V minulém století vítězila na Západě po mnoha nesmírně bolestných
zápasech a hledáních demokracie.
Důležitou součástí tohoto procesu byla i diskuse o elitách a elitářství, která
skončila ve slepé uličce mnohosti názorů, prudkých emocí, zmatků a tragédií.
Často jsem sám v sobě cítíval určitou rozpolcenost. Totiž to, čemu se rádo
říkává a říkávalo slovem kultivovanost,
má svou karikaturu v zdegenerované aristokracii, ve fašismu nebo
v rádoby mondénních salóncích měšťáků, jak je líčí Proust. Na druhé straně
to, co jsem obdivoval např. na bítnících, na avantgardě, na levičácích
porušujících společenská tabu, získalo své strašné zrcadlo v tzv.
diktatuře dělnické třídy a v komunistických zločinech. Jestliže ještě
devatenácté století spojovalo ideál kultivovanosti s nostalgií po
aristokracii, s idealizací minulosti, nebo naopak s nerealistickou
utopií dokonalé společnosti, již bude dosaženo krveprolitím, dnes musíme jít
patrně zcela jiným směrem.
Předně považuji za důležité ideál kultivovaného člověka
zproblematizovat: nač si vytvářet takové ideály či iluze? Mohou tohoto ideálu
vůbec dosáhnout všichni? A pokud ne, copak se v něm nerodí nové elitářství?
Ostatně není vůbec jisté, zda a kdy je elitářství špatné. Ortega y Gasset se ho zastával velmi inteligentně a přesvědčivě.
Ale i on, jak se domnívám, podlehl romantické lži, že třída oficiálně
vzdělaných lidí, vyšší třída navenek vypěstovaných snobů může představovat
opravdovou, kultivovanou elitu. Jiný elitář, Nietzsche, měl k tzv. vzdělancům mnohem větší despekt, což
převzal nejspíše od Schopenhauera. Dovedl však tento postoj ještě mnohem více
do důsledků než on. Nietzsche nešetřil pohrdlivými výrazy na adresu tehdy skoro
nábožně uznávaných kulturních veličin, jako byli Platón, Dante nebo Kant. Co
nám bohužel však zanechal, je šílené deifikování bestií a hrdlořezů poněkud
příliš připomínající nacismus.
Domnívám se nicméně, že mluvit o kultivovanosti je důležité, a to už jen
proto, že si díky tomu vůbec uvědomujeme existenci některých vlastností a
dovedeme je pochopit jako něco dobrého, úsilí hodného. Řekl bych, že
kultivovanost je svým způsobem věc elementární morálky, a proto je zcela
falešné nazývat kultivovaným toho, kdo se dovede jen naparovat svým získaným
vzděláním, hrát si na kulturu a izolovat se od lidí. Sleduji-li občas snobské
pořady o současné české kultuře, zdá se mi téměř pokaždé, že nám právě ideál
kultivovanosti palčivě schází. Přitom jsme v minulém století měli
filozofa, který ho rozpracoval velmi podrobně a hluboce, čímž si získal
světovou proslulost; ba žil ho až do
své mučednické smrti. Kultivace (čili péče o duši, jak ji nazýval on) v Patočkově pojetí je náročná, celoživotní
cesta, která má nezbytný kořen v poctivosti a která se neustále upírá ke
svému cíli, jímž je dobro. Dobro se
pro kultivovaného člověka stává celoživotní inspirací, otázkou a osudem. Kdo si
myslí, že s tím, jak dospěl, se již „podobnými hloupostmi“ nemusí zabývat,
ten se odsoudil k věčné a zlé dětinskosti. Kulturu v širokém smyslu můžeme chápat právě jako nejrůznější
pokusy o hledání a ztvárňování dobra, jako otázku po dobru, jeho znejišťování,
jako zoufalství nad jeho ztrátou či nedosažitelností atd. Tím vůbec nechci
morálku nadřadit kultuře nebo kulturu morálce. Považuji za důležité distancovat se od schematického pojetí
etiky, od souborů škatulek s nápisy „máš“, „nemáš“, „musíš“, „nesmíš“ atp.
Kultura na rozdíl od mnoha morálek nevynechává člověka, ukazuje nám jeho složitost na konkrétních lidských
zápasech, testuje naše jistoty, a teprve takto je morálka kulturou
obohacena, ba splývá s ní. Morálce cizích národů se učíme z jejich
kultury, bez ní bychom jí neporozuměli, bez ní bychom měli před sebou pouhý
seznam škatulek, ne hloubku prožitku a vnitřního vývoje.
Kultivovaným člověkem proto není
ten, kdo činí jen a právě to, co se od něj čeká, kdo úzkostlivě hledí na to,
aby neporušil nějaké tabu nebo aby nikoho nepohoršil. Jen a jenom omezený snob
může považovat fakt, že mladý český student nikdy nečetl Babičku od Boženy Němcové, za stigma nekultivovanosti a ignorance.
Samozřejmě, že stejně tak povrchní, ba ještě hloupější je obdiv k neznalosti,
brutalitě nebo vandalství. Pokud se kultura stává obětí těch či oněch tendencí,
je v krizi, stagnuje, odumírá. A k tomu jsem chtěl dojít především,
k odkrytí vztahu mezi uměním a kultivovaností. Jistěže existují různé
estetiky, různá pojetí umění, ne vždy tak vážná, jako je to mé, nicméně pak je
právem umění vnímáno na rovině pouhé
hrátky, zábavy, chvilkového rozptýlení nebo na úrovni jakési duševní
prostituce. Není důvod tento úhel pohledu odsuzovat, je však, zdá se, nutné
přijmout vážné pojetí umění,
chceme-li ovšem k umění mít opravdovou úctu. Tak je umění součást kultury,
je cestou kultivace, jejímž cílem je ideál kultivovaného člověka.
