeobecná lež. Proto lidé za události
z listopadu 1989 často nejsou vděční, já však vděčný zůstávám.
Nejvíce jsem vděčný všem těm, kdo proti režimu bojovali, kdo téměř celý
svůj život prožili s totalitní persekucí v zádech. Umučeným,
popraveným, vězněným... ačkoli svobodu často už neokusili, jen díky nim tu svoboda je a má nějaký
smysl. Jsem vděčný i těm, kdo sice nebyli tak stateční, ale kdo po celou dobu
té hrůzy, jež jim jako temný stín spoutala život do svěrací kazajky, nepřestali
toužit po svobodě. Svoboda není majetek, který oni neměli a my máme, není to
prostor k získávání nových požitků, není to kožená sedačka, vymoženost,
již závidí jedna generace druhé. My jsme svobodu přejali od nich a naše
zodpovědnost je předat ji dál, totiž předat ji jako mravní dědictví.