V minulém čísle Tématu jsem se pokusil představit (v recenzi
s názvem Vážení) jednu ze tří
částí básnické tvorby Radka Čecha, jak ji lze najít na internetu
(www.totem.cz). Básně, které mají sociálně protestní nebo ironický obsah, tvoří
v mém poněkud umělém dělení část druhou. Také v nich a za nimi je
obsažena reflexe lidského údělu, nyní ale vychází více ven a všímá si kolem sebe s usebranou bolestí, jež se
zvnitřňuje až v sarkasmus, lidské falešnosti, nepoctivosti, obecné
porušenosti světa. Nad potřebou vychovávat, nad mířením ke změně převažuje
v Radkově poezii faktičnost, jež je vnímána v jakési nevyslovené
samotě básníka, ne-li přímo v jeho bezmoci.
Sonet Jaro (o struktuře ABAB
ABAB CDE CDE s nepravidelným počtem slabik ve verši) vytváří složitou
disonantní melodii, souznící s výrazně deziluzivním obsahem. Roční období, jež
je zpravidla vnímáno velmi pozitivně jako posel naděje a nového života, je
v této básni spojeno s představou otevřených popelnice, jejichž víka
zmítaná větrem zvoní umíráček zimě, „když prach ze špinavých silnic / poryvy
větru unášejí...“ Je časné ráno, rackové krouží nad řekou, proti nim jsou
postaveni černí havrani, kteří se stávají symbolem té neutěšené melodie
umíráčku a bolesti, již vyvolává v srdci. Proto také básník říká, že havrani
jsou snad jediný, koho „rušivá smuteční hrana“ souží. A vše se po těchto dvou
úvodních strofách zřetelně převtěluje v symboly. To, co jsme dosud mohli vnímat spíše jako báseň, která
líčí nějaké konkrétní místo a konkrétní čas, nějaký pocit z konkrétní
situace, to se v Radkových rukou stává vizí celé jedné stránky světa:
„...v přístavech hlučného blahobytu / špíny a rušného zmatku / na nějž se tak
rychle zvyká // jako na daně za ubohou totalitu / co váže konopnou oprátku /
svědomí které už nezavzlyká.“ Havrani i racci se stávají s celou scenérií
součástí tohoto duchovního dramatu současnosti, ba lidských dějin vůbec. Jaro,
v kterém zní hrana, to je ta odvrácená tvář skutečnosti, námi nepovšimnutá
díky klopotě a rozptýlení našich životů. Hlučný blahobyt fyzické i mravní
špíny, zmatek a zvyk jsou snadné, protože umožňují člověku nevidět. Svědomí nevolá, nevzlyká, necítí se zraněno, popřeno, bylo
totiž oběšeno – podobně jako se za
totality věšeli nepohodlní šiřitelé pravdy. Je oběšeno bez povšimnutí námi
samými a naším zvykem žít ve slepé totalitě rozptýleného, sobě samému
ukradeného života.
Blíže k ironické poloze je báseň Literát, básník..., jež chladnokrevným řezem přímo do morku kostí
hořce karikuje určitý až příliš běžný typ literátů. Báseň je napsaná krátkými
verši, má formu dramatického monologu o sevřeném, napnutém rytmu, jenž je
přesahy spojen do souvislého spádu. Čteme: „Sestoupil jsem / z trůnu své
židle / a odložil insignie / od nichž mám / modré prsty...“ Směšný i strašný
zároveň! Symbol pýchy, která ať sedí na sebedražších trůnech, ať drží ve svých
rukou sebemocnější armády, přece jen v porovnání s věčností nemá víc
než židle a pera, než bezcenné věci. K umělcům jistě od nepaměti patří
ješitnost, dokonce i pýcha, avšak sotva je někdy někdo spojoval s pýchou
králů tak, jak to činí Radek. On jde však ještě dál a bezprostředně po „modrých
prstech“ čteme: „...a zahleděl se / do dne / a pochopil / že jsem horší /
gauner / než samozvaný král / který nemá / nikdy nic jisté / zatímco / vládci
slova / jen zbaběle / hekají / něco o nepochopení.“ Ten pyšný literát cosi sám
o sobě pochopil. Co pochopil? Radek stále míří k témuž středu, totiž
k poctivosti, k boji o svou vlastní identitu. Samozvaný král, a nyní
musíme odhlédnout od toho, že patrně spáchal nejrůznější zločiny, protože to
není prizma analogie, o kterou v básni jde, tedy onen král do něčeho jde,
cosi riskuje, vystavuje se možnosti porážky, musí být aktivní a stavět se
skutečnosti tváří v tvář. To dnes
literáti nedělají. Sedí v povýšenosti na svých směšných i strašných
trůnech, odkud si nárokují brát nám peníze z našich peněženek, tváří se
jako vtělení veškeré moudrosti a mravnosti, a přitom jsou schovaní
v závětří nesmírné impotence vlastního tvůrčího neúsilí, neschopnosti,
zbabělosti. Ačkoli Radek neříká, co náš literát s palčivým plodem svého
sebezpytu udělá, myslím, že je naprosto jasné, že ho nějakým způsobem potlačí,
a nebude se přitom štítit jakékoli lži či komedie.