Mluvím příliš vágně? Scházejí nám vnější znaky, které by umožňovaly poznat, kdo je a kdo není kultivovaný?
Neznivelizoval jsem nakonec ideál, o němž jsem začal psát proto, abych ho
obhájil? Kdo jiný než Bůh může znát a posoudit opravdovou morální kvalitu naši
i našeho bližního? Tyto otázky zasahují jádro problému. K ideálu
kultivovaného člověka se lze totiž postavit dvojím způsobem. Může nám jít na
jedné straně o zařazování konkrétních lidí do skupiny kultivovaných, respektive
nekultivovaných, tedy vlastně bychom takto pojali celou věc jako mocenskou páku
k cejchování nebo naopak k lichocení; vnesli bychom do všeho zájmy
společenské prestiže či osobních animozit, obrátili bychom kultivovanost do
vnějšku, a tedy vniveč. Anebo můžeme na druhé straně zkoumat a hledat, co
obecně je v nás nebo kulturní situaci naší společnosti nekultivované, tedy
pro kulturu zhoubné.
Chtěl bych nyní ukázat na tři takové konkrétní problémy, které vidím
v současné české literatuře. Především se bojím, že se snižuje nárok na
vzdělanost a obecný přehled u literárních kritiků, literárních myslitelů a
literárních vědců. Jde totiž o nepoctivost,
o jakési divadlo, v němž se žongluje se stále povrchnějšími myšlenkami.
Zájem se často soustřeďuje na detaily, opomíjí se naopak hloubka, rozhled a
hledání souvislostí, originálních myšlenek, jasných a průzračných stanovisek.
Mlžení se dostává do módy. Avšak ten, komu jde o pravdu, sotva má zastírání,
znepřehledňování za svůj cíl, za cosi, co patří k jeho cestě. Naopak se
pere s tím, co hledá a co chce vyjádřit, a možná raději přehání, aby
vynesl na světlo ten aspekt skutečnosti, který se mu zdá právě nový, dosud nepovšimnutý a o to víc
určující či závažný. V jasném slově se dá jednoduše odlišit zrno od plev,
jednoduše poznáme dikci Russellovu od
primitivní dikce nepřemýšlejícího skina; to je značná výhoda prostého stylu.
Ten může být buď zcela nepropracovaný, nebo propracovaný virtuózně. Pouze
průměrnost se schovává do mlhy, aby nebylo vidět, co je zač.
Stejně jako je vzdělanec povinen být vzdělaný, čili stejně jako je
nedovzdělanost lidí, kteří si hrají na ideovou elitu národa, čímsi nepoctivým a
nemorálním, tak druhou velkou překážku pro rozvoj ideálu kultivovaného
člověka v české literární obci spatřuji v uzavírání se lidem nebo přímo v (byť nevysloveném) pohrdání obyčejnými lidmi. Ani
v nejmenším nechci cokoli glorifikovat, tím méně obyčejného člověka.
Velkým mementem, jež ukazuje radikálně na meze takových pokusů, je zhroucení naivní
a krásné víry Karla Čapka před
vypuknutím války. Myslím tedy, že není třeba idealizovat si průměrného Čecha,
ale že je důležité oprostit se od iluzí, jež mají literáti o sobě. Nebudou pak
kultivovanost předstírat, nebudou z ní dělat cosi jako společenský
kapitál, nýbrž půjdou za ní, opravdu
půjdou, a tím nejlépe osloví lidi
kolem sebe. Elitářství bylo, je a bude zhoubné, bude-li postaveno na
předstírání a přetvářce.
Třetím problémem zůstává obecná devastace společnosti minulým komunistickým
režimem a také bezbřehým uvolňováním trhu, jenž nebyl trhem, nýbrž džunglí, na
počátku devadesátých let. Stále je populární myslet si, že my jsme byli lepší než Němci, stále je těžké mluvit o českých
komunistických koncentračních táborech; obecná kultura tím nutně musí trpět. Nejde o nějakou štvanici na minulost,
o morální soudy a odsudky, jde spíše o trvalé vědomí, jak tehdy fungoval stát, kolik nevinných lidí bylo
pronásledováno, zavíráno, mučeno. Jde o asociaci podobnou té, v níž si Hitlera
spojíme nutně a vždy s milióny vyvražděných Židů, s koncentračními
tábory a s válkou... o tuto asociaci padesátých let s monstrprocesy,
uranovými doly, milicemi a všeobecnou lží. Samozřejmě by se tak dalo pokračovat
a mluvit o jiných asociacích, které by se týkaly normalizace a doby
porevoluční. Dokud se to nestane běžným zvykem, nebude u nás nikdy vnitřní
pravdivost něčím imponujícím, budeme před ní naopak utíkat nebo se jí vysmívat.
Ideál kultivovaného člověka je silně zakořeněn v západní kultuře
přinejmenším od dob Sókratových, který za něj umřel. Kdo se blíže seznámí
s touto podivuhodnou osobností, pozná, že je to ideál chudý na fráze a
vzdálený společenskému elitářství. Je naopak praktický, jeho podstatou je nepokoj člověka, který miluje dobro
natolik, že se nikdy nemá za jeho vlastníka a nikdy se nestane jeho povýšeným
kazatelem.