V básni Dobrá nálada Radek
ironizuje vesnickou slavnost, ovšem i tady nakonec ucítíme jeho hořkotemný
leitmotiv. Formálně se jedná opět o báseň nepravidelnou, která je tvořena
krátkými verši s častými přesahy, avšak nyní připomíná spíše flašinet
pouličního baviče. Když Radek hovoří o párcích, pivech, starostovi s jeho
ženou, o dechovce, bigbítu, o dojemném souručenství faráře a policajta,
popíjejících spolu matonku, snad bychom již podlehli onomu maločeskému
instinktu spokojenosti, ba dojetí z něčeho tak pěkného. Jenže báseň se
uzavírá tímto čtyřverším: „Na sklonku dne / návsí tepe / obecně schválená /
dobrá nálada.“ Tím se všechno mění, a to hned v několika rovinách. Předně
v té existenciální, neboť opravdovost dobré nálady je zpochybněna; kousli
jsme do jabka, jež je uvnitř shnilé. Ale tato dobrá nálada bez spontánnosti,
bez životní probuzenosti, o níž svědčí takový protiklad maločeského kýče, jakým
je např. Řek Zorbas, je navíc ještě do značné míry i zárodkem servility vůči
politickým autoritám, onoho spokojeného života organizovaného milostpánem
starostou. Konečně za zmínku stojí úvaha nad tím, že Radkův pohled vnímá těmi
posledními verši celou situaci tak trochu jako jakési zoo, jako voliéru,
v níž se hemží neboze šťastná zvířena bez záblesku rozumu a vědomí.
Nejvýznamnější básní z druhé
skupiny děl Radka Čecha je však podle mého názoru Obyčejný Čech. V ní se ukazuje i mnoho pohledů, jež jsou pro
nás zatím možná nečekané. Z jednoho nebo ze dvou slov složené verše
vytvářejí jednu dlouhou strofu, začínající takto: „Ve stoje / vleže / sedě / i
běže / trávím / své tělo / nápojem / pokleslým...“ Další verše, ve kterých se
básnický subjekt žoviálně a také s jakousi fatalistickou spokojeností s
během života přiznává k tomu, že pil a že pije, že měl rád různé dívky, že
žádné nezahnul, neboť nebylo s kým, jasně prozrazují záměr obnažit banalitu života. Báseň ostatně končí
takto: „Teď si / čtu básně / a je mi / krásně / Ale život / je jinde / to dávno
/ vím / Já / nalitý jak měch / Jako vy / obyčejný / Čech.“ Oproti jiným
Radkovým básním se nyní nepotkáváme s existenciálním napětím,
s tíživým úkolem našeho života, jenž stojí tváří v tvář své vlastní
zradě. Řekl bych dokonce, že Obyčejný Čech má veselý, smířlivě sebeironický
podtón. Čechem je totiž jednak Radek sám, to je jeho jméno, jednak všichni, kdo
se hlásí k této národnosti, ale především je to vlastně úplně každý, kdo
si uvědomí banalitu svého života. Ta by se sice dala možná přímo definovat
slovy „život je jinde“, nicméně i přesto tvoří valnou část našeho pobytu na
tomto světě. Život mimo život, jak o něm v básni píše Radek, není však nutně
čímsi negativním; v této poušti banality může přežívat, ba prosperovat i
něco, co ji zcela překračuje – a právě k tomuto máme my Češi tradičně
velmi blízko, např. ve Švejkovi.
Jistěže právě Švejk je nejednou kamenem úrazu, bývá odsuzován, pohrdán, ba i
smetáván ze stolu jako neheroický člověk, člověk bez mravního rigorismu, bez
nějakého údajně opravdového příkladu pro život. Radek ale, zdá se, chce pochopit tu část našich životů, která je
mimo život; nachází tam i sebe, i sebe ironizuje. Jeho existenciální tázání,
jak je známe z jiných básní, neupadá do pózy izolovaného myslitele, který
se vyhnul banalitě prosakující životem lidí v jeho okolí. Vědomí, že je na
tom podobně, a vědomí, že život je jinde, z něj však dělají neobyčejného Čecha. To je vlastně smysl
celé básně, jak jí rozumím já. Není veselá díky tomu, že by něco opěvovala nebo
že by se s něčím smířila, je veselá proto, že si banalitu přiznává a tím
přiznáním do ní vnáší myšlenku, tedy vlastně autenticitu. Jak je takovýto
princip pozdvižen až k samému vrcholu v Haškově Švejkovi, o tom se
snad rozepíšu jindy a mnohem obšírněji.
S třetí částí Radkovy tvorby seznámím čtenáře Tématu až
v lednovém čísle. Zdá se mi to nakonec nejvhodnější řešení z mnoha
různých důvodů. Doufám, že se za toto drobné nedodržení slibu na mne nebudete
zlobit.